کلمه جو
صفحه اصلی

گردشگری غذایی

دانشنامه عمومی

گردشگری غذایی یکی از انواع گردشگری است که می تواند نقش مهمی در جذب توریستها داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می گذارند و آماده تجربهٔ فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد. هم اکنون گردشگری غذا در دنیا ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.
دیپلماسی غذایی
گردشگری غذا صنعتی بسیار نوپاست که ادبیات آن به سال ۲۰۰۱ برمی گردد، زمانی که عبارت «گردشگری خوراک و پختنی ها» در مقاله ای توسط اریک ولف مدیر اتحادیه بین المللی توریسم غذا معرفی شد. این مقاله که بعدها تبدیل به نخستین کتاب جهان دربارهٔ صنعت گردشگری خوراک و پختنی ها شد، مهم ترین کتاب در محافل دانشگاهی و تخصصی دنیا بود که اطلاعات مفیدی دربارهٔ این نوع گردشگری را در اختیار دانشجویان و فعالان صنعت توریسم قرار می داد. امروزه سفر برای غذا به یکی از انگیزه های گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.
گردشگری غذایی یک فعالیت عمومی و همه جانبه است و تمامی جنبه های غذا از دستگاه های فروش خودکار و فروشنده های دوره گرد گرفته تا رستوران های لوکس و درجه یک را پوشش می دهد و هرکسی که به هر شکلی با غذا سروکار دارد، قسمتی از این صنعت محسوب می شود. البته برخلاف تصور جمعی، تحقیق تخصصی در مورد غذاهای ممتاز مناطق مختلف توسط خبره های آشپزی، هدف اصلی گردشگری غذایی نیست و تنها شاخه کوچکی از آن به شمار می آید.
در حال حاضر ارتباط میان گردشگری ماجراجویانه و غذا روزبه روز بیشتر و بیشتر می شود، به طوری که نزدیک به یک سوم از اپراتورهای تورهای ماجراجویانه می گویند که مسافرانشان از آن خواسته اند که تجربه انواع مواد غذایی ناشناخته را به عنوان بخشی از تجربه سفر بگنجانند. انجمن بین المللی تجارت سفرهای ماجراجویانه اخیراً نتایج یک بررسی گسترده را بر اساس نظرسنجی از ۲۸۱ تورگردان داخلی و خارجی و آژانس مسافرتی از ۵۴ کشور که سالانه به بیش از ۳۳۰۰ مسافر خدمات سفر ماجراجویانه ارائه می کنند، منتشر کرد.


کلمات دیگر: