کلمه جو
صفحه اصلی

گردشگری هوشمند

دانشنامه عمومی

گردشگری هوشمند به عنوان زیرمجموعه ای از مفهوم شهر هوشمند ظاهر شده است، با هدف ارائه راه حل هایی که به نیازهای مربوط به سفرهای ویژه می پردازند. سیستم های هوشمند، که استفاده و به کارگیری اطلاعات برای برآورده کردن نیازهای کاربران را میسر می سازد، به عنوان مفهومی در مدیریت سازمان ها و سیستم های کلان به عنوان یک اصل در حال ظهور است.
شهر هوشمند
گردشگری
اکوسیستم
مفهوم هوشمند، که اساساً از سیستم ها و فرایندهای یکپارچه برای یافتن راه حل استفاده می کند، می تواند از یک محصول / خدمات در سطح خرد، به یک شهر / ملت در سطح کلان توسعه یابد. به همین ترتیب، یک شهرک هوشمند جامعه ای است که در آن شهروندان، بنگاه های تجاری، موسسات دانش و موسسات شهری با همکاری یکدیگر برای دستیابی به یکپارچگی و کارایی سیستم، مشارکت شهروندان و به طور مستمر کیفیت زندگی را بهبود می بخشند. در زمینه گردشگری، مقاصد هوشمند شهری را قادر می سازند که به یک گزاره فروش منحصر به فرد دست یابد و تجربه کلی توریست ها در بازدید از مقصد را جالب تر و راحت کند. این ادبیات تأکید می کند که استفاده از داده، کنترل و هماهنگی، و تکنولوژی (پروتکل ها، فرایندها، و زیرساخت های) تبدیل به پیش سازه ای برای ایجاد بازده بهتر، بهبود پایداری، توسعه اقتصادی، و افزایش کیفیت زندگی برای افراد ساکن و شاغل در شهر شده است. مقاصد بیشتر در جهت استقرار منابع برای ساخت شهرهایی هوشمند هستند که شامل توریسم هوشمند به عنوان جز جدایی ناپذیر سیستم ها و فرایندها می شوند. گردشگری هوشمند و سبز شدن آن به طور مستقیم با مفهوم شهر هوشمند مرتبط است. در حال حاضر، توسعه پایدار گردشگری هوشمند و مقاصد بیشتر در حال اولویت بندی آن به عنوان یک هدف راهبردی در فرایند برنامه ریزی گردشگری است. تأکید بیشتر بر برنامه ریزی و اجرای اقدامات پایدار از طریق راه حل های هوشمند شامل نهاده ای مختلف از جمله دولت، موسسات آموزشی و سایر ذینفعان است که موسسات بخش دولتی را در بر می گیرد. چنین ابتکاراتی در توسعه زیرساخت هم از ابعاد گسترده تر (در بخش های مختلف) و دیدگاه های محدودتری گسترش یافته اند، که دومی به طور خاص مربوط به توریسم است. این امر ممکن است در مورد طرح های توسعه ای خاص که شامل فرودگاه های هوشمند، هتل های هوشمند و حمل و نقل هوشمند است دیده شود که شامل راه های هوایی، راه های آبی و سیستم های حمل و نقل سطح می باشد.
هدف کلی از گردشگری هوشمند ایجاد یک رابط بین بازدیدکننده و مقصد برای یک جهت واکنشی در جهت حل نیازهای خاص است. یک مقصد گردشگری هوشمند با سطح بالایی از نوآوری و تسهیل با استفاده از فناوری نظم بالاتر و رابط ها شناخته می شود. به طور خاص، این مقاصد از فناوری های پیشرفته و فناوری های باز، چند قطبی، یکپارچه و مشترک با هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان و توریست ها استفاده می کنند مشاهده شد. بهینه سازی منابع برای عملکرد سیستم ها در مقصدهای گردشگری هوشمند، که چنین مفهومی را به پایداری ارتباط می دهد، جدایی ناپذیر است.
یک شهر هوشمند را به عنوان یک اکوسیستم تعریف کردند که عمدتاً از طریق استفاده مؤثر از تکنولوژی با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق سیستم های یکپارچه و خدمات یکپارچه بدست می آید. راه حل های هوشمند که از نوسازی آنلاین مجوز، خدمات گیت الکترونیکی در فرودگاه ها، سیستم های حمل و نقل یکپارچه، از جمله پارکینگ و غیره، با هدف کلی برای خدمت به سهامداران اصلی و ایجاد تجربیات مثبت همسو هستند. در اصل واژه «شهر هوشمند» برای نشان دادن مدل تجاری مورد استفاده در یک شهر استفاده می شود چون به این معنی است که چگونه اهداف خاص با استفاده از سیستم های نوآورانه و فرایندهایی با جهت گیری سهامداران برآورده می شوند. در قلب این موضوع، مدیریت نوآوری و تغییر از طریق راه حل های فنی و فرایندهای مشارکتی که زمینه تحقق اهداف را تشکیل می دهند، وجود دارد.شهرهای هوشمند ویژگی های خاصی دارند که مبنایی برای تحقق اهداف را تشکیل می دهند. این ویژگی ها عبارتند از: فناوری اطلاعات و ارتباطات کارآمد (ICT) بسترهای مشترک برای تعامل با سهامداران از تولید ایده تا مراحل راه حل محصول، استفاده مؤثر از داده تولید شده از طریق رابط ها با سهامداران اصلی، از جمله در دسترس بودن داده های بزرگ با استفاده از سیستم های دولتی. مفهوم شهر هوشمند بر سرمایه انسانی و زیرساخت با مدیریت اطلاعات در هسته خود تأکید دارد. راه حل های هوشمند، عملکردی است که مهارت های کلیدی کارکنان در تحویل نتایج استفاده می شود. حل مسئله باید در قلب چنین رویکردی باشد که از طریق ادغام سیستم های شامل نهاده ای بخش دولتی و خصوصی به دست می آید. سیستم عامل های مشترک بین سازمانی بخشی از این رویکرد را تشکیل می دهند که مبتنی بر یک معماری است که منجر به مشارکت های عمومی - خصوصی می شود. در مرکز این امر، ماهیت ارائه خدمات کلیدی (و راه حل ها) با هدف کلی بهره مندی جامعه و عموم مردم است که شامل اهداف رفاه اجتماعی است. این رویکرد با آخرین روند شهرنشینی که بر سرمایه انسانی تمرکز می کند، سازگار است. شهرهای هوشمند می توانند با استفاده از منابعی که به استقرار سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی و راهبری مبتنی بر شفافیت، رضایت مشتری و کارایی وابسته هستند، به اهداف کلیدی دست یابند. علاوه بر این، مشخصه اصلی چنین شهرهایی شهروندان آن ها است که در سطح بالایی مشارکت دارند و از شبکه ها استفاده می کنند که ارتباطات و هماهنگی بهتر را ممکن می سازند. پایه های یک شهر هوشمند اساساً افراد، فناوری و فرایندهایی هستند که در آن با بخش های مختلف از جمله بهداشت، آموزش، حمل و نقل، مخابرات، گردشگری، تسهیلات، امنیت عمومی و ساختمان ها ارتباط برقرار می کنند.


کلمات دیگر: