کلمه جو
صفحه اصلی

شاه ولی الله دهلوی

دانشنامه عمومی

شاه ولی الله محدث دهلوی (۱۱۱۴ ق./۱۷۰۳ م. - ۱۱۷۶/۱۷۶۲) یکی از اصلاح گران مهم اسلامی در شبه قاره هند بود. وی آثاری در فقه و حدیث نیز دارد.شاه ولی الله دهلوی به زبان های فارسی و عربی می نوشت.
زندگینامه جناب شاه ولی الله محدث دهلوی با مطالعه و بررسی اندیشه های قرآنی ایشان، پدیدآورنده: محمدمسعودعالم قاسمی، عبدالله خاموش هروی (مترجم)، ناشر: شیخ الاسلام احمد جام - ۱۳۸۱
فرقه دیوبندی نیز ریشه در اندیشه های شاه ولی الله دهلوی دارند.نهضت شاه ولی در آغاز به منظور اصلاح اندیشه های دینی و خرافات زدایی ایجاد شد. پس از او پسرش شاه عبدالعزیز (۱۷۴۶- ۱۸۲۴) و نوه اش شاه اسماعیل (۱۷۸۱- ۱۸۳۱) آن را به یک جریان سیاسی و جنبش اجتماعی در هند مبدل کردند. این جریان در برابر استعمار بریتانیا بر هند موضع سیاسی تند اتخاذ نمود و به همین دلیل هوادارانی زیادی را به دست آورد. گسترش نفوذ این جریان موجب شد که در نیمه سدهٔ نوزدهم میلادی یکی از علمای برجسته پیرو مکتب شاه ولی الله، شخصی به نام «محمد قاسم نانوتوی» در سال ۱۲۴۸ هجری (۱۸۶۷م) مدرسه معروف به « دیوبندی» را درایالت «اوتارپرادش» بنیاد کند.
بزرگان مدرسه دارالعلوم دیوبند، شاه ولی الله دهلوی را بزرگ طریقت خود می دانند و در اصول عقاید از شیخ محمد قاسم نانوتوی، و در فروع از شیخ رشید احمد گنگوهی تقلید می کنند.
الفوز الکبیر فی اصول التفسیر که به فارسی نوشته شده از مشهورترین آثار شاه ولی الله است. ترجمه ای که او از قرآن به فارسی کرده است فتح الرحمان نام دارد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قطب الدین احمد ابن عبد الرحیم معروف به شاه ولی اللّه دهلوی( ۱۱۱۴- ۱۱۷۶ ق) از پرآوازه ترین شخصیتهای فکری و فرهنگی قرن دوازدهم در شبه قارّه هند بود.
نیاکان وی از عربستان به هند مهاجرت کرده اند اما تاریخ کاملا مشخصی برای این مهاجرت ذکر نشده است . وی در کودکی از بلوغی سرشار برخوردار بود و در اندک مدّتی توانست در رشته های مختلف دانش رایج در آن زمان سرآمد دیگران شود. وی در سال ۱۱۴۳ ق عازم سفر مکه شد و در محضر اساتیدی چون ابو طاهر کردی ، فد اللّه مکّی ، تاج الدین قالی و چند تن دیگر حدیث و فقه آموخت. وی در مقدمه ترجمه اش چنین می نگارد: «و نام این کتاب، فتح الرحمن بترجمة القرآن مقرر کرده شد، و نام مصنف این کتاب احمد بن عبد الرحیم است و لقب مشهور ولی الله الدهلوی وطنا، العمری نسبا، احسن الله الیه و الی مشایخه و والدیه». عمر رضا کحاله ذیل عنوان ولی الله دهلوی (۱۱۱۴- ۱۱۷۶ ق/ ۱۷۰۳- ۱۷۶۲ م) می نویسد: «ولی الله بن عبد الرحیم عمری دهلوی، محدث ، مفسر ، فقیه و اصولی است که روز چهارم شوال در شهر دهلی هند دیده به جهان گشود. دوران جوانی را در این شهر پشت سر نهاد، آن گاه عزم زیارت خانه خدا نمود و مدت دو سال در مکه و مدینه اقامت گزید و از علمای این دو شهر بهره برد، سپس به هند بازگشت و به تدریس پرداخت و سرانجام در دهلی درگذشت.در لغت نامه دهخدا ، دهلوی این گونه معرفی شده است: «احمد شاه ولی الله بن عبد الرحیم عمری دهلوی مکنی به ابو عبد العزیز (متولد ۱۱۱۴- متوفای ۱۱۷۶ ق) است.
مذهب
ترجمه وی نشانگر آن است که از اهل سنت بوده است، چنان که در مواردی از ترجمه اش، در حاشیه، صحت خلافت شیخین را مطرح نموده، و در استناد به روایات نیز از کتب بخاری و ترمذی و حاکم نیشابوری بهره جسته است. در آیه ۶ سوره مائده که کیفیت وضو ذکر شده نیز، همچون دیگر علمای اهل سنت، در ترجمه «و امسحوا برؤسکم و ارجلکم الی الکعبین»، شستن پاها را مطرح کرده است. با وجود این، از تحقیقاتی که برخی از تاریخ نگاران پیرامون شرح حال وی به عمل آورده اند برمی آید که وی خود را پیرو مذهب خاصی از مذاهب چهارگانه اهل سنت نمی دانسته، بلکه به مجموع آنها گرایش داشته و معتقد بوده است که باید برای حل اختلافات محدثان و پیروان چهار امام ، یک راه حل عملی را دنبال کرد و هرگز منصفانه نیست که کفه ترازو را فقط به یک طرف کج کنیم و نسبت به طرف دیگر کاملا بی اعتنا باشیم.
آثار
وی صاحب آثار گوناگونی در زمینه علوم قرآنی است از جمله:۱. الارشاد الی مهمات علم الاسناد؛۲. انسان العین فی مشایخ الحرمین؛۳. عقد الجید فی احکام الاجتهاد و التقلید؛۴. الفوز الکبیر فی اصول التفسیر ؛۵. حجة الله البالغة»؛۶. اجوبة عن ثلاث مسائل؛۷. الانصاف فی بیان سبب الاختلاف؛ ۸. تنویر العینین فی رفع الیدین؛۹. رسائل الدهلوی؛۱۰. شرح تراجم ابواب صحیح البخاری؛۱۱. فتح الخبیر فی اصول التفسیر ؛۱۲. القول الجمیل فی اصول الطرق الاربع النقشبندیة و الجیلانیة و الجشتیة و المجددیة؛۱۳. فتح الرحمن فی ترجمة القرآن .


کلمات دیگر: