کلمه جو
صفحه اصلی

شاخص خالص مروجان

دانشنامه عمومی

شاخص خالص مروجان (انگلیسی: Net Promoter Score)ابزاری برای سنجش میزان طرف داری و وفاداری مشتریان است.
هوش کسب و کار
کارپوشه
مصورسازی داده
کتابخانه زیربنایی فناوری اطلاعات
اثربخشی کلی تجهیزات
سـرعت و سادگی این ابزار موجب شده است تـا ایـن تکنیـک در سال های اخیر به عنوان یکی از ابزارهای بهتر و فراگیرتر سنجش وفاداری مشتریان شناخته شود. شاخص خالص مروجان(یا به اختصار NPS) در بیش از دوسوم شرکت های موجود در فهرست مجله ی فورچون (Fortune) استفاده می شود. به علاوه به طور مشخص توسط شرکت هایی ازقبیل زیمنس، E.ON (بزرگ ترین شرکت سرمایه گذاری و تولید و توزیع برق در جهان)، شرکت پست استرالیا، فیلیپس، جنرال الکتریک، آمریکن اکسپرس و اینتویت (Intuit) به کار می رود.در ایران نیز بسیاری از شرکت های اینترنتی فعال در زمینه خدماتی از این شاخص استفاده می کنند.
این مفهوم مربوط به مطالعه ی تجربی “فردیک ریچهلد” و همکارانش در سال ۲۰۰۱ است. “ریچهلد” این مفهوم را برای اولین بـار در سـال ۲۰۰۳ در مجله ی Harvard Business Review) HBR) منتشر کرد.


کلمات دیگر: