صاف رنگ کاری یا رنگ آمیزی صاف، اصطلاحی است در نگارگری برای نقاشی بسیار دقیق با رنگ آمیزی صاف و صیقلی بدون پدیدار بودن کوچک ترین اثر ضربه قلم مو.
فرهنگستان فرانسه در سده هیجدهم صاف رنگ کاری را به عنوان معیاری برای تشخیص هنر «حرفه ای» از هنر ذوقی و غیرحرفه ای پذیرفته و اعلام کرد.
ژان اگوست دومینیک انگر ویژگی این فن را چنین توصیف کرد: «ضربه قلم مو، هر اندازه که هنرمندانه باشد، نباید دیده شود، در غیر این صورت، از انگیزش تخیل جلوگیری می کند و همه چیز را به سکون می کشاند. به جای این که موضوع اثر عرضه شود، دیدن ضربه های قلم مو توجه را به روند نقاشی جلب می کند: به جای اندیشه نقاش، دست نقاش نمایان می شود.»
پرهیز از صاف رنگ کاری و برتری دادن به نمایش آثار ضربه های قلم مو یکی از ویژگی ها و شناسه های دریافتگری است.
فرهنگستان فرانسه در سده هیجدهم صاف رنگ کاری را به عنوان معیاری برای تشخیص هنر «حرفه ای» از هنر ذوقی و غیرحرفه ای پذیرفته و اعلام کرد.
ژان اگوست دومینیک انگر ویژگی این فن را چنین توصیف کرد: «ضربه قلم مو، هر اندازه که هنرمندانه باشد، نباید دیده شود، در غیر این صورت، از انگیزش تخیل جلوگیری می کند و همه چیز را به سکون می کشاند. به جای این که موضوع اثر عرضه شود، دیدن ضربه های قلم مو توجه را به روند نقاشی جلب می کند: به جای اندیشه نقاش، دست نقاش نمایان می شود.»
پرهیز از صاف رنگ کاری و برتری دادن به نمایش آثار ضربه های قلم مو یکی از ویژگی ها و شناسه های دریافتگری است.
wiki: صاف رنگ کاری