کلمه جو
صفحه اصلی

شاخص عملکرد

دانشنامه عمومی

شاخص عملکرد (انگلیسی: Performance indicator) یا شاخص کلیدی عملکرد، پارامتری قابل اندازه گیری برای عملکرد است، که به سازمان ها کمک می کند تا فرایند دستیابی به اهداف سازمانی را تعریف و اندازه گیری کنند. زمانی که یک سازمان، مأموریت خود را تحلیل کرده باشد، همه ذینفعان مشخص شده و اهداف سازمانی نیز تعریف شده باشند، ابزاری برای اندازه گیری میزان دسترسی به این اهداف لازم است، که شاخص های کلیدی عملکرد، این ابزار را فراهم می نمایند. شاخص عملکرد می تواند منعکس کننده فاکتورهای حیاتی موفقیت یک سازمان باشد، که این پارامترها از هر سازمانی به سازمان دیگر متغیر هستند.
هوش کسب و کار
کارپوشه
مصورسازی داده
کتابخانه زیربنایی فناوری اطلاعات
اثربخشی کلی تجهیزات
این شاخص ها نقشی کلیدی و مهم در بسیاری از فرایندهای سازمانی، از جمله فروش و بازاریابی دارند. مدیران فروش با استفاده از این شاخص ها میزان موفقیت و کارامد بودن فروش را اندازه گیری می کنند. این شاخص ها به مدیریت هر بخش از سازمان کمک می کنند و بخش دشوار کار کردن با آنها، پیدا کردن شاخص های صحیح برای سازمان مورد نظر است.
کمّی: حقایقی عاری از نظرات، احساسات، عقاید یا برداشت های شخصی افراد، که معمولاً با اعداد و ارقام و نسبت به یک استاندارد خاص ارائه می شود.
کیفی: اعداد و ارقامی که طبق نظرات، عقاید و برداشت های شخصی شکل گرفته و ارائه می شوند.


کلمات دیگر: