کلمه جو
صفحه اصلی

جهان محلی شدن

فرهنگ فارسی

انطباق موقعیت‌های محلی با فرایند جهانی شدن در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی


دانشنامه عمومی

جهان محلی شدن بیانگر انطباق موقعیت های محلی با موفقیت جهانی شدن در حوزه های فرهنگ و اقتصاد است. Glocalization یا جهانی-محلی شدن ترکیبی از دو مفهوم جهانی شدن و محلی شدن است مبنی بر آن که در بازار جهانی محصول یا خدمات اگر با معیارهای محلی و فرهنگی هماهنگ شود موفقیت بیشتری خواهد داشت. فست فود بین المللی مک دونالدز به خوبی نشانگر این واقعیت است چرا که منوی آن برای سازش با ذائقه های محلی در هر منطقه متفاوت است. برای مثال در هند که گاو مقدس است به جای همبرگر، مک وژیز که نوعی همبرگر گیاهی است وجود دارد. این مفهوم برای اولین بار در دهه هشتاد میلادی توسط یک اقتصاددان ژاپنی در هاروارد بیزنس ریویو به کار برده شد. بر اساس گفتهٔ رونالد رابرتسون، جهانی-محلی شدن، تأثیر متوسط شرایط محلی را تحت فشار بین امللی توصیف می کند. در سال ۱۹۹۷ کنفرانس «جهانی شدن و فرهنگ بومی» رابرتسون گفت جهانی شدن یعنی حضور دوطرفه گرایش های بومی و جهانی.
بین المللی شدن یا اینترنشنالیزیشن اصطلاحی جدید تر از جهانی-محلی شدن است که به صنعت آماده کردن محصولات برای بازار بین المللی اشاره دارد. مثال بارز تر این مفهوم، وبسایت یاهو است. وبسایت یاهو در سراسر جهان یکسان است اما در آن نسخه های مختلفی با خدمات متفاوت برای کاربران مختلف پیشنهاد می کند. مثلاً محتوا و زبان متفاوتی را در کشورهای چین، روسیه و کانادا فراهم می کند (در ایران نیز یاهو مکتوب مورد استفاده است که برای خاورمیانه طراحی شده است). و محتوای وبسایت را برای هماهنگی با معیارهای بومی تغییر می دهد.
کاربرد
درحال حاضر شرکت های دولتی و خصوصی برای دستیابی به مشتری بیشتر و کسب درآمد بیشتر، جهانی-شدن را می آزمایند. بخصوص مورد استفاده کسانی است که خدماتی از راه دور برای مشتریان خود فراهم می کنند مانند خدمات شبکه های اجتماعی.

فرهنگستان زبان و ادب

{glocalisation/ glocalization} [جامعه شناسی] انطباق موقعیت های محلی با فرایند جهانی شدن در حوزه های فرهنگی و اقتصادی


کلمات دیگر: