رومئو و ژولیت تراژدی نوشته شده توسط ویلیام شکسپیر در اوایل کار اوست که در مورد دو عاشق این نمایشنامه یکی از محبوب ترین نمایشنامه های شکسپیر در زمان حیاتش می باشد و در کنار هملت یکی از نمایشنامه هایی است که بر روی پرده رفته است. امروزه از شخصیت های اصلی داستان به عنوان عاشقان آرمانی یاد می شود.
شاهزاده اسکالوس شاهزاده حاکم ورونا
کنت پاریس خویشاوند اسکالوس و مایل به ازدواج با ژولیت
مرکوتیو خویشاوند دیگر اسکالوس و دوست رومئو
رومئو و ژولیت کششی به داستان های عاشقانه دوران باستان دارد. درون مایه اثر براساس داستانی ایتالیایی است، که به صورت شعر با نام تاریخ باستانی رومئو و ژولیت توسط ارتور برووک در سال ۱۵۶۲، و به صورت نثر در سال ۱۵۹۱ توسط ویلیام پینتر نوشته شدند. شکسپیر از هرد و اثر استفاده کرد، ولی برای گسترش داستان، شخصیت های مکمل داستان به خصوص مرکوتیو و پاریس را دچار تغییراتی نمود. این نظر وجود دارد که نمایشنامه بین سال های ۱۵۹۱ تا ۱۵۹۵ نوشته شده، و برای نخستین بار در قطع ربع کاغذ در سال ۱۵۹۷ به چاپ رسید. این نسخه کیفیت پایینی داشت و نسخه های بعدی اصلاح شده و با اصل اثر شکسپیر مطابق گشتند.
استفاده شکسپیر از ترکیب دراماتیک، به خصوص اثرات تعویض بین کمدی و تراژدی و گسترش کشمکش ها، گسترش کاراکترهای فرعی، و استفاده از درون مایه های فرعی و زیبا نمودن آن، به عنوان نشانه های اولیه توانایی های او مورد توجه است. نمایشنامه شکل های شاعرانه مختلفی به کاراکترهای مختلف می بخشد و گاهی اوقات شکل کاراکترها نیز تغییر می کند. برای مثال رومئو، در غزل در طول نمایشنامه ماهرتر می گردد.
رومئو و ژولیت بارها درسالن های تئاتر، فیلم، موسیقی و اپرا مورد استفاده قرارگرفته است. این اثر در دوران بازگرداندن پادشاهی انگلستان دوباره زنده شد و به طورکلی توسط ویلیام داونانت اصلاح گشت. در نسخه قرن ۱۸ام چندین صحنه اصلاح، و مواردی که شاید زشت پنداشته می شدند حذف گشتند و نسخه اپرایی جورج بندا بسیاری از اقدامات را حذف کرده و یک پایان خوش به آن اضافه کرد. اجراهای قرن۱۹، شامل اجرای شارلوت کوشمان، اثر اصلی را بازیابی نموده و بیشتر بر روی رئالیسم تمرکز نمود. نسخه ۱۹۳۵از جان گیلگود بسیار به اثر شکسپیر نزدیک بود، از لباس ها و صحنه های دوران الیزابت استفاده کرد تا درام را ارتقا بخشد. درقرن ۲۰ و ۲۱، نمایشنامه با نسخه های جدید و گوناگونی، چون تولید ۱۹۳۶ جورج کوکور، نسخه ۱۹۶۸ فرانک زفیرللی، نسخه الهام گرفته MTV رومئو و ژولیت در سال ۱۹۹۶ توسط باز لورمان و نسخه غیرشکسپیری۲۰۱۳ توسط کارلو کارلی نمونه هایی از این بودند.
شاهزاده اسکالوس شاهزاده حاکم ورونا
کنت پاریس خویشاوند اسکالوس و مایل به ازدواج با ژولیت
مرکوتیو خویشاوند دیگر اسکالوس و دوست رومئو
رومئو و ژولیت کششی به داستان های عاشقانه دوران باستان دارد. درون مایه اثر براساس داستانی ایتالیایی است، که به صورت شعر با نام تاریخ باستانی رومئو و ژولیت توسط ارتور برووک در سال ۱۵۶۲، و به صورت نثر در سال ۱۵۹۱ توسط ویلیام پینتر نوشته شدند. شکسپیر از هرد و اثر استفاده کرد، ولی برای گسترش داستان، شخصیت های مکمل داستان به خصوص مرکوتیو و پاریس را دچار تغییراتی نمود. این نظر وجود دارد که نمایشنامه بین سال های ۱۵۹۱ تا ۱۵۹۵ نوشته شده، و برای نخستین بار در قطع ربع کاغذ در سال ۱۵۹۷ به چاپ رسید. این نسخه کیفیت پایینی داشت و نسخه های بعدی اصلاح شده و با اصل اثر شکسپیر مطابق گشتند.
استفاده شکسپیر از ترکیب دراماتیک، به خصوص اثرات تعویض بین کمدی و تراژدی و گسترش کشمکش ها، گسترش کاراکترهای فرعی، و استفاده از درون مایه های فرعی و زیبا نمودن آن، به عنوان نشانه های اولیه توانایی های او مورد توجه است. نمایشنامه شکل های شاعرانه مختلفی به کاراکترهای مختلف می بخشد و گاهی اوقات شکل کاراکترها نیز تغییر می کند. برای مثال رومئو، در غزل در طول نمایشنامه ماهرتر می گردد.
رومئو و ژولیت بارها درسالن های تئاتر، فیلم، موسیقی و اپرا مورد استفاده قرارگرفته است. این اثر در دوران بازگرداندن پادشاهی انگلستان دوباره زنده شد و به طورکلی توسط ویلیام داونانت اصلاح گشت. در نسخه قرن ۱۸ام چندین صحنه اصلاح، و مواردی که شاید زشت پنداشته می شدند حذف گشتند و نسخه اپرایی جورج بندا بسیاری از اقدامات را حذف کرده و یک پایان خوش به آن اضافه کرد. اجراهای قرن۱۹، شامل اجرای شارلوت کوشمان، اثر اصلی را بازیابی نموده و بیشتر بر روی رئالیسم تمرکز نمود. نسخه ۱۹۳۵از جان گیلگود بسیار به اثر شکسپیر نزدیک بود، از لباس ها و صحنه های دوران الیزابت استفاده کرد تا درام را ارتقا بخشد. درقرن ۲۰ و ۲۱، نمایشنامه با نسخه های جدید و گوناگونی، چون تولید ۱۹۳۶ جورج کوکور، نسخه ۱۹۶۸ فرانک زفیرللی، نسخه الهام گرفته MTV رومئو و ژولیت در سال ۱۹۹۶ توسط باز لورمان و نسخه غیرشکسپیری۲۰۱۳ توسط کارلو کارلی نمونه هایی از این بودند.
wiki: انگلیسی در نقش رومئو و الیویا هاسی هنرپیشه آرژانتینی در نقش ژولیت است. این فیلم بر اساس نمایشنامه ای به همین نام اثر ویلیام شکسپیر ساخته شده است.
Comprehensive webpage on Romeo & Juliet توسط Wayback Machine (archive index), featuring magazine articles and film reviews (archived).
Romeo and Juliet در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها (IMDb)
رومئو و ژولیت در پایگاه داده های فیلم تی سی ام
Romeo and Juliet در آل مووی
Comprehensive webpage on Romeo & Juliet توسط Wayback Machine (archive index), featuring magazine articles and film reviews (archived).
Romeo and Juliet در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها (IMDb)
رومئو و ژولیت در پایگاه داده های فیلم تی سی ام
Romeo and Juliet در آل مووی
wiki: انگلیسی فرانک دیکسی (۱۸۵۳ - ۱۹۲۸ میلادی) دانست، اثری که در سال (۱۸۹۰) و در دوران افول ارزشهای عصر ویکتوریایی ثبت شده است.
«Frank Dicksee", Art Renewal Center(ARC), http://www.artrenewal.org/asp/database/art.asp?aid=29 (accessed December ۰۲, ۲۰۰۷).
دیکسی با این که یکی از منتقدین سر سخت مدرنیته هنری بود و جبهه گیری ها و سخنرانی هایش در مقام اعتراض به هنر مدرن بیش از آثارش به شهرت رسید، اما کارهایش وی را به عنوان رئیس آکادمی سلطنتی هنر بریتانیا، در معرض اتهام قدیمی و منسوخ بودن قرار داد.
وی همواره از هنر مدرن به عنوان ریشه گرایشاتی مضر و بیمارگونه نام می برد که بخشی از آن را به دلیل واکنشی عاجزانه در مقابل زیبایی مطلق و بخشی دیگر را به دلیل کم کاری ذاتی آثار مدرن هنری می دانست. به همین دلیل در اکثر آثار وی می توان رد پایی از تمایلات پِری-رافائِلیت (به انگلیسی: Pre-Raphaelite Brotherhood) در فضایی درام گونه را دید که به بهترین نحو، در رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر و در آن ایوان معروف به تصویر کشیده شده است.
این اثر هم اکنون در نگارخانه هنر شهر ساتهمپتون در انگلستان نگهداری می شود.
«Frank Dicksee", Art Renewal Center(ARC), http://www.artrenewal.org/asp/database/art.asp?aid=29 (accessed December ۰۲, ۲۰۰۷).
دیکسی با این که یکی از منتقدین سر سخت مدرنیته هنری بود و جبهه گیری ها و سخنرانی هایش در مقام اعتراض به هنر مدرن بیش از آثارش به شهرت رسید، اما کارهایش وی را به عنوان رئیس آکادمی سلطنتی هنر بریتانیا، در معرض اتهام قدیمی و منسوخ بودن قرار داد.
وی همواره از هنر مدرن به عنوان ریشه گرایشاتی مضر و بیمارگونه نام می برد که بخشی از آن را به دلیل واکنشی عاجزانه در مقابل زیبایی مطلق و بخشی دیگر را به دلیل کم کاری ذاتی آثار مدرن هنری می دانست. به همین دلیل در اکثر آثار وی می توان رد پایی از تمایلات پِری-رافائِلیت (به انگلیسی: Pre-Raphaelite Brotherhood) در فضایی درام گونه را دید که به بهترین نحو، در رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر و در آن ایوان معروف به تصویر کشیده شده است.
این اثر هم اکنون در نگارخانه هنر شهر ساتهمپتون در انگلستان نگهداری می شود.
wiki: رومئو و ژولیت (نقاشی)