نهایة الاقدام فی علم الکلام، یکی از مهمترین آثار محمد بن عبدالکریم شهرستانی (۴۶۹–۵۴۸ ق) است. شهرستانی در این کتاب، طی بیست قاعده، اساسی ترین مسائل کلامی فلسفی عصر خود را گزارش کرده و از منظر تفکر اشعری به نقد و بررسی آنها پرداخته است. با این حال، چنان که در مقدمه کتاب حاضر نشان داده شده، ویژگی هایی از آموزه های شیعی را می توان در آن تشخیص داد. اثر حاضر، چاپ عکسی کهن ترین نسخه این کتاب است که در سال ۵۳۸ ق و در زمان حیات شهرستانی کتابت شده و اصل آن به شماره ۱۰۶۰۷ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود. مقدمه تحقیقی کتاب، در سه بخش از شهرستانی و جایگاه تعلیم در معرفت دینی، نهایة الاقدام قالب اشعری و درون مایه اسماعیلی آن، و قدیم ترین نسخه های نهایة الاقدام و دستنویس کهن مجلس، سخن می گوید و حاوی ۹۴ پی نوشت کوتاه و بلند است.
نهایه الاقدام فی علم الکلام
دانشنامه عمومی
دانشنامه آزاد فارسی
نَهایَةُالاَقدام فی عِلمِ الکَلام
در پاره ای از مباحث کلام تألیف عبدالکریم شهرستانی، به عربی. مؤلف در این اثر با بحث از حدوث عالم به شیوۀ متکلمان به اثبات واجب الوجود و پژوهش در بحث نبوت و تحلیل معجزه و عصمت انبیا و توحید و علم الهی پرداخته است. در ارائۀ اقوال فرقه های کلامی جرح و تعدیل هایی به چشم می خورد. این اثر را آلفرد گیوم تصحیح و در مصر چاپ کرده است.
در پاره ای از مباحث کلام تألیف عبدالکریم شهرستانی، به عربی. مؤلف در این اثر با بحث از حدوث عالم به شیوۀ متکلمان به اثبات واجب الوجود و پژوهش در بحث نبوت و تحلیل معجزه و عصمت انبیا و توحید و علم الهی پرداخته است. در ارائۀ اقوال فرقه های کلامی جرح و تعدیل هایی به چشم می خورد. این اثر را آلفرد گیوم تصحیح و در مصر چاپ کرده است.
wikijoo: نهایهالاقدام_فی_علم_الکلام
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] نهایة الاقدام فی علم الکلام. نهایة الأقدام فی علم الکلام، کتابی از محمد بن عبدالکریم شهرستانی (متوفی۵۴۸) در علم کلام و به زبان عربی است.
wikifeqh: عقاید گروههای مختلف در مسائل جدلی مطرح کرده است. پیچیدگی مطالب کتاب، خواندن آن را دشوار می کند.
درک استدلال او، که اغلب ظرافت بسیاری دارد، مستلزم فهم روش اوست.
عناصر فکری شهرستانی
تفکر شهرستانی از عناصر سه جریان فکری، یعنی مکتب اشعری، مکتب ابن سینا و اسماعیلیه، ترکیب شده است.
این سه مکتب اسلامی سده های میانه کم و بیش جمع ناپذیر به نظر می رسند، اما شهرستانی مفاهیم خاصی از دو مکتب اشعری و سینوی را برگرفته است که با مذهب اسماعیلی آشتی پذیرند.
نهایة مکمل کتاب الملل و النحل
نهایة در حکم مکمل کتاب الملل و النحل است که مشتمل بر عقاید گروههای مختلف اسلامی است.
نهایة به بیست فصل تقسیم می شود که در خلال آن ها مباحثی دربارۀ قواعد و مبانی کلام اسلامی به میان می آید و محدودیتهای مکاتب مختلف کلامی نشان داده می شود.
شهرستانی به احتمال بسیار می خواسته است این نکته را روشن کند که حقیقت را در کلام اسلامی، که راه به بن بست می برد، نمی توان یافت.
وی در این اثر، کلام اهل سنّت را با مقایسۀ آرای مختلف معتزلی، فلسفی، شیعی، و ثنوی به دقت تحلیل کرده و با تکیه بر دریافت شخصی خویش به معرفی و تبیین آرا، با شیوه و واژگان خاص خود، پرداخته است.
هدف از نگارش کتاب
...
درک استدلال او، که اغلب ظرافت بسیاری دارد، مستلزم فهم روش اوست.
عناصر فکری شهرستانی
تفکر شهرستانی از عناصر سه جریان فکری، یعنی مکتب اشعری، مکتب ابن سینا و اسماعیلیه، ترکیب شده است.
این سه مکتب اسلامی سده های میانه کم و بیش جمع ناپذیر به نظر می رسند، اما شهرستانی مفاهیم خاصی از دو مکتب اشعری و سینوی را برگرفته است که با مذهب اسماعیلی آشتی پذیرند.
نهایة مکمل کتاب الملل و النحل
نهایة در حکم مکمل کتاب الملل و النحل است که مشتمل بر عقاید گروههای مختلف اسلامی است.
نهایة به بیست فصل تقسیم می شود که در خلال آن ها مباحثی دربارۀ قواعد و مبانی کلام اسلامی به میان می آید و محدودیتهای مکاتب مختلف کلامی نشان داده می شود.
شهرستانی به احتمال بسیار می خواسته است این نکته را روشن کند که حقیقت را در کلام اسلامی، که راه به بن بست می برد، نمی توان یافت.
وی در این اثر، کلام اهل سنّت را با مقایسۀ آرای مختلف معتزلی، فلسفی، شیعی، و ثنوی به دقت تحلیل کرده و با تکیه بر دریافت شخصی خویش به معرفی و تبیین آرا، با شیوه و واژگان خاص خود، پرداخته است.
هدف از نگارش کتاب
...
wikifeqh: اصول دین؛ همچون توحید نبوت و عصمت، در قرن ششم، به زبان عربی نگاشته شده است.
از جمله کتبی است که بسیاری از اهل علم، حواشی کتب شان را از این کتاب أخذ کرده اند.
تعلیق، تخریج و توثیق این کتاب به همراه ضبط نص و اصلاح آن توسط آقای احمد فرید مزیدی انجام گرفته است. این کتاب قبل از این در اروپا و سپس در مصر چاپ شده است.
کتاب حاضر با مقدمه ای از آقای احمد فریدی در جامعه الازهر قاهره آغاز گردیده، سپس ترجمه ای از مولف و بعد از آن اصل کتاب شروع شده است. سبک نگارش این کتاب چنین است که با آوردن اقوال مختلف و سپس رد یا تایید آن قول، با استفاده از برهان به شرح و توضیح مطالب خویش پرداخته است. این کتاب دارای 20 عنوان که از آن به قاعده تعبیر کرده است، تشکیل یافته است. قاعده اول درباره حدوث عالم و بیان استحاله حوادثی که اولی برای آنها نیست و همچنین استحاله وجود اجسامی که تناهی مکانی ندارند، می باشد. در ابواب بعدی این کتاب مباحثی در توحید و ابطال مذهب تعطیل و بحثی پیرامون احوال مطرح شده است. منظور از حال، طبق گفته مولف چیزی نیست که برایش بتوان تعریف حقیقی ذکر کرد، بلکه ضابطه ای برای تقسیم دارد که آن را به ما یعلل و ما لایعلل تقسیم می کند، و منظور از ما یعلل احکامی است که برای معانی که قائم به ذات هستند و ما لایعلل، صفاتی هستند که احکام برای آن معانی واقع نمی شوند.
از مباحث فلسفی چون معدوم و این که آیا معدوم شئ است یا نه و در هیولا و رد بر کسانی که هیولا را بدون صورت وجود اثبات کرده اند و همچنین در علم و اراده ازلی الهی بحث شده است. از حقیقت کلام انسانی و نطق نفسانی سخن به میان آمده است. چون نویسنده این کتاب از اهل تسنن می باشد، طبق قاعده آنان از ادله عقلی و نقلی در مورد رؤیت خدا، بابی را آورده که بیشتر اشاره به اثبات رؤیت روی داستان حضرت موسی(ع) است که می فرمود: "رب أرنی أنظر إلیک".
از جمله کتبی است که بسیاری از اهل علم، حواشی کتب شان را از این کتاب أخذ کرده اند.
تعلیق، تخریج و توثیق این کتاب به همراه ضبط نص و اصلاح آن توسط آقای احمد فرید مزیدی انجام گرفته است. این کتاب قبل از این در اروپا و سپس در مصر چاپ شده است.
کتاب حاضر با مقدمه ای از آقای احمد فریدی در جامعه الازهر قاهره آغاز گردیده، سپس ترجمه ای از مولف و بعد از آن اصل کتاب شروع شده است. سبک نگارش این کتاب چنین است که با آوردن اقوال مختلف و سپس رد یا تایید آن قول، با استفاده از برهان به شرح و توضیح مطالب خویش پرداخته است. این کتاب دارای 20 عنوان که از آن به قاعده تعبیر کرده است، تشکیل یافته است. قاعده اول درباره حدوث عالم و بیان استحاله حوادثی که اولی برای آنها نیست و همچنین استحاله وجود اجسامی که تناهی مکانی ندارند، می باشد. در ابواب بعدی این کتاب مباحثی در توحید و ابطال مذهب تعطیل و بحثی پیرامون احوال مطرح شده است. منظور از حال، طبق گفته مولف چیزی نیست که برایش بتوان تعریف حقیقی ذکر کرد، بلکه ضابطه ای برای تقسیم دارد که آن را به ما یعلل و ما لایعلل تقسیم می کند، و منظور از ما یعلل احکامی است که برای معانی که قائم به ذات هستند و ما لایعلل، صفاتی هستند که احکام برای آن معانی واقع نمی شوند.
از مباحث فلسفی چون معدوم و این که آیا معدوم شئ است یا نه و در هیولا و رد بر کسانی که هیولا را بدون صورت وجود اثبات کرده اند و همچنین در علم و اراده ازلی الهی بحث شده است. از حقیقت کلام انسانی و نطق نفسانی سخن به میان آمده است. چون نویسنده این کتاب از اهل تسنن می باشد، طبق قاعده آنان از ادله عقلی و نقلی در مورد رؤیت خدا، بابی را آورده که بیشتر اشاره به اثبات رؤیت روی داستان حضرت موسی(ع) است که می فرمود: "رب أرنی أنظر إلیک".
wikinoor: نهایة_الأقدام_فی_علم_الکلام
کلمات دیگر: