سپتت (بتهوون). سِپتِت (به انگلیسی: Septet، به آلمانی: Septett) یا هفت تایی در می بمل ماژور، اُپوس ۲۰، از لودویگ فان بتهوون، اثری است در قالب موسیقی مجلسی، که برای هفت سازِ کلارینت، کُر (هورن)، فاگوت، ویولن، ویولا، ویولنسل، و کنترباس تصنیف شده است.بتهوون طرحِ اثر را در سال ۱۷۹۹ نوشت و در ۱۸۰۰ آن را تکمیل و برای نخستین بار، همراه با سمفونی اولِ خود و با رهبریِ خود اجرا کرد. سپتت در سال ۱۸۰۲ منتشر شد.
اُکتِت (بتهوون)
سِکستِت برای دو کُر و کوارتت زهی
بتهوون، بر روی نُت های این اثر نوشته است: «تقدیم به ملکه ماریا ترِزیا»، و منظورِ او ماریا ترسای سیسیل است.
سپتت از ۶ موومان (بخش) تشکیل شده و اجرای کاملِ اثر حدود ۴۰ دقیقه به طول می انجامد. موومان ها عبارت اند از:
بتهوون، پیشتر، در سونات پیانو شماره ۲۰ بتهوون (en)، اُپوس ۴۹ شماره ۲ در سُل ماژور، از تم اصلیِ موومان سوم (تِمپو دی مِنوئِتو) استفاده کرده بود. بااینکه شمارهٔ اُپوسِ این سونات پیانو بالاتر است، سه چهار سال زودتر از سپتت (حدود سال های ۱۷۹۵–۱۷۹۶) تصنیف شده است.
اُکتِت (بتهوون)
سِکستِت برای دو کُر و کوارتت زهی
بتهوون، بر روی نُت های این اثر نوشته است: «تقدیم به ملکه ماریا ترِزیا»، و منظورِ او ماریا ترسای سیسیل است.
سپتت از ۶ موومان (بخش) تشکیل شده و اجرای کاملِ اثر حدود ۴۰ دقیقه به طول می انجامد. موومان ها عبارت اند از:
بتهوون، پیشتر، در سونات پیانو شماره ۲۰ بتهوون (en)، اُپوس ۴۹ شماره ۲ در سُل ماژور، از تم اصلیِ موومان سوم (تِمپو دی مِنوئِتو) استفاده کرده بود. بااینکه شمارهٔ اُپوسِ این سونات پیانو بالاتر است، سه چهار سال زودتر از سپتت (حدود سال های ۱۷۹۵–۱۷۹۶) تصنیف شده است.
wiki: سپتت (بتهوون)