خرید منحصر به فرد اصطلاحی در اقتصاد است که اشاره به یک توافق نوشته یا نانوشته است که به موجب آن یک مسئول خرید برای خرید با وجود اینکه توزیع کنندگان دیگری در بازار وجود دارند و کالا را عرضه می کنند، تنها از یک تأمین کنندهٔ خاص مایحتاج را تهیه و خریداری نماید. در بسیاری از کشورها این اقدام تبانی ای غیرقانونی است و در برخی از کشورها اگر این قرارداد در جایی ثبت و مشخص و قابل بررسی و تجزیه وتحلیل منطقی باشد قانونی خواهدشد.
جایگاه های بنزینی که همگی تنها از یک تأمین کنندهٔ خاص سوخت تهیه کنند.
مسئول تهیه و تدارکاتِ دولتی ای که با وجود بودن تأمین کننده های مناسب، کالاهای خود را به یکباره برای ذخیره مدت طولانی و با قیمت های به مراتب بالاتر صرفاً از تأمین کننده های خاصی با دامپینگ
خرید منحصر به فرد از موارد موانع ورود به بازار به حساب می آید.
در استرالیا یکی از انواع اعمال «خرید منحصر به فرد» با نام Third line forcing، به طور کلی ممنوع است، یعنی هیچ توضیحی برای توجیه آن پذیرفته نمی شود. Third line forcing حالتی است که فروشنده خریدار را وادار کند که تنها در صورتی به وی جنس می فروشد که خریدار فلان کالا را نیز از همین فروشنده تهیه کند، که این نوع از اجبار به خرید منحصر به فرد در هر حالتی، حتی اگر از نظر شرایط بازار رقابتی غیرمنطقی و دارای اشکال نباشد، ممنوع است.
معضل خرید منحصر به فرد در بازارهای انحصار خرید تأثیر مخرب بیشتری دارد.
جایگاه های بنزینی که همگی تنها از یک تأمین کنندهٔ خاص سوخت تهیه کنند.
مسئول تهیه و تدارکاتِ دولتی ای که با وجود بودن تأمین کننده های مناسب، کالاهای خود را به یکباره برای ذخیره مدت طولانی و با قیمت های به مراتب بالاتر صرفاً از تأمین کننده های خاصی با دامپینگ
خرید منحصر به فرد از موارد موانع ورود به بازار به حساب می آید.
در استرالیا یکی از انواع اعمال «خرید منحصر به فرد» با نام Third line forcing، به طور کلی ممنوع است، یعنی هیچ توضیحی برای توجیه آن پذیرفته نمی شود. Third line forcing حالتی است که فروشنده خریدار را وادار کند که تنها در صورتی به وی جنس می فروشد که خریدار فلان کالا را نیز از همین فروشنده تهیه کند، که این نوع از اجبار به خرید منحصر به فرد در هر حالتی، حتی اگر از نظر شرایط بازار رقابتی غیرمنطقی و دارای اشکال نباشد، ممنوع است.
معضل خرید منحصر به فرد در بازارهای انحصار خرید تأثیر مخرب بیشتری دارد.
wiki: خرید منحصربه فرد
خرید منحصر به فرد اصطلاحی در اقتصاد است که اشاره به یک توافق نوشته یا نانوشته است که به موجب آن یک مسئول خرید برای خرید با وجود اینکه توزیع کنندگان دیگری در بازار وجود دارند و کالا را عرضه می کنند، تنها از یک تأمین کنندهٔ خاص مایحتاج را تهیه و خریداری نماید. در بسیاری از کشورها این اقدام تبانی ای غیرقانونی است و در برخی از کشورها اگر این قرارداد در جایی ثبت و مشخص و قابل بررسی و تجزیه وتحلیل منطقی باشد قانونی خواهدشد.
خرید منحصر به فرد از موارد موانع ورود به بازار به حساب می آید.
در استرالیا یکی از انواع اعمال «خرید منحصر به فرد» با نام Third line forcing، به طور کلی ممنوع است، یعنی هیچ توضیحی برای توجیه آن پذیرفته نمی شود. Third line forcing حالتی است که فروشنده خریدار را وادار کند که تنها در صورتی به وی جنس می فروشد که خریدار فلان کالا را نیز از همین فروشنده تهیه کند، که این نوع از اجبار به خرید منحصر به فرد در هر حالتی، حتی اگر از نظر شرایط بازار رقابتی غیرمنطقی و دارای اشکال نباشد، ممنوع است.
معضل خرید منحصر به فرد در بازارهای انحصار خرید تأثیر مخرب بیشتری دارد.
خرید منحصر به فرد از موارد موانع ورود به بازار به حساب می آید.
در استرالیا یکی از انواع اعمال «خرید منحصر به فرد» با نام Third line forcing، به طور کلی ممنوع است، یعنی هیچ توضیحی برای توجیه آن پذیرفته نمی شود. Third line forcing حالتی است که فروشنده خریدار را وادار کند که تنها در صورتی به وی جنس می فروشد که خریدار فلان کالا را نیز از همین فروشنده تهیه کند، که این نوع از اجبار به خرید منحصر به فرد در هر حالتی، حتی اگر از نظر شرایط بازار رقابتی غیرمنطقی و دارای اشکال نباشد، ممنوع است.
معضل خرید منحصر به فرد در بازارهای انحصار خرید تأثیر مخرب بیشتری دارد.
wiki: خرید منحصربه فرد