آذر کیوان. آذر کیوان (زادهٔ ۹۱۴ خورشیدی/۹۴۲ قمری در فارس - درگذشتهٔ ۹۹۷ خ. /۱۰۲۷ ق. در هند) موبدی
زردشتی بود که در شیراز زندگی می کرد و در اوایل قرن ۱۱ ق باتعدادی از یارانش در زمان اکبر شاه
هندی به هندوستان رفت. دلیل رفتن آذر کیوان به هند را سیاست دینی اکبر شاه و کوشش های او برای تفاهم فکری و دینی او می دانند. در کتاب
دبستان مذاهب دربارهٔ صفات اخلاقی او آمده که مردی منزوی و کم سخن بود، به ریاضت و قناعت زندگی می کرد و گوشت نمی خورد. با زبان های اوستایی، پهلوی، فارسی، ترکی، هندی، و عربی به خوبی آشنا بود. او در سال ۹۹۷ خورشیدی در شهر پَتنه درگذشت.
ابوالقاسمی، محسن، تاریخ زبان فارسی، سمت، ۱۳۷۳. (صص ۲–۳۰۱)
رستگار فسایی، منصور، انواع نثر فارسی، سمت، ۱۳۸۰. (صص ۶–۵۴)
دانشنامه دانش گستر، مؤسسه علمی- فرهنگی دانش گستر، ۱۳۸۹. (صص ۷–۱۳۶)
آذرکیوان بنیان گذار فرقه ای موسوم به آذرکیوانیان یا دساتیریان است که حقیقت همهٔ ادیان را یکی می دانستند و زبانی ساختگی به نام زبان دساتیری ساخته اند.
فرقه ای که بنیان گذاشت آمیزه ای از عقاید زرتشت، اسلامی، هندویی، یهودی، مسیحی،
مانویت و مزدکی بود.
آذرکیوان با عقاید و آرای فلسفی زمان خود آشنا بود و منظومهٔ مکاشفات از آثار اوست که در کتاب جام کیخسرو از آثار این فرقه باقی مانده است. به نوشتهٔ شارستان چهارچمن، کتاب های آیینهٔ اسکندر، تخت طاقدیس و پرتو فرهنگ از دیگر آثار آذر کیوان است. برخی از آثار به جاماندهٔ این فرقه عبارت است از: دساتیر، شارستان چهارچمن، جام کیخسرو، زردست افشار، زنده رود، دبستان مذاهب و فرازستان.