شَهْرَسْپْ :
دکتر کزازی در مورد واژه ی " شَهْرَسْپْ " می نویسد : ( ( شَهْرَسْپْ دستور نیکو کردار و خدایْ ترس تهمورث که نماز شب و روزه را پایه نهاده است، دانسته نیست که کیست و در اوستا و نوشته های پهلوی نام و نشانی از او نیست. بخش دومین نام ، به پیروی از رسم و راهی کهن در نامگذاری ایرانی، " اسب " است، ستوری که همواره در ایران ارزشمند و گرامی بوده است. بخش نخستین آن نیز :" شهر "در پهلوی و دری کهن در معنی سرزمین و کشور به کار می رفته است ، بدان سان که در آمیغ " ایرانشهر" به معنی سرزمین ایران ، دیده می آید. این واژه ، در پارسی باستان و اوستایی خشَشْره بوده است به معنی فرمانروایی و چیرگی . اگر بر این پایه " شهرسب "را به معنی چیرگی و فرمانروایی بر اسب بدانیم ، دور و شگفت نخواهد بود که در میانه ی این نام و کار شگرف و نمایان و پرآوازه ی تهمورث که وی را به " دیوبند" نامبردار گردانیده است، پیوندی باشد : تهمورث، پس از پیکار هایی که در میانه ی دیوان با کیومرث و سیامک و هوشنگ در می گیرد و در آنها سیامک کشته می آید، برخوردار از فرّایزدی ، بدان کام می یابد که اهریمن را به فرمان در آورد و " به افسون ببندد "و چونان بارگی بر آن بر نشیند و گرد گیتی بتازدش . می تواند بود که "شهرسب " در آغاز برنامی بوده باشد تهمورث را و در باز گفته های سپسین ، نامی شده باشد دستور فرخنده خوی وی را. ) )
( ( خُنیده به هر جای شَهْرَسْپْ نام ،
نَزَد جز به نیکی به هر جای گام . ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 256. )