تاریخ وَصّاف (نام دیگر: تجزیة الامصار و تزجیة الاعصار) از قدیمترین منابع دربارهٔ دوره ایلخانان، به زبان فارسی و نوشته شرف الدین عبداللّه شیرازی است.
الف. تاریخ عمومی: تاریخ مصر، شام، چین و هند.
ب. تاریخ ایران: ایلخانان مغول از هلاکو تا ابوسعید.
ج. تاریخ های محلی: فارس و همسایگان.
به گفته وصاف، کتاب او دنباله تاریخ جهانگشای است و عطاملک جوینی در همه حال ممدوح اوست.وصاف در ۶۹۹ق به نوشتن تاریخ خود پرداخت و بخشی از آن را در ۷۰۲ق در شام به آگاهی و نگاه غازان خان رساند و در ۷۱۲ق در سلطانیه چهار بخش نخست این اثر را به الجایتوخان تقدیم کرد. بخش پنجم آن در ۷۱۶ق (۱۳۲۶م) به پایان رسید.
وصّاف ضمن شرح وقایع تاریخی، اشعاری به عربی یا فارسی آورده که غالباً سروده خود اوست. تاریخ وصاف یکی از دشوارترین و به عبارتی متکلفانه ترین متون نثر فارسی است. اطناب جمله های وصاف به سبب زیاده روی در بهره گیری از ادبیات عرب مانع از درک درست مفاهیم و محتوی نوشته هایش شده است. به همین خاطر برای فهم آن آثاری چون: حل مشکلات تاریخ وصاف، شرح شواهد تجزیة الامصار، شرح ترکی تاریخ وصاف، تحریر تاریخ وصاف و گزیده های آن پدید آمده است. به گفته شرف الدین شیرازی کتاب او ترکیبی از اطناب (درازگویی) و ایجاز (پیراسته نویسی) است. نویسنده مدعی است تا پیش از او کسی نتوانسته است چنین کاری را انجام دهد و او آغازگر راه است.
محتوای تاریخ وصاف را به سه بخش عمده می توان تقسیم کرد:
الف. تاریخ عمومی: تاریخ مصر، شام، چین و هند.
ب. تاریخ ایران: ایلخانان مغول از هلاکو تا ابوسعید.
ج. تاریخ های محلی: فارس و همسایگان.
به گفته وصاف، کتاب او دنباله تاریخ جهانگشای است و عطاملک جوینی در همه حال ممدوح اوست.وصاف در ۶۹۹ق به نوشتن تاریخ خود پرداخت و بخشی از آن را در ۷۰۲ق در شام به آگاهی و نگاه غازان خان رساند و در ۷۱۲ق در سلطانیه چهار بخش نخست این اثر را به الجایتوخان تقدیم کرد. بخش پنجم آن در ۷۱۶ق (۱۳۲۶م) به پایان رسید.
وصّاف ضمن شرح وقایع تاریخی، اشعاری به عربی یا فارسی آورده که غالباً سروده خود اوست. تاریخ وصاف یکی از دشوارترین و به عبارتی متکلفانه ترین متون نثر فارسی است. اطناب جمله های وصاف به سبب زیاده روی در بهره گیری از ادبیات عرب مانع از درک درست مفاهیم و محتوی نوشته هایش شده است. به همین خاطر برای فهم آن آثاری چون: حل مشکلات تاریخ وصاف، شرح شواهد تجزیة الامصار، شرح ترکی تاریخ وصاف، تحریر تاریخ وصاف و گزیده های آن پدید آمده است. به گفته شرف الدین شیرازی کتاب او ترکیبی از اطناب (درازگویی) و ایجاز (پیراسته نویسی) است. نویسنده مدعی است تا پیش از او کسی نتوانسته است چنین کاری را انجام دهد و او آغازگر راه است.
محتوای تاریخ وصاف را به سه بخش عمده می توان تقسیم کرد:
wiki: تاریخ وصاف