shock
بنو
فارسی به انگلیسی
فرهنگ فارسی
خرمن، خرمن گندم یاجو، توده چیزی، غله، بنوه
( اسم ) ۱ - غل. درو کرد. توده ساخته خرمن گندم و جو و کاه و مانند آن . ۲ - غله .
( اسم ) ۱ - غل. درو کرد. توده ساخته خرمن گندم و جو و کاه و مانند آن . ۲ - غله .
فرهنگ معین
(بُ ) ( اِ. ) = بنوه : خرمن گندم و جو و کاه و مانند آن .
لغت نامه دهخدا
بنو. [ب َ ] ( اِ ) خرمن هر چیز را گویند اعم از گندم و جو وکاه و غیر آن. ( برهان ) ( آنندراج ). خرمن و غله دروکرده توده نموده. ( ناظم الاطباء ). رجوع به بنوه شود.
بنو. [ ب َ ] ( ع اِ ) ج ِ ابن. پسران و اخلاف. ( ناظم الاطباء ).
بنو. [ ب َ ] ( ع اِ ) ج ِ ابن. پسران و اخلاف. ( ناظم الاطباء ).
بنو. [ ب َ ] (ع اِ) ج ِ ابن . پسران و اخلاف . (ناظم الاطباء).
بنو. [ب َ ] (اِ) خرمن هر چیز را گویند اعم از گندم و جو وکاه و غیر آن . (برهان ) (آنندراج ). خرمن و غله ٔ دروکرده ٔ توده نموده . (ناظم الاطباء). رجوع به بنوه شود.
فرهنگ عمید
۱. خرمن، خرمن گندم یا جو.
۲. تودۀ چیزی.
۳. غله.
۲. تودۀ چیزی.
۳. غله.
دانشنامه عمومی
بنو ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
بنو (بندرعباس)
بنو (چابهار)
بنو (خمیر)
بنو (دشتی)
بنو (لارستان)
بنو (لامرد)
بنو (بندرعباس)
بنو (چابهار)
بنو (خمیر)
بنو (دشتی)
بنو (لارستان)
بنو (لامرد)
wiki: ایران است.
این روستا در دهستان سیاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
این روستا در دهستان سیاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
wiki: بخش اشکنان شهرستان لامرد در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان کال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر (۵خانوار) بوده است.
این روستا در دهستان کال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر (۵خانوار) بوده است.
wiki: بنو (لامرد)
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] بَنو/ بنی، واژه ای عربی به معنای پسران، فرزندان، پسرِ پسر و نوادگانِ دورتر و در اصطلاح به معنای قبیله ، طائفه ، قوم و خاندان می باشد.
این واژه در حالت رفعی «بنون» و در حالت نصبی و جرّی «بنین» است که طبق قواعد نحو «ن» آخر آن در حالت اضافه حذف می شود.
ریشه بنو
به نظر بیش تر نحویان ، بنو/بنی جمع مذکر سالمِ «ابن» است، اما به نظر برخی جمع مکسّر ملحق به جمع سالم است، هرچند بیش تر نحویان، «ابناء» را جمع مکسّر آن دانسته اند.
اصل ابن
اصل واژة «ابن» را به اختلاف به صورت های «بَنَوٌ»، «بَنَیٌ» «بِنْو» «بِنْی» و «بَناً» ذکر کرده اند و همزة «ابن» را همزة وصل دانسته اند.
استعمال بنو در انسان
...
این واژه در حالت رفعی «بنون» و در حالت نصبی و جرّی «بنین» است که طبق قواعد نحو «ن» آخر آن در حالت اضافه حذف می شود.
ریشه بنو
به نظر بیش تر نحویان ، بنو/بنی جمع مذکر سالمِ «ابن» است، اما به نظر برخی جمع مکسّر ملحق به جمع سالم است، هرچند بیش تر نحویان، «ابناء» را جمع مکسّر آن دانسته اند.
اصل ابن
اصل واژة «ابن» را به اختلاف به صورت های «بَنَوٌ»، «بَنَیٌ» «بِنْو» «بِنْی» و «بَناً» ذکر کرده اند و همزة «ابن» را همزة وصل دانسته اند.
استعمال بنو در انسان
...
wikifeqh: بنی
[ویکی الکتاب] معنی بَنُو: فرزندان -پسران(در عباراتی نظیر"بَنُو إِسْرَائِیلَ "نون آخر به دلیل مضاف بودن حذف شده است)
تکرار در قرآن: ۱۶۴(بار)
دختر. بنت وابنة هر دو به معنی دختر است مثل جمع آن بنات است نظیر . 1- . این آیه از چند جهت مکورد دقّت است. اوّل اینکه عدهای از مردم جن را در کارهای عالم شریک خدا قرار دادهاند مثل عقیده مجوس که بیزدان و اهریمن قائل بودند و هر خیز را از یزدان و هر شرّ را از اهریمن میدانستند و مثل یزیدیّه که بالوهیّت ابلیس قائلاند. دوّم: بنین و منات که فرموده: «خَرَ قوالِهُ بَنینَ وَ بَناتٍ» آیا از ملائکهاند یا از جنّ و یا از ملائکه و بشر؟. در المیزان فرموده: گفتهاند که قریش گویند خدا از جنّ زن گرفت (نعوذ بالله) و در اثر این ازدواج آیه «وَجَعَلو اللّهِ شُرَکاءَ الْجِنَّ» انسب است، علی هذا بنین و بنات همه از ملائکهاند. این سخن در المیزان به طور احتمال و تردید گفته شده ولی نمیشود درست باشد زیرا آیات دیگر نظیر ، صریحاند در اینکه مشرکان ملائکه را دختران خدا میدانستند نه پسران و دختران. و در مقام ردّ آنها آمده . به نظر میآید «خَرَقوا لَهُ بَنینَ وَ بناتٍ» مطلبی جداگانه باشد و نیز جاعلین شرکاء غیر از خارقین بنین و بنات باشد، یعنی عدّهای هم برای خدا پسران و دختران جعل کردند همان ملائکهاند که گفته شد و امّا پسران را به احتمال قوی از جنّ جعل کردهاند، مؤید ابن مطلب آیه است. یعنی میان خدا و جن نسب قرار دادند، بنا به این احتمال گفتند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. اگر گویند: شاید مراد از «بنین» همان است که یهود عزیر را پسر خدا خواندند و نصاری مسیح را! گوئیم «بنین» جمع ابن است و نصاری و یهود دو پسر بیشتر نگفتهاند علی هذا لازم بود «بنین» تثنیه گفته شود نه جمع وانگهی آیه در بیان اوضاع مشرکین است نه اهل کتاب. تا در اینجا آیاتی از سوره صافات را نقل میکنیم تا مزید توضیح شود... . در این آیات بعد از نقل و ردّ این سخن که ملائکه دختران خدایند می فرماید! این آیه با ملاحظه «وَ خَرَقُوالَهُ بَنینَ وَ بَناتٍ بَغَیرِ عِلْم» روشن میکند که: بنین را از جن و بنات را از ملائکه تراشیدهاند. و دراین صورت «اَلِرَبِّکَ الْبِناتُ وَ لَهُمْ الْبَنُونَ» درباره ملائکه است که چرا آنها را فقط دختران خدا میدانند و با آنکه پسران در نزد شما بهتر است پس چرا پسران نمیدانند نه اینکه چرا پسر رافقط به خود نسبت میدهند زیرا آنها به خدا نیز پسر قائل بودند منتها از جنّ واللّه العالم مخفی نماند: مضمون آیه آنست که مشرکان درباره بنین و بنات عقیده داشتند که آنها به طور توالد از خدا به وجود آمدهاند ولی آیه و آیه و همچنین آیات 68 یونس و 4 کهف و 88 مریم و 26 انبیاء و سایر آیات، همه از اتخاذ ولد صحبت میکنند و آن به ظاهر غیر از وَلَد حقیقی است. آیا عدهای هم قائل به اتّخاذ ولد بوده و میگفتند: خدا ملائکه و جنّ و عزیر و غیره را نزائیده ولی به فرزندی خود انتخاب کرده است؟! و یا این عدّه همان عدّه سابقاند ولی قرآن به عنوان اتخاذ ولد آن را بازگو میکند؟! ممکن است پیشینیان هر گروه که از عهد پیامبران چندان دور نبودهاند، قائل به اتّخاذ ولد از باب تشریف بودهاند و پیشینیان آنها معتقد به توالد شدهاند و قرآن مجید هر دو را رد میکند. آنچه از آیه «وَ جَعَلُو اللّهِ شُرَکاءَ الجِنَّ....» و سایر آیات به دست آمد به قرار ذیل است. 1- عدّهای جنّ را شریک خدا دانستهاند در خلقت و تدبیر عالم. 2- نادانان برای خدا پسران و دختران جعل کرده و از جانب خود و بدون مدرک این سخن گفتهاند. 3- گفتهاند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. 4- آنانکه عقیده به پسران و دختران حقیقی داشتند غیر از معتقدین به اتّخاذ ولد بودهاند. 5- همه این حرفها باطل و بی اساس است و خدا از آنچه گفتهاند منزّه میباشد. ناگفته نماند افسانه اتخاذ ولد و غیره که در میان مشرکان رواج داشت غیر اینکه مراد از هر دو یکی است نه اینکه مراد از هر دو یکی است، قرآن اکثر این عقاید سخیف را در بیان حالات مشرکان نقل میکند و به حساب گفته یهود و نصاری جداگانه میرسد. و بنظرم گاهی هم مشترکاً نقل و ردّ میکند.
تکرار در قرآن: ۱۶۴(بار)
دختر. بنت وابنة هر دو به معنی دختر است مثل جمع آن بنات است نظیر . 1- . این آیه از چند جهت مکورد دقّت است. اوّل اینکه عدهای از مردم جن را در کارهای عالم شریک خدا قرار دادهاند مثل عقیده مجوس که بیزدان و اهریمن قائل بودند و هر خیز را از یزدان و هر شرّ را از اهریمن میدانستند و مثل یزیدیّه که بالوهیّت ابلیس قائلاند. دوّم: بنین و منات که فرموده: «خَرَ قوالِهُ بَنینَ وَ بَناتٍ» آیا از ملائکهاند یا از جنّ و یا از ملائکه و بشر؟. در المیزان فرموده: گفتهاند که قریش گویند خدا از جنّ زن گرفت (نعوذ بالله) و در اثر این ازدواج آیه «وَجَعَلو اللّهِ شُرَکاءَ الْجِنَّ» انسب است، علی هذا بنین و بنات همه از ملائکهاند. این سخن در المیزان به طور احتمال و تردید گفته شده ولی نمیشود درست باشد زیرا آیات دیگر نظیر ، صریحاند در اینکه مشرکان ملائکه را دختران خدا میدانستند نه پسران و دختران. و در مقام ردّ آنها آمده . به نظر میآید «خَرَقوا لَهُ بَنینَ وَ بناتٍ» مطلبی جداگانه باشد و نیز جاعلین شرکاء غیر از خارقین بنین و بنات باشد، یعنی عدّهای هم برای خدا پسران و دختران جعل کردند همان ملائکهاند که گفته شد و امّا پسران را به احتمال قوی از جنّ جعل کردهاند، مؤید ابن مطلب آیه است. یعنی میان خدا و جن نسب قرار دادند، بنا به این احتمال گفتند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. اگر گویند: شاید مراد از «بنین» همان است که یهود عزیر را پسر خدا خواندند و نصاری مسیح را! گوئیم «بنین» جمع ابن است و نصاری و یهود دو پسر بیشتر نگفتهاند علی هذا لازم بود «بنین» تثنیه گفته شود نه جمع وانگهی آیه در بیان اوضاع مشرکین است نه اهل کتاب. تا در اینجا آیاتی از سوره صافات را نقل میکنیم تا مزید توضیح شود... . در این آیات بعد از نقل و ردّ این سخن که ملائکه دختران خدایند می فرماید! این آیه با ملاحظه «وَ خَرَقُوالَهُ بَنینَ وَ بَناتٍ بَغَیرِ عِلْم» روشن میکند که: بنین را از جن و بنات را از ملائکه تراشیدهاند. و دراین صورت «اَلِرَبِّکَ الْبِناتُ وَ لَهُمْ الْبَنُونَ» درباره ملائکه است که چرا آنها را فقط دختران خدا میدانند و با آنکه پسران در نزد شما بهتر است پس چرا پسران نمیدانند نه اینکه چرا پسر رافقط به خود نسبت میدهند زیرا آنها به خدا نیز پسر قائل بودند منتها از جنّ واللّه العالم مخفی نماند: مضمون آیه آنست که مشرکان درباره بنین و بنات عقیده داشتند که آنها به طور توالد از خدا به وجود آمدهاند ولی آیه و آیه و همچنین آیات 68 یونس و 4 کهف و 88 مریم و 26 انبیاء و سایر آیات، همه از اتخاذ ولد صحبت میکنند و آن به ظاهر غیر از وَلَد حقیقی است. آیا عدهای هم قائل به اتّخاذ ولد بوده و میگفتند: خدا ملائکه و جنّ و عزیر و غیره را نزائیده ولی به فرزندی خود انتخاب کرده است؟! و یا این عدّه همان عدّه سابقاند ولی قرآن به عنوان اتخاذ ولد آن را بازگو میکند؟! ممکن است پیشینیان هر گروه که از عهد پیامبران چندان دور نبودهاند، قائل به اتّخاذ ولد از باب تشریف بودهاند و پیشینیان آنها معتقد به توالد شدهاند و قرآن مجید هر دو را رد میکند. آنچه از آیه «وَ جَعَلُو اللّهِ شُرَکاءَ الجِنَّ....» و سایر آیات به دست آمد به قرار ذیل است. 1- عدّهای جنّ را شریک خدا دانستهاند در خلقت و تدبیر عالم. 2- نادانان برای خدا پسران و دختران جعل کرده و از جانب خود و بدون مدرک این سخن گفتهاند. 3- گفتهاند: ملائکه دختران خدا و جنّ پسران خدایند. 4- آنانکه عقیده به پسران و دختران حقیقی داشتند غیر از معتقدین به اتّخاذ ولد بودهاند. 5- همه این حرفها باطل و بی اساس است و خدا از آنچه گفتهاند منزّه میباشد. ناگفته نماند افسانه اتخاذ ولد و غیره که در میان مشرکان رواج داشت غیر اینکه مراد از هر دو یکی است نه اینکه مراد از هر دو یکی است، قرآن اکثر این عقاید سخیف را در بیان حالات مشرکان نقل میکند و به حساب گفته یهود و نصاری جداگانه میرسد. و بنظرم گاهی هم مشترکاً نقل و ردّ میکند.
wikialkb: ریشه_بنو
گویش مازنی
/ben o/ پایین مزرعه و زمین و یا آبادی - آبی که از پایین مزرعه خارج شود
۱پایین مزرعه و زمین و یا آبادی ۲آبی که از پایین مزرعه خارج ...
واژه نامه بختیاریکا
( بَنَو ) از گونه های درختان سخت چوب؛ وَن؛ درخت زبان گنجشک
( بِنُو ) نوبت چوپانی
( بِنُو ) نوبت
( بِنُو ) نوبت چوپانی
( بِنُو ) نوبت
جدول کلمات
خرمن, توده چیزی
پیشنهاد کاربران
بِنُو نام چشمه ایی در قسمت شمالی شهر ایج است که آب بسیار خوشگواری دارد و به مصرف باغات انار شهر ایج می رسد و تفرجگاه بسیار زیبایی در کنار خود خلق کرده است . باغ هایی که از این آب سیراب می شوند به باغ های بنو شهرت دارند .
بنو [بُ ن نَ و] bonnao
تپه، بلندی، نام یکی از روستاهای قدیمی توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار در کنار رودخانه کاجو واقع است.
این روستا در دهستان پیرسهراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۸۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر ( ۴۱ ) خانوار بوده، در زمان قدیم این روستا بزرگترین مرکز تجاری منطقه دشتیاری بوده است.
تپه، بلندی، نام یکی از روستاهای قدیمی توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار در کنار رودخانه کاجو واقع است.
این روستا در دهستان پیرسهراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۸۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر ( ۴۱ ) خانوار بوده، در زمان قدیم این روستا بزرگترین مرکز تجاری منطقه دشتیاری بوده است.
بنو beno سد کوچک ایجاد شده در مسیر رودخانه برای بهره برداری از اب های فصلی
بناف و آبنوی هم از بنو گرفته شده به معنی سخت
کلمات دیگر: