هاینریش ولفلین (به آلمانی: Heinrich Wolflin) (نوزدهم ژوئیه ۱۹۴۵- بیست و یکم ژوئن ۱۸۶۴). منتقد بلندآوازه هنر از اهالی سوئیس بود که کوشید یک نظام طبقه بندی عینی گرایانه برای آثار هنری ترتیب دهد.
Joan G. Hart, "Reinterpreting Wölfflin: Neo-Kantianism and Hermeneutics, in Art Journal, winter 1982, Vol. 42, no. 4, pp. 292-300.
اصول طبقه بندی عینی او «نقاشانه در برابر خطی» و جز آن تأثیر مهمی بر تحلیل شکلی در تاریخ هنر قرن بیستم داشت. مطالعه نوشته های او می تواند به درک روح حاکم بر دوره های گوناگون هنرهای غربی کمک کند.
او در میان نسلی که تاریخ هنر آلمان را به برتری رساند در بال، برلین و مونیخ تدریس کرد. سه اثر بزرگش، رنسانس و باروک (۱۸۸۸)، هنر کلاسیک (۱۸۸۹) و اصول تاریخ هنر (۱۹۱۵) هنوز هم در شمار مراجع این مباحث اند.
وی دوران رنسانس و باروک را مقایسه می کرد و بر پایه نظریه خود پنج تفاوت میان این دو دوره قائل بود به شرح زیر:
Joan G. Hart, "Reinterpreting Wölfflin: Neo-Kantianism and Hermeneutics, in Art Journal, winter 1982, Vol. 42, no. 4, pp. 292-300.
اصول طبقه بندی عینی او «نقاشانه در برابر خطی» و جز آن تأثیر مهمی بر تحلیل شکلی در تاریخ هنر قرن بیستم داشت. مطالعه نوشته های او می تواند به درک روح حاکم بر دوره های گوناگون هنرهای غربی کمک کند.
او در میان نسلی که تاریخ هنر آلمان را به برتری رساند در بال، برلین و مونیخ تدریس کرد. سه اثر بزرگش، رنسانس و باروک (۱۸۸۸)، هنر کلاسیک (۱۸۸۹) و اصول تاریخ هنر (۱۹۱۵) هنوز هم در شمار مراجع این مباحث اند.
وی دوران رنسانس و باروک را مقایسه می کرد و بر پایه نظریه خود پنج تفاوت میان این دو دوره قائل بود به شرح زیر:
wiki: هاینریش ولفلین