کلمه جو
صفحه اصلی

عجایب المخلوقات

دانشنامه عمومی

عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات، با نام های دیگر عجایب نامه و جام گیتی نمای، کتابی است به زبان فارسی نوشتهٔ محمد بن محمود بن احمد طوسی (همدانی). مؤلف این اثر را میان سال های ۵۵۱-۵۶۲ ق به نام ابوطالب طغرل فرزند ارسلان فرزند طغرل سلجوقی در ده رکن و قانون نوشت.
۱. عجایب اجرام سماوی، فرشتگان، قطبین، سیارات و کرات، آفتاب، ماه، خواص کواکب، بروج دوازده گانه
۲. عجایب پدیده هایی که میان آسمان و زمین به وقوع می پیوندند و عجایب آتش
۳. عجایب زمین: دریاها، رودها، چشمه ها، چاه ها، زمین و اقالیم آن، کوه ها، سنگها و جواهرات و صخره ها
۴. عجایب کشورها و اقلیمها، مساجد و کلیساها
۵. عجایب درختان، میوه ها و علفها،
۶. عجایب صورتها، اشکال منقوره و منقوشه، طلسمها، مجسمه ها، قبور پیامبران و پادشاهان، گنجینهٔ شاهان
۷. عجایب شرف انسان و آفرینش وی: عقل، روح، ارواح حیاتی، طبقات مردم، اقوام، عقاید، قبیله ها و اقشار نجبا، نبوت، کیمیا، طب (خواص و طرز کار بدن، تغذیه و علم موالید، جبر و اختیار، علم نفس، تعبیر رؤیا، بعثت و قیامت
۸. عجایب (موجودات ماوراءالطبیعی)، اجنّه، اشباح، عفریتها، غولها، نسناس و...،
۹. عجایب پرندگان (مرغان)
۱۰. عجایب جانوران: انواع آنها، جانوران وحشی، دریایی، مارها و زهرها
در رکن های ده گانهٔ کتاب مطالبی در چندین باب آمده است:
قصد مؤلف از تألیف این اثر به نقل از مقدمه، این بوده که می خواسته است دیگران را از عجایب و غرایب دنیا آگاه سازد بی آنکه تن به سفر بدهند.
طرح ساختی این اثر به تقلید از طبقه بندی کتاب طبیعیات ارسطو شکل گرفته است، اما محتوای آن علمی نیست و مؤلف به غیر از گفتارهایی از پیامبر و پاره ای حکایات تاریخی، به توصیف جهانی خیالی پرداخته و میان قصه ها و اساطیر گم شده است. کتاب پر از حکایات گوناگون است و به همین سبب منبعی مهم برای مطالعه ادبیات عامیانه در ایران به شمار می آید

عجایب المخلوقات (زکریای قزوینی). عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات (شگفتی های آفریدگان و موجودات) کتابی است در زمینه هیئت و جهان شناسی و علم الاشیا و شگفتی های عالم خلقت، نوشتهٔ زکریا قزوینی. قزوینی این کتاب را نخست به زبان عربی نوشت و سپس خود نسخه ای فارسی از آن تدوین کرد.
اگر بن انار شیرین اندکی باز کنند و سرکه در آن ریزند، انار ترش شود، اگر بن درخت انار ترش را باز کنند و انگبین در آن ریزند، انار را شیرین کند. و انگور آنکه باید نشاند کی ماه چهارده بود، نه از سر قضیب و نه از بن ولیکن از میانه و هر دو سر به سرگین گاو در باید گرفت و قدری نانخواه در بن افکنند و در رز البته نخود و کرنب(کلم) بکارند و دو ارش بزمین فرو ترد و اگر شاخ وی برشکافند چنانک پوست جدا نگردد و پشمکی که در میانه است بردارد و برهم نهند راست و بپوست بید تنگ ببندد و بگذارد تا پرورده شود انگور این درخت را دانه نبود.
آشنان:(درختچه ای در شوره زار)، از دخان او جمله هوام(حشرات) گریزند(عجایب قزوینی).
انجیر: شیخ الرئیس گوید اگر که دخان چوب انجیر در بوستانی پراکنند، که کرم آنجا افتاده باشد، جمله هلاک شود.
ترنج: صاحب الفلاحه(منظور بخش الفلاحه از جامع العلوم فخر رازی گوید رماد(خاکستر) و ورق کدو زیر درخت ترنج بگسترانند ثمر درخت ترنج بسیار شود و هم از آن نیفتد. و اگر درخت ترنج ضعیف باشد، او را به ورق یقطان(نوعی سنگ) پوشاننداو را قوی کند.
خرما: صاحب الفلاحه گوید، اگر نخلی بار نیاورد و دو سال بر او متسکرد شود، مردی تیشه یا تبری بردارد، و نزد او شود. و با ذکری گوید، مسند؟ از امسال بر خواهد آورد. و این درخت را خواهم انداخت که هیچ باری نمی آورد. و بدان فاس نخل را دو سه ضربت زند. آن مرد دست او را بگیرد و گوید که مپسند. از امسال صبر کن. اگر بار نیاورد، هر چه خواهی بکن. صاحب الفلاحه گوید، که در آن سال ثمر بسیار آورد. و غیر نخل نیز همچنین است که با این عمل بار آورد.
تاریخ نوشتن عجایب المخلوقات را به سال ۶۷۸ هجری قمری مطابق با ۱۲۸۰ میلادی گزارش کرده اند. دست نوشتهٔ اصلی آن در حال حاضر در موزهٔ مونیخ آلمان موجود است. این کتاب به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
کتاب شامل چهار مقدمه و دو مقاله است. مقالهٔ اول در عُلویات؛ مقالهٔ دوم در سُفلیات، که شامل عناصر و معدنیات، نباتات و حیوانات است. در مورد تمام کائنات روی زمین، بروج، ماه ها، فصول سال، ستارگان، زمین، کوهها، دریاها، رودها، جانوران، و تمام موجودات دنیا سخن رفته است.
این کتاب نخستین بار به اهتمام ووستنفلد در ۱۸۴۸ در گوتینگن، و ترجمهٔ نیمی از آن توسط هرمان اته در ۱۸۶۸ در لایپزیگ به طبع رسیده است. در سال ۱۳۰۹ هجری قمری نیز در مصر به چاپ رسیده است. چاپ ترجمه فارسی کتاب در سال ۱۲۸۳ هجری قمری در لکناو بوده است. همچنین ترجمه فرانسوی آن در سال ۱۸۰۵ در پاریس به زیر چاپ رفته و بعداً این کتاب به چند زبان دیگر مانندترکی، آلمانی، یونانی ترجمه و چاپ شده است.

دانشنامه آزاد فارسی

عجایب المخلوقات (عربی). عجایب المَخلوقات (۱)
(نام کامل: عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات) کتابی به زبان عربی در نجوم، شناخت جهان، شگفتی های عالم و علم الاشیاء، تألیف زکریای قزوینی. این کتاب دربردارندۀ چهار مقدمه و دو بخش (مقاله) است. بخش نخست آن در زمینۀ عُلویّات یا موضوعات آسمانی (سیاره ها، ستارگان، تقویم و فرشتگان) و بخش دوم دربارۀ سُفلیّات یا اجسام و موضوعات زمینی (عناصر اربعه، مواد معدنی، گیاهان، جانوران و انسان) است. بخش دوم آن دارای مطالب جغرافیایی فراوانی است که بیشتر آن ها کلمه به کلمه در اثر معروف دیگر او به نام جغرافیا نقل شده است. وجود چهار تحریر جداگانه و متفاوت این اثر، تلخیص ها، ترجمه ها و نقل های متعدد آن به زبان های فارسی، عربی، ترکی و جغتایی نشانگر شهرت و رواج فوق العادۀ آن در قرون متمادی بوده است. تحریرهای مفصل تر این کتاب شامل الحاقات بعدی نسخه برداران به متن اصلی آن است. ظاهراً دو تحریر کوتاه تر یکی مربوط به ۶۶۰ق و دیگری ۶۵۷ق، نزدیک به متن اصلی قزوینی اند. عجایب المخلوقات را نخستین بار ووستنفلد در گوتینگن چاپ کرد (۱۸۴۸). ترجمۀ آلمانی این اثر به همت اته در ۱۸۶۸ در لایپزیگ منتشر شد. ترجمۀ فارسی آن نیز بارها در تهران و هندوستان به چاپ رسیده است.

عجایب المخلوقات (فارسی ). عَجایِب المَخلوقات (۲)
(یا: عجایب نامه؛ جام گیتی نمای) نوشتۀ محمدبن احمد طوسی سلمانی، دانشنامه ای به فارسی در معرفی عجایب جهان. در تاریخ تألیف کتاب تردید است، احتمالاً حدود ۵۵۵ تا ۵۶۲ق نگارش یافته و به طغرل بن ارسلان سلجوقی پیشکش شده است. این اثر در ده رکن و چندین باب است. ازجمله مطالب آن: عجایب اجرام علومی و فرشتگان، عجایب آتش، زمین و دریاها، شهرهای معروف و مساجد، عجایب آدمی و حیوانات، شیاطین و غولان و گنج ها. مؤلف در این کتاب، شگفتی های جهان را بیان کرده و از ساختار طبیعیات ارسطو تقلید کرده است، ولی محتوای آن چندان علمی نیست و نویسنده، به غیر از گفتارهایی از پیامبر و برخی حکایات تاریخی، به توصیف جهانی خیالی پرداخته که آمیزه ای از قصه ها و اسطوره هاست. کتاب پر از حکایات گوناگون است، از این روی ، می تواند منبعی مهم برای مطالعۀ ادبیات عامیانه در ایران باشد. این اثر به تصحیح منوچهر ستوده چاپ شده است (تهران، ۱۳۴۵ش).

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات، (شگفتی های آفریدگان و موجودات) تألیف جغرافیدان، دانشمند، تاریخ نویس و فیلسوف ایرانی تبار، زکریا بن محمد بن محمود طوسی یا قزوینی (600-682) به زبان عربی است. کتابی است در زمینه هیئت و جهان شناسی، علم الاشیا و شگفتی های عالم خلقت که نویسنده در آن می کوشد شرح نظام مندی از کل آفرینش ارائه کند.
کتاب؛ شامل چهار مقدمه و دو مقاله است: مقاله اول در عُلویات و مقاله دوم در سُفلیات. هر یک از مقالات نیز به صورت یک فصل نگارش شده است. شکل تنظیم کتاب بی شباهت به دائره المعارف های امروزی نیست و متن آن از مقالات کوتاه یا مدخل های متعدد تشکیل شده است.
کتاب های «عجائب المخلوقات» که به نام های مختلفی؛ مانند: «عجایب نامه» و «العجایب و الغرایب» و «عجایب البر و البحر» و «خریده العجایب و فریده الغرایب» و... خوانده شده اند، گویی برای بالا بردن سطح اطلاعات مردمی که زیاد اهل مطالعه و دقت نبوده اند، نوشته می شده است تا با جلب کردن نظر آنان به عجایب و غرایب، ایشان را با موجودات محیط وسیع اطراف خود آشنا سازند.
مؤلفین این رشته کتب از آسمان و ستارگان و حرکات آنها و ساعات طلوع و غروب ایشان به اندازه ی احتیاج افراد متوسط بحثی به میان آورده اند، سپس برای شناسایی زمین ذکری از دریاها، رودها، کوه ها، چشمه ها، چاه ها، دشت ها، شهرهای معروف و سرانجام گیاه ها، و درختان، سنگ ها و مواد معدنی کرده اند. در بعضی از این کتب شرحی از ساختمان ظاهری بدن انسان و وظایف اعضای مختلف و ملکات فاضله و صفات رذیله دیده می شود. نویسندگان این کتب از فرشتگان و جن و غول نیز گفتگویی به میان آورده اند.
گروهی معتقدند که دو سوم هر یک از این کتب خرافه و یاوه است و از چاپ کردن و نقل آنها باید صرف نظر کرد؛ اما برخی نیز بر این باورند که برای شناسایی سطح معلومات و روحیات ادوار مختلف، کتبی بهتر از اینها در دست نداریم و اگر از دیدگاه فرهنگ عامه ای به آنها بنگریم هر یک سال ها مطالعه و دقت لازم دارد.

[ویکی فقه] عجایب المخلوقات (کتاب). «عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات»، کتابی است به زبان فارسی در موضوع جهانشناسی.
این کتاب در نیمه ی دوم قرن ششم هجری تالیف شده است. مؤلف، این کتاب را از آن جهت فراهم آورده است تا دیگران را بی آن که در اطراف و اکناف عالم بگردند، از عجایب جهان و غرایب زمان بی آگاه اند. هدف دیگر مولف از نگارش این کتاب اهداء آن به ابوطالب طغرل بن ارسلان بن طغرل بوده است. نامبرده یکی از سلاجقه عراق است که از سال ۵۵۶ تا ۵۷۳ ه. ق. سلطنت داشته است. بنابراین، کتاب نامبرده باید در یکی از سال های میان این دو تاریخ نوشته شده باشد. محتمل است که تاریخ شروع تالیف پیش از سال ۵۵۶ ق. که نخستین سال سلطنت طغرل بن ارسلان است، بوده باشد. نکات کوچکی در کتاب وجود دارد که کم و بیش راهبر به سنوات تالیف کتاب است؛ اما با استناد به هیچ یک نمی توان به دقت سال تالیف آن را روشن کرد. کراچکوفسکی در «تاریخ نوشته های جغرافیایی در جهان اسلامی» تالیف کتاب را با توجه به تاریخ مذکور به وسیله مولف، حدود سال ۱۱۸۰ م. می داند و تاریخی را حاجی خلیفه از آن یاد می کند؛ یعنی سال ۱۱۶۰ م. ۵۵۵ ق. خطای محض می داند.
ساختار کتاب
کتاب، مشتمل بر توضیحی از ناشر، مقدمه مصحح، مقدمه مولف و ده رکن و هر رکن مشتمل بر ابوابی است.
گزارش محتوا
این کتاب نخستین کتاب درباره جهان شناسی است و تا حدی متاثر از اثر هم دوران خود که در مغرب پدید آمده می باشد. این کتاب متعلق به غرناطی است؛ اما کتاب طوسی سنگین تر از آن است و مطالب آن از غرناطی بیشتر است. در تقسیمات دهگانه ی کتاب، مطالبی درباره ی موضوعات زیر آمده است: افلاک ، ستارگان، صاعقه ، شهاب ، رعد و برق ، قوس و قزح ، بادها، دریاها و آب ها، کوه ها، مساجد، کنیسه ها، زلزله ها، گیاهان، دخمه های سلاطین، گنج ها، خلقت آدمی، عقل و روح ، عادیان ، ترکان، هندوان، کاهنان، معجزات و کرامات ، علم طب ، خواص غذاها، قضا و قدر ، جنیان و شیاطین ، غولان ، نسناس ، مرغان، بهایم، جانوران دریایی، سباع، حشرات، مارها و افاعی. انشای کتاب در رتبه ی اول منشآت فارسی، و حکایات و داستان های آن بسیار جالب و سرگرم کننده است.
← عناوین ارکان کتاب
...


کلمات دیگر: