در میان مسلمانان در مورد جانشین پیامبر اسلام پس از ایشان اختلافاتی وجود داشته است و همچنین اساس اختلافات مذاهب شیعه و سنی بر سر همین موضوع است.
اسلام
سنی
شیعه
برای جانشینی بعد از پیامبر دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که به برخی از آنان اشاره شده:
تعلیمات قرآن و سیرهٔ پیامبر اسلام نشان می دهد که ایشان به عنوان فرستادهٔ خدا، سه مسئولیت کلی داشتند که شامل:
ازآنجا که ایشان آخرین پیامبر خدا بودند پس دریافت و ابلاغ وحی با شهادت ایشان و ختم نبوت پایان می یابد. اما در مورد دو مسئولیت دیگر پس از ایشان سه فرضیه وجود دارد:
اسلام
سنی
شیعه
برای جانشینی بعد از پیامبر دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که به برخی از آنان اشاره شده:
تعلیمات قرآن و سیرهٔ پیامبر اسلام نشان می دهد که ایشان به عنوان فرستادهٔ خدا، سه مسئولیت کلی داشتند که شامل:
ازآنجا که ایشان آخرین پیامبر خدا بودند پس دریافت و ابلاغ وحی با شهادت ایشان و ختم نبوت پایان می یابد. اما در مورد دو مسئولیت دیگر پس از ایشان سه فرضیه وجود دارد:
wiki: ویلفرد مادلونگ استاد دانشگاه تاریخ اسلام دانشگاه آکسفورد است. این کتاب در سال ۱۳۷۷ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.این کتاب توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ شده است و بارها تجدید چاپ شده است.
ابوبکر: جانشین رسول خدا و خلافت قریش.
نویسنده با استفاده از منابع فراوان، کتابی دربارهٔ موضوع مهم جانشینی پیامبر اسلام تألیف کرده است. مادلونگ، انگیزه اصلی خود در تألیف این کتاب را، تجدید نظر در بی اعتمادی شدید اغلب مورخان و مستشرقین غربی به منابع اسلامی مربوط به صدر اسلام و افسانه شمردن آنها و نگاهی دوباره به تحلیل این رخدادها بر پایه نزدیک ترین منابع به آن دوره معرفی و به کوشش خود برای وفادار بودن به روایات اصیل و متقدم تصریح کرده است.
نویسنده، با نگاهی به نقش خانواده های پیامبران پیشین به حمایت از انبیا می پردازد و نتیجه می گیرد که بر اساس قرآن، جانشین طبیعی محمد بن عبدالله نمی تواند ابوبکر باشد. وی می نویسد:
تا آنجا که قرآن، افکار محمد را بیان می کند، روشن است که او در نظر نداشت ابوبکر جانشین طبیعی او باشد و نه پیامبر به انجام این کار رضایت داشت.
ابوبکر: جانشین رسول خدا و خلافت قریش.
نویسنده با استفاده از منابع فراوان، کتابی دربارهٔ موضوع مهم جانشینی پیامبر اسلام تألیف کرده است. مادلونگ، انگیزه اصلی خود در تألیف این کتاب را، تجدید نظر در بی اعتمادی شدید اغلب مورخان و مستشرقین غربی به منابع اسلامی مربوط به صدر اسلام و افسانه شمردن آنها و نگاهی دوباره به تحلیل این رخدادها بر پایه نزدیک ترین منابع به آن دوره معرفی و به کوشش خود برای وفادار بودن به روایات اصیل و متقدم تصریح کرده است.
نویسنده، با نگاهی به نقش خانواده های پیامبران پیشین به حمایت از انبیا می پردازد و نتیجه می گیرد که بر اساس قرآن، جانشین طبیعی محمد بن عبدالله نمی تواند ابوبکر باشد. وی می نویسد:
تا آنجا که قرآن، افکار محمد را بیان می کند، روشن است که او در نظر نداشت ابوبکر جانشین طبیعی او باشد و نه پیامبر به انجام این کار رضایت داشت.
wiki: جانشینی محمد (کتاب)