کلمه جو
صفحه اصلی

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

دانشنامه عمومی

دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز یکی از دانشکده های این دانشگاه است. این دانشکده در سال ۱۳۲۹ خورشیدی ایجاد و راه اندازی گردید و در بدو تأسیس باعنوان «دانشسرای عالی» شناخته می شد. در سال ۱۳۴۹ خورشیدی نام آن به «دانشکده علوم تربیتی» تغییر پیدا کرد و سرانجام در سال ۱۳۷۰ خورشیدی به عنوان «دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی» شناخته شد. شمار اعضای هیئت علمی این دانشکده ۳۲ نفر می باشد که از این میان، ۱۰ نفر در گروه روان شناسی، ۹ نفر در گروه آموزشی تربیت بدنی، ۷ نفر در گروه آموزشی علوم تربیتی و ۶ نفر در گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی مشغول فعالیت اند.
گروه آموزشی تربیت بدنی
گروه آموزشی علوم تربیتی
گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی
گروه روان شناسی
دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان شناسی پس از تأسیس در سال ۱۳۲۹ خورشیدی داوطلبان دبیری را تنها در رشتهٔ ادبی می پذیرفت. در سال ۱۳۳۰ خورشیدی رشتهٔ ریاضی نیز در این دانشکده ایجاد شد و داوطلبان ریاضی پس از طی یک سال به دانشسرای عالی تهران منتقل می شدند. مقطع دوسالهٔ دبیری که به دانشسرای عالی تهران وابسته بود، از سال ۱۳۴۵ خورشیدی در رشته های تحصیلی ریاضی، شیمی و فیزیک راه اندازی شد. در سال ۱۳۴۷ خورشیدی مدت زمان تحصیل در این مقطع به چهارسال افزایش پیدا کرد و این دانشسرا به عنوان دانشسرای عالی مطرح گردید. در همین سال رشته های تحصیلی ریاضی، شیمی و فیزیک از وابستگی به دانشسرای عالی تهران درآمده و به طور جداگانه و مستقل تشکیل شدند؛ علاوه بر این، رشته های تحصیلی خانه داری و کتابداری نیز به مجموع رشته های این دانشسرا افزوده گشت. در سال ۱۳۴۹ خورشیدی نام این دانشسرا به دانشکدهٔ علوم تربیتی تغییر یافت. در سال ۱۳۵۲ خورشیدی رشتهٔ علوم تربیتی در این دانشکده راه اندازی گردید و در سال ۱۳۶۲ خورشیدی نام این رشته به رشتهٔ تخصصی تکنولوژی آموزشی تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۵۴ خورشیدی رشته تحصیلی روان شناسی از دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی منفکک شده و به این دانشکده الحاق شد و پس از سال ۱۳۶۲ خورشیدی، این رشتهٔ تحصیلی باعنوان روان شناسی بالینی شناخته شد. دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان شناسی همچنین بنا به قراردادی که با وزارت آموزش و پرورش بسته است، از سال ۱۳۵۱ خورشیدی تربیت دبیران را در شش رشتهٔ تحصیلی و به صورت روزانه و شبانه آغاز نموده است.
دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان شناسی دارای ۴ آزمایشگاه است که هریک از آن ها مخصوص یکی از گروه های آموزشی می باشند؛ به طوری که آزمایشگاه روان شناسی مخصوص گروه روان شناسی، آزمایشگاه سمعی و بصری مخصوص گروه آموزشی علوم تربیتی، آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی مخصوص گروه آموزشی تربیت بدنی و آزمایشگاه کتابداری مخصوص گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی است.
سایت کامپیوتری دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان شناسی مخصوص برگزاری کلاس های درسی مرتبط با کامپیوتر و اینترنت است؛ همچنین دانشجویان در وقت آزاد از این بخش استفاده می نمایند.


کلمات دیگر: