سید حسن حسینی (زاده ١ فروردین ۱۳۳۵ تهران - درگذشته ۹ فروردین ۱۳۸۳) شاعر، مترجم، نویسنده و پژوهشگر معاصر ایرانی بود.
هم صدا با حلق اسماعیل (شعر، سال ۱۳۶۳ انتشارات سوره مهر): یکی از دفتر شعرهای منتشر شده در دهه شصت که مسوولان صفحات ادبی روزنامه ها و نشریات و شاعران شناخته شده انقلاب، مطالعه آن را به شاعران جوان و نوجوان توصیه می کردند و تأثیر فراوانی نیز براین شاعران و همنسلان شاعر حتی گذاشت.
براده ها (مجموعه ای از تأملات اجتماعی و ادبی، سال ۱۳۶۵ انتشارات سوره مهر)
بیدل، سپهری و سبک هندی (پژوهشی در زمینهٔ سبک شناسی، سال ۱۳۶۷)
گنجشک و جبرئیل (شعر، سال ۱۳۷۰ نشر افق)
مشت در نمای درشت (مقایسهٔ ادبیات و سینما از طریق معانی و بیان، سال ۱۳۷۱ ، انتشارات سروش)
گزیدهٔ شعر جنگ و دفاع مقدس (انتخاب، توضیح و نقد شعر، سال ۱۳۸۷، انتشارات سوره مهر)
نوش داروی طرح ژنریک (شعر طنز، سال ۱۳۸۵، انتشارات سوره مهر)
طلسم سنگ (نثرهای عاشورایی، سال ۱۳۸۵، انتشارات سوره مهر)
شقایق نامه
در ملکوت سکوت (شعر، سال ۱۳۸۸ ، انتشارات انجمن شاعران ایران)
از شرابه های روسری مادرم (شعر، انتشارات انجمن شاعران ایران)
سفرنامهٔ گردباد (شعر، انتشارات انجمن شاعران ایران)
تنها طرف آفتاب را گرفت (شعر، سال ۱۳۸۹ ، انتشارات انجمن شاعران ایران)
بال های بایگانی (شعر، سال ۱۳۹۱، نشر افق): مجموعه اشعار منتشرنشدهٔ سید حسن حسینی در زمان حیاتش که توسط ساعد باقری و سهیل محمودی گردآوری شده است.
سکانس کلمات (مقالات، روایات و خاطرات، سال ۱۳۹۲، نشر نی)
سید حسن حسینی در ١ فروردین ماه سال ۱۳۳۵ در محله سلسبیل تهران به دنیا آمد. وی بعد از دریافت دیپلم طبیعی، لیسانس رشته تغذیه را از دانشگاه مشهد دریافت کرد. فوق لیسانس و دکترای خود را، در رشته ادبیات فارسی گذراند. وی مسلط به زبان عربی بوده و با زبان های ترکی و انگلیسی در حد استفاده از منابع و مآخذ و صحبت کردن و نوشتن آشنا بود.
وی از سال ۱۳۵۲ نوشتن و سرودن را در مطبوعاتِ قبل از انقلاب علی الخصوص مجلهٔ فردوسی آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸، حوزهٔ اندیشه و هنر اسلامی را که به همراه محمد رضا حکیمی و رخ صفت، تهرانی و آیت الله امامی کاشانی، راه اندازی کرد که مسئولیت بخش ادبیات و شعر را به همراه قیصر امین پور بر عهده داشت.
در دورهٔ آموزشی سربازی بود که جنگ شروع شد. بعد از اتمام دورهٔ آموزشی، با اینکه رَسته بهداری داشت، مسئولیت رادیو ارتش را به عهده گرفت تا چند سال بعد از آزادی خرمشهر، در رادیو ارتش ماند اما به دلیل طولانی شدن جنگ به حوزه هنری بازگشت. وی در سال ۱۳۶۶ در اثر اختلافاتی که با مدیر وقت حوزه هنری داشت، به همراه جمعی از دوستان از جمله قیصر امین پور استعفا کرده و به تدریس در دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه آزاداسلامی مشغول شد.
هم صدا با حلق اسماعیل (شعر، سال ۱۳۶۳ انتشارات سوره مهر): یکی از دفتر شعرهای منتشر شده در دهه شصت که مسوولان صفحات ادبی روزنامه ها و نشریات و شاعران شناخته شده انقلاب، مطالعه آن را به شاعران جوان و نوجوان توصیه می کردند و تأثیر فراوانی نیز براین شاعران و همنسلان شاعر حتی گذاشت.
براده ها (مجموعه ای از تأملات اجتماعی و ادبی، سال ۱۳۶۵ انتشارات سوره مهر)
بیدل، سپهری و سبک هندی (پژوهشی در زمینهٔ سبک شناسی، سال ۱۳۶۷)
گنجشک و جبرئیل (شعر، سال ۱۳۷۰ نشر افق)
مشت در نمای درشت (مقایسهٔ ادبیات و سینما از طریق معانی و بیان، سال ۱۳۷۱ ، انتشارات سروش)
گزیدهٔ شعر جنگ و دفاع مقدس (انتخاب، توضیح و نقد شعر، سال ۱۳۸۷، انتشارات سوره مهر)
نوش داروی طرح ژنریک (شعر طنز، سال ۱۳۸۵، انتشارات سوره مهر)
طلسم سنگ (نثرهای عاشورایی، سال ۱۳۸۵، انتشارات سوره مهر)
شقایق نامه
در ملکوت سکوت (شعر، سال ۱۳۸۸ ، انتشارات انجمن شاعران ایران)
از شرابه های روسری مادرم (شعر، انتشارات انجمن شاعران ایران)
سفرنامهٔ گردباد (شعر، انتشارات انجمن شاعران ایران)
تنها طرف آفتاب را گرفت (شعر، سال ۱۳۸۹ ، انتشارات انجمن شاعران ایران)
بال های بایگانی (شعر، سال ۱۳۹۱، نشر افق): مجموعه اشعار منتشرنشدهٔ سید حسن حسینی در زمان حیاتش که توسط ساعد باقری و سهیل محمودی گردآوری شده است.
سکانس کلمات (مقالات، روایات و خاطرات، سال ۱۳۹۲، نشر نی)
سید حسن حسینی در ١ فروردین ماه سال ۱۳۳۵ در محله سلسبیل تهران به دنیا آمد. وی بعد از دریافت دیپلم طبیعی، لیسانس رشته تغذیه را از دانشگاه مشهد دریافت کرد. فوق لیسانس و دکترای خود را، در رشته ادبیات فارسی گذراند. وی مسلط به زبان عربی بوده و با زبان های ترکی و انگلیسی در حد استفاده از منابع و مآخذ و صحبت کردن و نوشتن آشنا بود.
وی از سال ۱۳۵۲ نوشتن و سرودن را در مطبوعاتِ قبل از انقلاب علی الخصوص مجلهٔ فردوسی آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸، حوزهٔ اندیشه و هنر اسلامی را که به همراه محمد رضا حکیمی و رخ صفت، تهرانی و آیت الله امامی کاشانی، راه اندازی کرد که مسئولیت بخش ادبیات و شعر را به همراه قیصر امین پور بر عهده داشت.
در دورهٔ آموزشی سربازی بود که جنگ شروع شد. بعد از اتمام دورهٔ آموزشی، با اینکه رَسته بهداری داشت، مسئولیت رادیو ارتش را به عهده گرفت تا چند سال بعد از آزادی خرمشهر، در رادیو ارتش ماند اما به دلیل طولانی شدن جنگ به حوزه هنری بازگشت. وی در سال ۱۳۶۶ در اثر اختلافاتی که با مدیر وقت حوزه هنری داشت، به همراه جمعی از دوستان از جمله قیصر امین پور استعفا کرده و به تدریس در دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه آزاداسلامی مشغول شد.
wiki: افغانستان است.
از مولانا تا نیچه (قم: نشر سلوک جوان، ۱۳۸۷: شابک ۹۶۴-۹۹۵۸-۰۱-۰)
گفتمان فلسفی اسلام و غرب (قم: جامعه المصطفی العالمیه، ۱۳۸۸: شابک ۹۷۸-۹۶۴-۱۹۵-۰۰۵-۹)
سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب (تهران: امیر کبیر، ۱۳۸۹:ISBN 978-964-00-1231-4)
از سنّت بلخ تا مدرنیّت پاریس (کابل: نبراس و سعید، ۱۳۹۰: B745.N49 A44 2011)
سید حسن اخلاق در ۱۹۷۶ (میلادی) در منطقهٔ سیغان مربوط به ولایت بامیان افغانستان به دنیا آمد. چهار سال بعد به ایران مهاجر شد. تحصیلات ابتدایی و عمومی را در مشهد گذراند. نخست دروس کلاسیک دینی را در حوزهٔ علمیه خواند و همزمان با تکمیل آن، دروس دانشگاهی را در رشتهٔ فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد. درجهٔ فوق لیسانس فلسفهٔ غرب را با نگارش پایان نامهٔ برتر گروه، از دانشگاه بین المللی امام خمینی، و دکترای فلسفهٔ غرب را با نگارش اندیشهٔ فلسفی تازه از دانشگاه علامه طباطبایی تهران اخذ کرده است.
اخلاق همزمان با تحصیل، به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دیگر نیز پرداخته است که از آن جمله می توان انتشار و مدیر مسئولی فصلنامه رایحه آزادی با هیئت تحریری افغانستانی مقیم کشورهای مختلف را نام برد.پروفسور اخلاق در دانشگاه های ایران و افغانستان تدریس نموده است. همچنین وی مشاورت آکادمی علوم افغانستان و ریاست دانشگاه غرجستان (شعبهٔ فراه) را در سوابق خود دارد. اخلاق اولین فیلسوف افعانستان است که در کنگرهٔ جهانی فلسفه (۲۰۰۸ سئول) و دانشگاه کاتولیک واشنکتن (۲۰۰۹) سخنرانی نموده است. وی سابقهٔ فعالیت پژوهشی در دانگشاه های جورج واشینگتن و کاتولیک آمریکا را نیز در پروندهٔ خدمات علمی خود دارد.این فیلسوف جوان ده ها مصاحبه مطبوعاتی با رسانه های معتبر ملی و بین المللی برای ارائه اندیشه های خود، و بیان تفسیری نو و رحمانی از اسلام، انجام داده است. وی همچنین عضو جامعه فیلسوفان مسلمان، انجمن فلسفی آمریکا و آکادمی دین آمریکا است
دکتر اخلاق فیلسوف گفتگوست؛ وی تلاش می ورزد با کاوش بنیادهای فلسفی، راهی برای گفتگو میان سنت و مدرنیته، و اسلام و غرب باز کند. بیشتر آثار وی رویکرد تطبیقی دارد.کتاب های منتشر شده اخلاق، سیر فکری نویسنده را نشان می دهند.کتاب نخست (از مولانا تا نیچه) گرایشی عرفانی (صوفیانه) و اشراقی دارد؛ کتاب دوم (گفتمان فلسفی اسلام و غرب) گرایش صدرایی و متناسب با حکمت متعالیه، کتاب سوم (سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب) بازگشتی است به فلسفهٔ محض و قرائتی نو از فلسفهٔ مشاء اسلامی با رویکردِ روشن اندیشی غربی، و کتاب چهارم (از سنت بلخ تا مدرنیّت پاریس) تلاش می کند تا خوانش محضِ فلسفی را بر دیگر ساحات تمدن اسلامی مانند کلام، فلسفهٔ سیاست و… بگستراند.اخلاق، جسور و مبدع است؛ از رفتن به قلمروهای ناشناخته نمی هراسد؛ میان حقوق بشر و عرفان، ماکیاولی و فارابی، ابن رشد و تفسیر قرآن پل می رند تا راه زمان خود را بیابد. وی از فلسفه، عرفان، دین، ادبیات و حتی سیاست استفاده می کند تا زمینهٔ را برای درک متقابل و هم پذیری فراهم سازد. دکتر سید یحیی یثربی در مقدمه اش بر «سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب» می نویسد: تلاش، فهم و جسارت اخلاق در رویکرد جدید به مشائیون مسلمان نشان می دهد که وی می خواهد متفکر زمان خود باشد (اخلاق، ۱۳۸۸، ۹–۱۲).
از مولانا تا نیچه (قم: نشر سلوک جوان، ۱۳۸۷: شابک ۹۶۴-۹۹۵۸-۰۱-۰)
گفتمان فلسفی اسلام و غرب (قم: جامعه المصطفی العالمیه، ۱۳۸۸: شابک ۹۷۸-۹۶۴-۱۹۵-۰۰۵-۹)
سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب (تهران: امیر کبیر، ۱۳۸۹:ISBN 978-964-00-1231-4)
از سنّت بلخ تا مدرنیّت پاریس (کابل: نبراس و سعید، ۱۳۹۰: B745.N49 A44 2011)
سید حسن اخلاق در ۱۹۷۶ (میلادی) در منطقهٔ سیغان مربوط به ولایت بامیان افغانستان به دنیا آمد. چهار سال بعد به ایران مهاجر شد. تحصیلات ابتدایی و عمومی را در مشهد گذراند. نخست دروس کلاسیک دینی را در حوزهٔ علمیه خواند و همزمان با تکمیل آن، دروس دانشگاهی را در رشتهٔ فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد. درجهٔ فوق لیسانس فلسفهٔ غرب را با نگارش پایان نامهٔ برتر گروه، از دانشگاه بین المللی امام خمینی، و دکترای فلسفهٔ غرب را با نگارش اندیشهٔ فلسفی تازه از دانشگاه علامه طباطبایی تهران اخذ کرده است.
اخلاق همزمان با تحصیل، به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دیگر نیز پرداخته است که از آن جمله می توان انتشار و مدیر مسئولی فصلنامه رایحه آزادی با هیئت تحریری افغانستانی مقیم کشورهای مختلف را نام برد.پروفسور اخلاق در دانشگاه های ایران و افغانستان تدریس نموده است. همچنین وی مشاورت آکادمی علوم افغانستان و ریاست دانشگاه غرجستان (شعبهٔ فراه) را در سوابق خود دارد. اخلاق اولین فیلسوف افعانستان است که در کنگرهٔ جهانی فلسفه (۲۰۰۸ سئول) و دانشگاه کاتولیک واشنکتن (۲۰۰۹) سخنرانی نموده است. وی سابقهٔ فعالیت پژوهشی در دانگشاه های جورج واشینگتن و کاتولیک آمریکا را نیز در پروندهٔ خدمات علمی خود دارد.این فیلسوف جوان ده ها مصاحبه مطبوعاتی با رسانه های معتبر ملی و بین المللی برای ارائه اندیشه های خود، و بیان تفسیری نو و رحمانی از اسلام، انجام داده است. وی همچنین عضو جامعه فیلسوفان مسلمان، انجمن فلسفی آمریکا و آکادمی دین آمریکا است
دکتر اخلاق فیلسوف گفتگوست؛ وی تلاش می ورزد با کاوش بنیادهای فلسفی، راهی برای گفتگو میان سنت و مدرنیته، و اسلام و غرب باز کند. بیشتر آثار وی رویکرد تطبیقی دارد.کتاب های منتشر شده اخلاق، سیر فکری نویسنده را نشان می دهند.کتاب نخست (از مولانا تا نیچه) گرایشی عرفانی (صوفیانه) و اشراقی دارد؛ کتاب دوم (گفتمان فلسفی اسلام و غرب) گرایش صدرایی و متناسب با حکمت متعالیه، کتاب سوم (سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب) بازگشتی است به فلسفهٔ محض و قرائتی نو از فلسفهٔ مشاء اسلامی با رویکردِ روشن اندیشی غربی، و کتاب چهارم (از سنت بلخ تا مدرنیّت پاریس) تلاش می کند تا خوانش محضِ فلسفی را بر دیگر ساحات تمدن اسلامی مانند کلام، فلسفهٔ سیاست و… بگستراند.اخلاق، جسور و مبدع است؛ از رفتن به قلمروهای ناشناخته نمی هراسد؛ میان حقوق بشر و عرفان، ماکیاولی و فارابی، ابن رشد و تفسیر قرآن پل می رند تا راه زمان خود را بیابد. وی از فلسفه، عرفان، دین، ادبیات و حتی سیاست استفاده می کند تا زمینهٔ را برای درک متقابل و هم پذیری فراهم سازد. دکتر سید یحیی یثربی در مقدمه اش بر «سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب» می نویسد: تلاش، فهم و جسارت اخلاق در رویکرد جدید به مشائیون مسلمان نشان می دهد که وی می خواهد متفکر زمان خود باشد (اخلاق، ۱۳۸۸، ۹–۱۲).
wiki: سید حسن حسینی (اخلاق)