لوئی ایزادور کان (۱۹۰۱–۱۹۷۴) معمار استونی-تبار آمریکایی بود. نام اصلی او «ایتزه-لیب اشموئیلوسکی» بود.
مجلس ملی بنگلادش در داکا ۱۹۶۲
مؤسسه اداری در احمدآباد - هند - ۱۹۶۳
موزه هنر کیمبل ۷۲–۱۹۶۶
بیمارستان مرکز ایوب در داکا ۱۹۶۳
گالری هنری دانشگاه یل ۵۴–۱۹۵۰
بنای یادبود شش میلیون یهودی ۶۹–۱۹۶۷
ساختمان آزمایشگاه های پزشکی دیچاردز، پنسیلوانیا ۶۱–۱۹۵۷
توسعه شهر سازی محله عباس آباد تهران با مشارکت کنزوتانگه
خوابگاه الئونوردونولی اردمن،اقامتگاه دانش جویان دختر ،کاهابرن مار-پنسیلوانیا
کلیسای موحد ،نیویورک۶۷–۱۹۵۹
کنیسه مایکوه، اسراییل ،۷۰–۱۹۶۱
کتابخانه آکادمی فیلیپس اکستر، نیوهمپشایر، ۷۲–۱۹۶۷
درچند مؤسسه دانشگاهی از جمله دانشگاه ییل، انستیتو تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می کرد. او یکی از اعضاء اصلی تیم سیام بود.او در نیویورک به سال ۱۹۷۴ درگذشت.
تاریخ تولد او در جزیره کوره ساره در استونی چندان روشن نیست. در ۱۹۰۵ با خانواده یهودی خود به آمریکا مهاجرت کرد. از ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ در فیلادلفیا در دانشگاه پنسیلوانیا که شیوه آموزشی آن شبیه دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بود تحصیل کرد. مدت چند سال با شرکت ها و دفترهای معماران حرفه ای همکاری داشت. بعد از چندین سفر طولانی به کشورهای اروپایی در سال ۱۹۳۷ به پنسیلوانیا رفت و در این شهر شرکتی دایر کرد؛ و بین سال های ۵۷–۱۹۴۷ در دانشگاه ییل تدریس می کرد. از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۱ به روم رفت و روی معماری روم تحقیق کرد و از سال ۶۱–۱۹۵۷ شروع به تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا کرد.
زمان اجرای اولین ساختمان های کان به سال ۱۹۲۵ بر می گردد ولی تا اواسط دهه ۵۰ با اجرای چند اثر توجه آمریکا و جهان را به خود جلب کرد.در آثار کان تجریبات معماری مدرن، الهامات کلاسیسم یونان و معماری قرون وسطی، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را می توان دید. در کل می توان گفت او در اکثریت کارها تحت تأثیر مکتب بوزار بود و از همین روست که در کارهای او یک نوع نگرشی به تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرنهای تاریخ گرا نزدیک حس می کنیم.تعدادی از کارهای او در حد پروژه باقی مانده است، پروژه ها در بالاترین حد و با پیچیدگی تمام طراحی شده اند ولی در زمان اجرا، فرامها با انتخاب مصالح مناسب و غالباً طبیعی و سنتی ساده می شوند. کان برخلاف استادان برجسته پیش از خود نه در پی توضیح است و نه اثبات نوشته ها، و گفتارش با ابهام همراه است.در کارهای لوئی کان کاربرد دقیق مصالح و بیان قواعد استفاده از مصالح و تنوع استفاده کردن از مصالح مشهود است.
مجلس ملی بنگلادش در داکا ۱۹۶۲
مؤسسه اداری در احمدآباد - هند - ۱۹۶۳
موزه هنر کیمبل ۷۲–۱۹۶۶
بیمارستان مرکز ایوب در داکا ۱۹۶۳
گالری هنری دانشگاه یل ۵۴–۱۹۵۰
بنای یادبود شش میلیون یهودی ۶۹–۱۹۶۷
ساختمان آزمایشگاه های پزشکی دیچاردز، پنسیلوانیا ۶۱–۱۹۵۷
توسعه شهر سازی محله عباس آباد تهران با مشارکت کنزوتانگه
خوابگاه الئونوردونولی اردمن،اقامتگاه دانش جویان دختر ،کاهابرن مار-پنسیلوانیا
کلیسای موحد ،نیویورک۶۷–۱۹۵۹
کنیسه مایکوه، اسراییل ،۷۰–۱۹۶۱
کتابخانه آکادمی فیلیپس اکستر، نیوهمپشایر، ۷۲–۱۹۶۷
درچند مؤسسه دانشگاهی از جمله دانشگاه ییل، انستیتو تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می کرد. او یکی از اعضاء اصلی تیم سیام بود.او در نیویورک به سال ۱۹۷۴ درگذشت.
تاریخ تولد او در جزیره کوره ساره در استونی چندان روشن نیست. در ۱۹۰۵ با خانواده یهودی خود به آمریکا مهاجرت کرد. از ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ در فیلادلفیا در دانشگاه پنسیلوانیا که شیوه آموزشی آن شبیه دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بود تحصیل کرد. مدت چند سال با شرکت ها و دفترهای معماران حرفه ای همکاری داشت. بعد از چندین سفر طولانی به کشورهای اروپایی در سال ۱۹۳۷ به پنسیلوانیا رفت و در این شهر شرکتی دایر کرد؛ و بین سال های ۵۷–۱۹۴۷ در دانشگاه ییل تدریس می کرد. از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۱ به روم رفت و روی معماری روم تحقیق کرد و از سال ۶۱–۱۹۵۷ شروع به تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا کرد.
زمان اجرای اولین ساختمان های کان به سال ۱۹۲۵ بر می گردد ولی تا اواسط دهه ۵۰ با اجرای چند اثر توجه آمریکا و جهان را به خود جلب کرد.در آثار کان تجریبات معماری مدرن، الهامات کلاسیسم یونان و معماری قرون وسطی، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را می توان دید. در کل می توان گفت او در اکثریت کارها تحت تأثیر مکتب بوزار بود و از همین روست که در کارهای او یک نوع نگرشی به تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرنهای تاریخ گرا نزدیک حس می کنیم.تعدادی از کارهای او در حد پروژه باقی مانده است، پروژه ها در بالاترین حد و با پیچیدگی تمام طراحی شده اند ولی در زمان اجرا، فرامها با انتخاب مصالح مناسب و غالباً طبیعی و سنتی ساده می شوند. کان برخلاف استادان برجسته پیش از خود نه در پی توضیح است و نه اثبات نوشته ها، و گفتارش با ابهام همراه است.در کارهای لوئی کان کاربرد دقیق مصالح و بیان قواعد استفاده از مصالح و تنوع استفاده کردن از مصالح مشهود است.
wiki: لوئی کان