کلمه جو
صفحه اصلی

صلوه الوسطی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صلوة الوسطی. در قرآن بعد از سفارش به حفظ نمازها تأکید بر نماز میانه نموده است. در اینکه مصداق صلوةالوسطی کدام است بین علما اختلاف می باشد.
نماز از جمله آیین های عبادی است که در اکثر ادیان به شکل های گوناگون وجود داشته است. دست کم قرآن در مواردی نمازگزاری پیشینیان را گزارش کرده است؛ مانند نمازگزاری ذکریا در محراب که فرشتگان در چنین حالی بشارت تولّد یحیی را به او دادند و نمازگزاری و زکات دادن برخی از یهودیان. ابراهیم خلیل نیز از آن روی یکی از فرزندانش را به وادی غیر ذی ذرع برد تا بنا به گزارش قرآن در آن جا نماز بگزارد و خود دعا می کند که خداوند خویش و ذریه اش را نمازگزار قرار دهد، و عیسی بن مریم سفارش خدایش را از جمله در به پا داری نماز و دادن زکات می داند. اسماعیل به خانواده اش فرمان نماز و زکات می داد و در کوه طور نخستین وحی، فرمان اقامه نماز است. در سوره انبیا ، وقتی گزارش شماری از پیامبران از قبیل ابراهیم، اسحاق ، یعقوب و لوط را می دهد، یادآور می شود که به همگی آنان فرمان اقامه نماز دادیم و نوح که به فرزندش سفارش به پا داشتن نماز می کند. در سوره بیّنه، اصل کلی برای اهل کتاب را عبادت خدا ، اخلاص در دین ، اقامه نماز و دادن زکات می داند و دین پایدار را در همین امر خلاصه می کند. به پیامبر اسلام نیز دستور می دهد که خانواده ات را به نماز فرمان بده. اینها بیانگر آن است که نماز یکی از بنیان های اصلی در ادیان توحیدی است و در اسلام بسیار بدان تأکید شده است. شاید هیچ یک از فرایض دینی به این حد در قرآن سفارش نشده باشد. بسیاری از مسائل مربوط به اصل نماز ، چگونگی آن، شرایط روحی و روانی نمازگزاران، تأثیرات و پیامدهای نماز، تأثیر شرایط در چگونگی برپاداری آن و ده ها مسئله مرتبط با آن، مورد تأکید قرآن قرار گرفته است.


کلمات دیگر: