یاسین
فارسی به انگلیسی
title of a Surah (or chapter) of the Koran
فرهنگ اسم ها
معنی: نام سی و ششمین سوره قرآن مجید، از اسامی حضرت رسول ( ص )، ( اَعلام ) ( یس ) سوره ی سی و ششم از قرآن کریم، دارای صد و هشتاد و یک آیه، نام سوره ای در قرآن کریم
(تلفظ: yāsin) (عربی) (= یس) سورهی سی و ششم از قرآن کریم ، دارای صدو هشتاد و یک آیه .
فرهنگ فارسی
( اسم ) نام سوره ای ازقر آن مجید. یا یاسین بگوش خر خواندن . نصیحت کردن کسی راکه نشنود اندرزبیهوده دادن .
فرهنگ معین
لغت نامه دهخدا
چند گوئی لب بدندانت گزم
در دهان مرده یاسین میدمی.
یا نفس لا تمحضی بالنصح مجتهداً
علی المودة الا آل یاسینا.
یاسین . (اِخ ) آل یاسین ... رجوع به آل یاسین شود.
یاسین . (اِخ ) ابویاسین . الرقی محدث است . رجوع به ابویاسین و کتاب السنی الدولابی ج 2 ص 170 شود.
یاسین . (اِخ ) الیاس . از جمله انبیای مرسل است و نام پدر بزرگوارش بقول بعضی از مفسران وصاحب طبری یاسین بوده . (حبیب السیر جزو 1 ج 1 ص 39).
یاسین . (اِخ ) صاحب یاسین ، کنایت از مردی از بنی اسرائیل باشد که داستان او در سوره ٔ یس آیه های (20 تا 30) چنین آمده است : و جاء من أقصی المدینة رجل یسعی قال یاقوم اتبعوا المرسلین . اتبعوا من لا یسئلکم اجراً... چون پیغمبر اسلام از محاصره ٔ اهل طائف دست بر داشت عروة ابن معتب بن مالک بن کعب بن عمروبن سعدبن عوف بن ثقیف ثقفی که از بزرگان ثقیف بود بدو پیوست و اسلام آورد و اجازه گرفت و باز گشت و طائفه ٔ خود را به اسلام بخواند، ایشان درصدد قتل او بر آمدند و صبحگاهان هنگام نماز او را کشتند چون خبر قتل او به پیغمبر رسید، گفت : مثل عروة مثل یس است قوم خود را بحق خواند وقوم اووی را کشتند. (از الامتاع مقریزی ج 1 ص 490).
چند گوئی لب بدندانت گزم
در دهان مرده یاسین میدمی .
میر خسرو.
در صورتی که یاسین در شعر مزبور به معنی همان سورت قرآن است که دمیدن و فروخواندن آن را طبق روایات اثرهاباشد. و ابوالفتوح رازی آن را (ای سیدعالم ) ترجمه کرده و در تفسیر آن آرد: قوله تعالی یس ، قراء در این کلمه خلاف کردند حمزه و کسائی و خلف و عاصم در بیشتر روایات به اماله ٔ الف یاسین خواندند جز که کسائی اماله ٔ صریح کرد و دیگران از اینان بین بین و باقی قراءاماله نکردند به یاء مفتوح خواندند و ابوعمرو و حمزه و ابوجعفر و عاصم در بیشتر روایات اظهار نون کردنداز یاسین و نون ساکن خواندند. راویان نافع و ابن کثیر در این مختلف شدند و در شاذ قراء شواذ به فتح نون و ضم و کسر خواندند تشبیها به این و منذ و امس . مفسران در معنی او خلاف کردند بعضی گفتند قسم است عبداﷲ عباس گفت معنی آن است که ، یا انسان به لغت طی یعنی ، یا آدمی . ابوالعالیه گفت یا رجل ؛ ای مرد سعید. جبیر گفت یا محمد دلیلش قوله انک لمن المرسلین و قوله سلام علی آل یاسین ... و قال آن را آیتی توان شمرد. دیگر آنکه مطابق سر آیات است . (تفسیر ابوالفتوح ج 4 ص 401).و نیز رجوع به صفحه ٔ 399 همان مجلد از همان تفسیر شود.
یا نفس لا تمحضی بالنصح مجتهداً
علی المودة الا آل یاسینا.
السید الحمیری .
ابوبکر وراق گفت یا سید البشر اگر گویند چرا پس آیتی میشمرند و طس نمیشمرند گوئیم طس بر وزن قابیل و هابیل است از اسماء مفرد و اسم مفرده آیتی نباشد چون معنی ندارد و یاسین نه چنین است برای آنکه یاء که در اول اوست حرف ندا را میماند به منزله ٔ قولک یا زید و گون مشتبه باشد به این جمله کلام بود و مفید و چون فایده دهد. سوره ٔ یاسین از قوارع قرآن کریم است و آنها عبارتند از آیاتی که هر که آنها را بخواند ازشیاطین و انس و جن مصون و مأمون شود... از قبیل آیةالکرسی و آخر سوره ٔ البقرة و... (از تاج العروس ذیل ق رع ) :
رادی بر تو پوید چون یار بریار
بخل از تو نهان گردد چون دیو ز یاسین .
فرخی .
و اکنون ز خوی او چو شدی آگه .
بردم به جان خویش یکی یاسین .
ناصرخسرو.
از علم پاک جانش وز زهد دل و لیکن
بر رو نبشته طاها بر طیلسانش یاسین .
ناصرخسرو.
شاعری هست اندرین مجلس که اهل روزگار
کرده اند اشعار او چون سوره ٔ یاسین زبر.
معزی (دیوان ص 366).
پس از الحمد و الرحمن و الکهف
پس از یاسین و طاسین میم و طاها.
خاقانی .
عقل و جان چون بی و سین بر دریاسین خفتند
تن چو نون کز قلمش دور کنی تا بینند.
خاقانی .
- سر کوچه یاسین و الرحمن خواندن ؛ کنایه از گدائی کردن است .
- یاسین در گوش خر خواندن ؛ کنایه از کار بی حاصل کردن و رنج بیهوده درباره ٔ شخص نالایق و نا قابل بردن است . این تمثیل را گاهی مختصر می کنند و آن رایاسین خواندن می گویند. (فرهنگ لغات عامیانه جمال زاده ).
|| (اِ) یاسین مغربی ؛ حرزی است که با سوره ٔ یاسین و بعض ادعیه تدوین شده است : یاسین کنند حرز و امام زمان کشند. || نیز به معنی یا انسان میباشد. (از ناظم الاطباء). || بعض عرب و پاره ای ترکان آن را به مردم نام دهند.
فرهنگ عمید
سیوششمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۸۳ آیه؛ یس؛ حبیب نجّار؛ قلب قرآن؛ ریحانةالقرآن؛ دافعة. Δ گفتهاند که «یا» حرف ندا و «سین» مختصر کلمۀ سید و خطاب به حضرت رسول است. بعضی نیز گفتهاند که تصغیر انسان و به معنی «یا انسان» است.
دانشنامه عمومی
رضا توکلی
حسین سلیمانی
آزاده شمس
حمید فرخ نژاد
پریوش نظریه
یوسف مرادیان
این فیلم در مورد پدری است که در مقطعی از زندگی با سوء استفاده از موقعیت پسر کوچکش که حافظ قرآن است، سعی در رانت خواری و بهره برداری های مادی و معنوی به نفع خودش دارد که در این بین اتفاقی می افتد...
حامد امرایی کارگردانی فیلم یاسین را بر عهده داشته است و در مقطعی از ادامه ساخت این پروژه انصراف داد و رهبر قنبری جایگزین وی شد و ادامه فیلم را فیلمبرداری کرد . این فیلم ابتدا نام های پرواز زنبورها، ما همه گناهکاریم و ما متهمیم را داشته و سپس به یاسین تغییر نام داده است.
حامد امرایی درباره تغییر فیلمنامه فیلم یاسین گفت: «آقای مجید مجیدی یکی از کارگردانانی بودند که این فیلمنامه را مطالعه کردند اما متأسفانه بعد از خواندن آن گفتند که ایده اصلی فیلمنامه ما یکی از طرح هایی بوده که ایشان برای ساخت در نظر داشتند و می خواستند در آینده آن را بسازند. از این رو من و آقای علی اکبری به احترام ایشان با اینکه پروانه ساخت فیلم را دریافت کرده بودیم فیلمنامه را با تغییر همراه ساختیم و این باعث شد تا فیلم یاسین آن فیلمی که من مایل بودم به عنوان اولین اثر بلند سینمایی ام به سینمای کشور ارائه دهم نباشد.»
یکی أز سوره هائ قرآن . نام یک فرشته. بزرکمرد. جوانمرد.کبیر..طلسم شکن . کسی که. کار هائ. مردم را أسان. کندا
پیشنهاد کاربران
یاسین و یسنا به هم میان
یاسین قلب قرآن است
زیرا هم یک اسم قرآنی است وهم یکی از اسم های حضرت
رسول ( ص )
معنی یاسین: نام سوره سی و ششم از قرآن مجید، �یا� حرف ندا و �سین � کنایه از لفظ سید است و یکی از اسمای حضرت محمد �ص � است .
پرسش
مردم منطقه ما هنگامی که سوره "یاسین" را قرائت می کنند به همراه یاسین �صلی الله علیه و آله و سلم� نیز می گویند. همچنین پس از قرائت آیه دوازدهم سوره یاسین �صلی علی امام مبین� نیز می گویند. آیا این عمل درست است و آیا برای آن دلیلی وجود دارد یا خیر؟
پاسخ اجمالی
در روایات سفارش شده است که هر وقت از رسول خدا ( ص ) نامی به میان آمد و از او یاد کردید، بر او صلوات بفرستید. در روایت آمده است که رسول خدا ده نام دارد که پنج تای آن در قرآن آمده است. یکی از این نام ها یاسین است. اهل بیت ( ع ) نیز آل یاسین هستند. از این رو پس از قرائت اولین آیه سوره "یس" که با �یس و القرآن الحکیم� آغاز می شود، صلوات فرستادن امری پسندیده است. هر چند که دلیل خاص و حدیثی در این باره نیامده است.
همچنین در برخی از روایات �امام مبین� در آیه 12 سوره یس به حضرت امیر المؤمنین علی ( ع ) تفسیر شده است. از این رو درود بر او و یاد وی کردن نیز امری نیکو و پسندیده است.
پاسخ تفصیلی
قرآن کریم پیرامون حفظ حرمت رسول اکرم ( ص ) می فرماید: �همانا خداوند و فرشتگان او بر پیامبر درود می فرستند، ای کسانی که ایمان آورده اید بر پیامبر درود فرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید�. [1]
مضمون این آیه نشانگر جایگاه والای رسول اکرم ( ص ) در پیشگاه خداوند است، به گونه ای که خدا و فرشتگانش بر او درود می فرستند و خداوند فرمان می دهد که دیگران نیز با آنها هماهنگ شده و بر او درود و سلام بفرستند.
در روایات آثار و برکات بسیاری برای صلوات شمرده شده است. امام باقر ( ع ) یا امام صادق ( ع ) می فرماید: "در میزان ( ترازوی اعمال ) در روز رستاخیز چیزی سنگین تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست و در آن روز شخصی را می آورند و اعمالش را در میزان می گذارند، ولی سبک است، آن گاه پاداش صلوات او بروز کند و آن را در میزانش می نهند، ترازوی اعمالش پر بار و سنگین می گردد". [2]
در احادیث معصومین ( ع ) بر فرستادن صلوات هر گاه نام مبارک پیامبر اکرم ( ص ) برده شد، تأکید شده است. حتی آمده است در وسط نماز هم اگر کسی نام مبارک پیامبر را بشنود، مستحب است صلوات بفرستد.
در حدیثی از امام باقر ( ع ) روایت شده است: "بی گمان رسول خدا ( ص ) ده اسم دارد که پنج تا از آنها؛ یعنی محمد، احمد، عبدالله، یاسین و نون در قرآن آمده است و پنج تا از آنها؛ یعنی فاتح، خاتم، کافی، مقفى و حاشر در قرآن نیست". [3]
از این رو یکی از القابی که برای اهل بیت پیامبر اکرم به کار می بریم �آل یاسین� است. زیارتی نیز با نام �زیارت آل یاسین� در کتاب های دعا ذکر شده است که از توقیعات امام مهدی ( عج ) است. [4]
آیه 130 سوره صافات هم در یکی از قرائت ها �آل یاسین� قرائت شده است. �سلام علی آل یاسین� امام صادق ( ع ) در ذیل این آیه از پدرانش نقل می کند که حضرت علی ( ع ) فرمود: "یس محمد ( ص ) است و ما آل یس هستیم". [5]
امام رضا ( ع ) می فرماید: "خداوند به محمد ( ص ) و آل محمد ( ص ) فضیلتی داده است که احدی به کنه آن نمی رسد، مگر این که اهل تعقل باشد و آن این است که خداوند تنها بر انبیای خود سلام می دهد و می فرماید: "سلام بر نوح باد در میان جهانیان"[6] و: �سلام بر ابراهیم� و: �سلام بر موسی و هارون� و نمی فرماید: سلام بر آل نوح و یا سلام بر آل ابراهیم و . . . ، ولی می فرماید: "سلام بر آل یاسین؛ یعنی آل محمد ( ص ) . . . ". [7]
بنابر شواهد و دلایلی که ذکر شد؛ یاسین از نام های رسول اکرم ( ص ) است و پس از شنیدن نامی از نام های رسول اکرم ( ص ) فرستادن صلوات مستحب است؛ هر چند در خصوص آیه اول سوره �یس� حدیثی وارد نشده و سفارشی به خصوص نشده است که بعد از تلاوت این آیه صلوات بفرستید، ولی طبق ادله عامی که ذکر شد، پس از تلاوت این آیه، ذکر صلوات نیکو است.
در برخی از روایات �امام مبین� که در آیه 12 سوره یس آمده است، به امیر المؤمنین علی ( ع ) تفسیر شده است. در حدیثی از امام باقر ( ع ) نقل شده که فرمود: �هنگامی که این آیه نازل شد ابوبکر و عمر برخاستند و عرض کردند: ای پیامبر آیا منظور از آن تورات است؟ فرمود: نه عرض کردند: انجیل است فرمود: نه عرض کردند: مراد قرآن است؟ فرمود: نه در این حال حضرت علی ( ع ) نزد پیامبر آمد. هنگامی که چشم رسول خدا ( ص ) به او افتاد. فرمود: امام مبین این مرد است او است امامی که خداوند متعال علم همه چیز را در او جمع فرمود �. [8]
بر طبق این روایات یاد امیر المؤمنین ( ع ) و درود و صلوات فرستادن بر او، بعد از تلاوت این آیه امری پسندیده است هر چند روایت یا حدیثی وارد نشده است که بعد از قرائت این آیه بر امیر مؤمنان درود بفرستید .
[1]. احزاب، 56.
[2]. کلینی، کافی، ج 2، ص 494، باب الصلاة علی النبی و اهل بیته ( ع ) ، ح 15، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1365.
[3]. صدوق، الخصال، ج 2، ص 426، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1403 هـ ق.
[4]. شیخ طبرسی، احتجاج، ج 2، ص 316، دار النعمان، النجف الاشرف، 1386 ق.
[5]. طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ج 17، ص 165، چاپ پنجم، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1375ش.
[6]. صافات، 79.
[7]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا ( ع ) ، ج 1، ص 236، جهان، 1378 ق.
[8]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 18، ص 335، دار الکتب الاسلامیة، تهران، بی تا؛ و لمیزان، ج 17، ص 72.
آیا نام گذاری افراد به محمد یاسین ( یس ) جایز است؟
پرسش
آیا اسم گذاردن نام �محمد موعود� یا �محمد یاسین� برای فرزندان اشکال دارد؟ چون در باب چهارم از فصل هشتم کتاب حلیه المتقین اشاره شده که "یاسین" مخصوص پیامبر است و همچنین موعود لقب حضرت مهدی است؟
پاسخ اجمالی
در باره نام گذاری "یاسین " در بعضی از روایت مطالبی آمده که حاکی از عدم رضایت ائمه ( ع ) از استفاده این نام برای افراد است از جمله می توان به این روایت اشاره کرد که امام صادق ( ع ) فرمود به مردم اجازه داده شده است که نام محمد را بر روی افراد بگذارند اما چه کسی به آنان اجازه داده است که نام "یاسین" را روی افراد بگذارند در حالی که این اسم پیامبر اسلام ( ص ) است. [1]
این روایت گر چه از نظر سند مرفوعه است و به همین دلیل فقیهان آن را معتبر نمی دانند، اما عقل انسان حکم می کند که در چنین مواردی که محدویت و تنگنایی وجود ندارد با استفاده از اسامی زیبا و با معنای بسیاری که وجود دارد و بکارگیری آنها هم هیچ منعی ندارد، جانب احتیاط را رعایت کرده و از این اسم استفاده نکنیم.
لذا مراجع تقلید نیز در این زمینه می گویند، گذاردن این نوع اسامی بر روی فرزندان به خودی خود اشکال ندارد، ولی بهتر است از اسامی دیگر استفاده شود.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مد ظله العالی ) :
فى نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی ( مد ظله العالی ) :
اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ( مد ظله العالی ) :
بدون کلمه موعود مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ( مد ظله العالی ) :
اشکال ندارد، ولی بهتر است که از اسامی دیگر استفاده کنند.
[1]. الکلینی، أبو جعفر محمد بن یعقوب الکافی، ج6، ص: 20، حدیث13 ، عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ صَفْوَانَ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ أَوْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ هَذَا مُحَمَّدٌ أُذِنَ لَهُمْ فِی التَّسْمِیَةِ بِهِ فَمَنْ أَذِنَ لَهُمْ فِی یس یَعْنِی التَّسْمِیَةَ وَ هُوَ اسْمُ النَّبِیِّ ( ص ) ، نشر دار الکتب الإسلامیة ، چاپ چهارم 1407 ه ق ، 8 جلدی.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی ( مد ظلهم العالی ) ،
محمد نامی است که اجازه نامگذاری به آن داده شده ، اما چه کسی به آن ها اجازه داده که به یاسین نام گذاری نمایند؟�
این روایت دلالت بر این دارد که یاسین یکی از اسامی پیامبر ( ص ) است . نام گذاری به نام محمد جایز و به نام یاسین مکروه است . علامه مجلسی در شرح این روایت متذکر شده اند: ممکن است گفته شود که نام گذاری به اسامی انبیا جایز و مستحب ، ولی نام گذاری به القاب انبیا که برای تعظیم و بزرگداشت آن ها اطلاق شده مانند رسول و نذیر و بشیر و طه و یس مکروه می باشد. ( 2 )
این روایت گر چه از نظر سند مرفوعه است و به همین دلیل فقیهان آن را معتبر نمی دانند، اما عقل انسان حکم می کند که در چنین مواردی که محدویت و تنگنایی وجود ندارد با استفاده از اسامی زیبا و با معنای بسیاری که وجود دارد و بکارگیری آنها هم هیچ منعی ندارد، جانب احتیاط را رعایت کرده و از این اسم استفاده نکنیم.
1. فروع کافی، ج 6، ص 20.
2. مرآة العقول ، ج ، ص 36 .
با سلام ، یاسین یکی از سوره های مبارکه قران کریم میباشدو نام دیگر حضرت محمد ( ص ) یاسین بوده و اهل بیت ایشان ال یاسین ( ع ) نامیده میشوند.
با تشکر
یکی از معنی هایش ایمان به دین اسلام
�یس�؛ قال اللّه تعالی: �یس • وَ الْقُرْآنِ الْحَکیمِ؛ یس • سوگند به قرآن حکیم. �
از امام صادق ( علیه السّلام ) نقل شده است که �یس�، اسمی از اسمای پیامبر خاتم ( صلی الله علیه و آله وسلّم ) است و دلیل آن این است که خداوند بعد از آن می فرماید: �تو از مرسلین و بر صراط مستقیم هستی. �
در اخبار بسیاری از طریق خاصه و عامه آمده است که �یس� یکی از نام های حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله وسلّم ) است و �آل یس� اهل بیت آن حضرتند که حق تعالی در قرآن بر ایشان سلام فرستاده است و فرموده است که: �سَلامٌ عَلی اِلْ یاسین �در حدیثی از حضرت صادق ( علیه السّلام ) آمده است که یکی از نام های حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله وسلّم ) یس است و در معنای آن می فرمایند: �یس� یعنی ای سامع و شنونده وحی من!درباره این اسم گفته اند که مخفف �یا سید المرسلین� و یا �یا سامع الوحی� بوده است.
در دعای ندبه خطاب به امام عصر ( عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف ) عرض می کنیم: �یا بن یس و الذاریات؛ ای فرزند یس، یعنی ای فرزند پیامبر. �
نامی زیبا و شایسته❤
به نظرم هر کی اسمش یاسینه منظور منو گرفته
آل یاسین همیشود خاندان فرزندان حضرت الیاس هست
البته الیاس یکی از لقبهای حضرت محمد هست
و ایلیا یکی از لقبهای حضرت علی هست
یاسین ترکیبی از این دوهست