کلمه جو
صفحه اصلی

اگوستین

فرهنگ فارسی

یا اوستین روحانی مسیحی انگلستان . وی مقر روحانیت کنتر بوری را ایجاد کرد ( ف. حدود ۶٠۵ م . ) ذاکران وی ۲۸ ماه مه است .

لغت نامه دهخدا

اگوستین. [ اُ ] ( اِخ ) سن ( قدیس ) اوستین . روحانی مسیحی انگلستان. وی مقرروحانیت کنتربوری را ایجاد کرد ( وفات حدود 605 م. ) ذکران وی 28 ماه مه است. ( از فرهنگ فارسی معین ). او خطیب ناموری بود و خطابه های شیوایی از او بازپس مانده است. ( از یادداشت مؤلف ). برای آگاهی به خطابه های وی رجوع به آیین سخنوری تألیف محمدعلی فروغی شود.

دانشنامه عمومی

آگوستین. آگوستین معروف به آگوستین قدیس (Saint Augustinus) از تأثیرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان و اوایل قرون وسطی محسوب می گردد. او از شکل دهندگان سنت مسیحی غربی (کاتولیک و پروتستان) به حساب می آید.
اعترافات: که زندگی نامه فلسفی-اعتقادی وی می باشد. گفته می شود این اثر نخستین خودزندگی نامه ای است که در غرب نگاشته شده است.
در باب تثلیث: که این اثر مهم به نوعی تبیین اعتقادی دربارهٔ تثلیث می پردازد.
شهر خدا: کتابی است درباب فلسفه تاریخ و سیاست. آگوستین از پایه گذاران فلسفه سیاست در غرب محسوب می گردد.
درباب معنی لفظی کتاب سفر پیدایش: نشان دهندهٔ عقاید وی دربارهٔ خلقت وشکل گیری جهان است.
درباب اصول عقاید مسیحی
درباب هشتادو سه سؤال مختلف
رسالات علیه دین مانوی.
وی از قوم بربر در شمال آفریقا بود و در شهر تاگاسته یا سوق اهراس در ایالت رومی نومیدیه واقع در الجزایر کنونیمتولد گردید. او از یک مادر مسیحی و پدر مشرک به دنیا آمد. در طفولیت و جوانی در آموزشگاهی به تحصیل پرداخت که دروسش سنگین و معلمانش فوق العاده سختگیر بودند. او مدتی در کارتاژ زندگی کرد و در این شهر بود که غرق در لذات دنیوی گردید و قسمت اعظم اوقات خود را صرف لهو و لعب می کرد. بعد به رم رفت و چندی در این شهر به تدریس پرداخت. از رم به میلان مسافرت کرد و در این شهر بود که رسماً مسیحی شد و سرانجام در سالک کشیشان درآمد. آگوستین در آغاز جوانی نه علاقه ای به دین داشت و نه فلسفه، و تمام اوقات خود را صرف مطالعه آثار ادبی می نمود، ولی پس از مطالعه آثار چیچرون به شدت به فلسفه علاقه مند گردید.
وی در ابتدا مانوی یا ثنویت گرا بود ولی به اعتراف خودش چون به بیهودگی این مذهب در بسیاری از عقاید و اندیشه هایش پی می برد به رم مهاجرت کرده و به مکتب فلسفی شکاکیون جدید ملحق می گردد. پس از مدتی این مکتب فکری نیز او را اقناع نمی کند. در شهر میلان با شخصی با اندیشه های نوافلاطونی به نام «فلاویوس مائیوس تئودوروس» آشنا می گردد و از همین راه به مکتب نوافلاطونیان وارد می شود. پس از آن به دین مسیحیت می پیوندد. پس از مدتی به مقام اسقفی شهر هیپو انتخاب می شود و در همین شهر نیز از دنیا می رود.
وی تا پایان عمر خود نیز تحت اندیشه های نوافلاطونی و مانوی بوده است و این امر دربسیاری از نظریات و آثار وی به روشنی نمایان است. آگوستین در آثار خود که راجع به تثلیث، چگونگی خلقت، حقیقت، نفس، مسئله گناه و ثواب، جبر و اختیار، نجات انسان به فضل الهی و… می باشد می کوشد تا حکمت افلاطونی را با اصول آیین نصاری تطبیق دهد و از این دو معجونی که مورد قبول آبای مسیحی باشد به وجود آورد.

نقل قول ها

آگوستین. آگوستین قدیس عالم الهیات و فیلسوف مسیحی بود.


کلمات دیگر: