کلمه جو
صفحه اصلی

البرت اینشتین

دانشنامه عمومی

آلبرت اینشتین. آلبرت اَینشتَین (به آلمانی: Albert Einstein) (به آلمانی آینشتاین و انگلیسی آینستاین) (زاده ۱۴ مارس ۱۸۷۹ – درگذشته ۱۸ آوریل ۱۹۵۵) فیزیک دان نظری یهودی الاصل آلمانی بود. او بیشتر، به خاطر نظریّه نسبیت و به ویژه برای هم ارزی جرم و انرژی (E=mc۲ که از آشناترین رابطه ها در فیزیک بین غیرفیزیک دان هاست) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده ای داشت. اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ ترین فیزیک دانانی شناخته می شود که به این جهان پا گذاشته اند.
انقباض طول که کاهش طول جسم در طی حرکت است.
اتساع زمان که کند شدن زمان است.
هم ارزی جرم و انرژی یا همان E=mc2.
آلبرت اینشتین در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ میلادی در شهر اولم واقع در ایالت پادشاهی وورتمبرگ آلمان (در ۹۲ کیلومتری اشتوتگارت)، در خانواده ای یهودی به دنیا آمد. اولین رد پای مکتوب این خانواده از قرن هفدهم از مردیست به نام «باروخ موزس آینشتاین» که در حوالی دریاچه کنستانس زندگی می کرده و تاجر اسب و پارچه بوده. آلبرت حدوداً یک ساله بود که خانواده او به شهر مونیخ نقل مکان کرد. پدر آلبرت، هرمان اینشتین با شراکت برادر خود یک کارگاه لوله کشی آب و گاز تأسیس نمود که با موفقیت چشم گیری شروع به کار کرد. پس از رونق گرفتن کار، دو برادر در سال ۱۸۸۵ تصمیم گرفتند با همکاری اهل خانواده یک کارخانه تولید لوازم الکتریکی به نام (Elektrotechnische Fabrik J. Einstein & Cie) با گرایش تولید نیروگاه برق برپا کنند و توانستند برای چند شهر در آلمان و ایتالیا نیروگاه برق بسازند.
آلبرت خیلی دیرتر از بچه های معمولی، عاقبت در سن سه سالگی شروع به حرف زدن کرد. به دلیل پیشرفت کند کلامی اینشتین، و گرایش او به بی توجهی به هر موضوعی که در مدرسه برایش خسته کننده بود و در مقابل توجه صرف او به مواردی که برایش جالب بودند باعث شده بود که برخی همچون خدمه منزل آن ها، او را کند ذهن بدانند.
اعضای خانواده آلبرت، همگی یهودیهایی لاقید بودند و از همین رو، او در یک مدرسه ابتدایی کاتولیک درس می خواند. او با اصرار مادرش آموزش ویولون را فراگرفت. اگرچه او از همان ابتدای کار مشق ویولون را دوست نداشت و در نهایت نیز آن را کنار گذاشت، اما بعدها آرامش عمیق خود را در سونات ویلون موتسارت بدست می آورد.

نقل قول ها

آلبرت اینشتین. آلبرت اینشتین (۱۴ مارس ۱۸۷۹–۱۸ آوریل ۱۹۵۵) فیزیک دان نظری آلمانی بود.
• سؤالی که گاهی مرا گیج می کند این است که آیا من دیوانه هستم، یا دیگران.• من یک شخص عمیقاً مذهبی بی اعتقاد به وجود خدا هستم. این تا اندازه ای نوع جدید از مذهب محسوب می شود.• ایده یک خدای شخصی برای من کاملاً بیگانه و حتی ساده لوحانه است.• «همه دین ها، هنرها و علم ها شاخه های یک درخت اند.»• «خشم فقط در آغوشِ احمق ها جای می گیرد.»• «زیباترین تجربه ای که می توانیم داشته باشیم، تجربهٔ باطنی است؛ این هیجانی بنیادین است که گهوارهٔ هنر راستین و علم راستین برپایهٔ آن می چرخد.»در -> The World As I See It
• «قوانین ریاضیات در آنجایی که به واقعیت وابسته است، قطعی نیستند؛ آنگاه قطعی انگاشته می شوند که به واقعیت وابسته نشود.»• «آموزش آن چیزی است که فرد پس از فراموشی آنچه در مدرسه آموخته، به یاد می آورد.»• «چه کم اند آنان که با چشمان خود می نگرد و با قلب های خود احساس می کنند.»• «خدا به مشکلات ریاضیات ما اهمیت نمی دهد، او به طور عملی انتگرال می گیرد.»• «من آن قدر هنرمند هستم که در خیالم آزادانه ترسیم کنم. خیال مهم تر از دانش است. دانش محدود است اما خیال همهٔ دنیا را دربرمی گیرد.».• «اگر A برابر با موفقیّتی در زندگی باشد، A=X+Y+Z فرمولی می شود که A در آن کار است، X پویایی و Z می شود دهانت را بستن!»• «این دیگر چه معمایی است که هیچ کس مرا درک نمی کند ولی همگان مرا می پذیرند.» -> مصاحبه با «New York Times» - در سال ۱۹۴۲
• «باید شرم کنند، کسانی که بدون کم ترین تأمل و تفکر از پدیده های معجزه آسای علم و فن بهره می گیرند و سفیهانه از درک مضمون هوشمندانه آن عاجزند، همانند گاوی که از لذت نشخوار گیاهان برخوردار است ولی از علمِ گیاه شناسی خبری ندارد.» -> آگاه سازی، به عنوان یکی از وظایف رادیو - در سال ۱۹۳۰
• «نهایت فرومایگی است اگر رفتار آدمی منحصر به ترس از تنبیه یا امید به پاداش باشد.»مجله نیویورک تایمز (۹ نوامبر، ۱۹۳۰)• «من نمی توانم فرضیه «بی اخلاقی انسان» را بپذیرم، و من اخلاق را منحصراً امری انسانی و متعلق به انسان می دانم که هیچ نوع قدرت مافوق انسانی در پشت آن وجود ندارد.» -> آلبرت اینشتین، سوی انسانی. ص. ۳۹. در جواب نامه ای که در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۳ به او فرستاده شده بود.
• «البته آنچه دربارهٔ اعتقادات دینی من گفته اند دروغ است. دروغی که به طور سیستماتیک تکرار شده است. من به خدایی شخص وار اعتقاد ندارم و هرگز منکر این بی اعتقادی ام نمی شوم بلکه آن را آشکارا بیان می کنم.» -> آلبرت اینشتین، سوی انسانی. ص. ۴۳. نامه به یک بی خدا. (۲۴ مارس، ۱۹۵۴)
• «در برابر یک قدرت متشکل و منظم، تنها یک قدرت متشکل و منظمِ دیگر تاب ایستادگی دارد. هرچند مایهٔ تأسف است، ولی من راه دیگری نمی بینم.» -> در نامه ای به یک دانشجو - ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۱
• «درک صورت مسئله از حل آن مهم تر است، چون تشریح دقیق صورت مسئله، خودبه خود راه حل آن را نشان می دهد.» -> به نقل از: Adrian Krahn - Vom Prozessmonitoring zum Prozessmanagement
• «من به این موضوع اعتقاد راسخ دارم که تنها یک راه برای خلاصی از شر سرمایه داری وجود دارد: برقراری اقتصادِ سوسیالیستی به یاری آموزش و پرورشی درخورِ تحقق اهداف سوسیالیستی. در چنین ساختاری ابزار تولید وفرآورده های آن، به کل جامعه تعلق داشته و مصرف آن نیز طبق برنامه خواهد بود.» -> نشریه «Monthly Review» - شماره ۱، «چرا سوسیالیزم؟» / مهٔ ۱۹۴۹
• «من همیشه علیه استیلای زور مبارزه کرده ام. متأسفانه فرضیه های من، انسانیت را به سلاح قدرت طلبی مجهز نموده که برای من عذاب وجدان به ارمغان آورده است.» -> در نامه ای به «C.G. Jung» - در تاریخ ۲۰ دسامبر ۱۹۴۹
• «من هیچ گونه استعدادِ برجسته ای ندارم، فقط مشتاقانه کنجکاوم.» -> در نامه ای به «Carl Seelig» - در سال ۱۹۵۲
• «اگر نظریه نسبیت من به اثبات برسد آلمان مدعی آلمانی بودنم می شود و فرانسه اعلام می کند من شهروند جهانم. اما اگر نظریه ام درست نباشد فرانسه مرا آلمانی و آلمان یهودی ام خواهند خواند.» -> سخنرانی در سوربون پاریس، دسامبر ۱۹۲۹
• «نامه روز دهم ژوئن تو را دریافت کردم. من در طول حیاتم با کشیش یسوعی صحبت نکرده ام، من از این گستاخی متحیرم که این چنین دربارهٔ من دروغ می گوید. از نظر کشیش یسوعی من آتئیستم، البته، که هستم و همیشه بوده ام.» -> نامه به گای اچ. رانر (۲ ژوئیه ۱۹۴۵)، در جواب شایعه مسیحی شدن او
• «تحقیقات علمی بر روی این پایه استوار است که همهٔ اتفاقاتی که می افتند معین شده توسط قوانین طبیعت هستند و این در مورد اعمال مردم نیز صادق است. به همین دلیل است که یک محقق علمی به سختی می تواند تمایل به این عقیده داشته باشد که اتفاق ها را می توان با دعا خواندن تحت تأثیر قرار داد، مثلاً با آرزو کردن و تمنا کردن از یک موجود ماورای طبیعت بتوان به تغییری دست یافت.» -> نامه (۲۴ ژانویه، ۱۹۳۶) در جواب فیلیس رایت، یک کلاس ششمی، که در مورد دعا کردن دانشمندان پرسیده بود.
• «من نمی توانم خدایی را تصور کنم که مخلوقات خود را پاداش یا کیفر می دهد و اهدافش طبق مقاصد ما انسان ها شکل گرفته است. خدایی که بطور خلاصه انعکاسی از ضعف و ناتوانی ما انسان هاست. من هم چنین نمی توانم باور کنم که انسان می تواند پس از مرگ، ورای جسم مادی اش زنده بماند، هر چند که روح های ناتوان به دلیل ترس و جهل چنین افکاری را با خود حمل کنند.» -> نقل قول در تمدن و سیاست اروپا از ۱۸۱۵ (۱۹۳۸) نوشته اریک اکورن، ص. ۷۲۳. در آگاهی درگذشت نیویورک تایمز (۱۹ أوریل، ۱۹۵۵)
• ولی فراموش نشود که در این بین، عدهٔ قلیلی از افراد و اجتماعات یافت می شوند که یک معنای واقعی از وجود خدا را در ماورای اوهام دریافته اند که واقعاً دارای خصایص و مشخصات بسیار عالی و تفکرات عمیق و معقول بوده، و به هیچ وجه قابل قیاس با عقیده عموم نیست. اما یک عقیده و مذهب ثالث بدون استثناء در بین همه وجود دارد، گر چه با شکل خالص و یک دست، در هیچ کدام یافت نمی شود. من آن را احساس مذهبیِ آفرینشِ وجود می دانم. بسیار مشکل است که این احساس را برای کسی که کاملاً فاقد آن است، توضیح دهم. به خصوص که در اینجا دیگر از آن خدایی که به اشکال مختلف تظاهر می کند، بحثی نیست. در این مذهب، فرد کوچکیِ آمال و هدف های بشر و عظمت و جلالی که در ماورای امور و پدیده ها در طبیعت و افکار تظاهر می نماید، حس می کند. او وجود خود را یک نوع زندان می پندارد، چنان که می خواهد از قفس تن پرواز کند و تمام هستی را یکباره بعنوان یک حقیقت واحد دریابد. ابتدایِ این مذهب و آثارِ شروع آن، به اوایل شروع تمدن بشری می رسد … نوابغِ اعصار گذشته، به وسیلهٔ این نوع احساس مذهبی که نه به اصول دین کار دارد و نه با خدایی که به تصور آدمیان درآید، مشخص شده اند، بطوری که اکنون هیچ کلیسایی وجود ندارد که اصول آموزش آن، متکی بر این عقیده باشد. به این معنی که فقط در بین بدعت گذاران قرون، می توان بطور صریح، اشخاصی را یافت که مملو از عالیترین احساساتِ این مذهب بوده و در احوال مختلف، مورد احترامِ معاصرینِ خویش قرار گرفته اند، بی دینان و گاهی بعضی مقدسان، مردانی نظیر دموکریتوس، فرانسیس آسی سی و اسپینوزا-که تقریباً همه شبیه یکدیگرند- از این راه گذشته اند … به نظر من، این مهمترین وظیفه هنر و علم است که این حس را برانگیزد و آن را در وجودِ کسانی که صلاحیت دارند، زنده نگاه دارد… از طرف دیگر، من تأیید می کنم که این مذهب وجود، یا مذهبِ عالمِ هستی، قویترین و عالیترین محرک تحقیقات و مطالعات علمی بوده است.• «مردم به استقبال من می آیند چون همه آنها من را می فهمند ولی به استقبال تو می آیند چون هیچ کدام تو را نمی فهمند.»• «آموزش چیزی است که بعد از فراموش کردن چیزهایی که در مدرسه آموخته اید باقی می ماند.»• «یکنواختی و تنهایی یک زندگی آرام، ذهن خلاق را تحریک می کند.»• «از همه افرادی که در زندگیم دست رد به سینه ام زندند سپاس گذارم. به همان علت بود که کارهایم را خودم انجام دادم و الان در این جایگاه قرار دارم»• «اگر انسان ها در طول عمر خویش فعالیت مغزشان به اندازه یک میلیونیوم معده شان بود، اکنون کره زمین تعریف دیگری داشت.»• «اگر واقعیات با نظریات هماهنگی ندارند، واقعیت ها را تغییر بده.»• «تا زمانی که حتی یک کودک ناخرسند روی زمین وجود دارد، هیچ کشف و پیشرفت جدی برای بشر وجود نخواهد داشت.»• «تخیل مهمتر از دانش است. علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر می گیرد.»• «سعی نکن انسان موفقی باشی، بلکه سعی کن انسان ارزشمندی باشی.»• «سخت ترین کار در دنیا درک مالیات بر درآمد است.»• «سه قدرت بر جهان حکومت می کند:۱-ترس ۲-حرص ۳-حماقت.»• «علم زیباست وقتی هزینهٔ گذران زندگی از آن تأمین نشود.»• «متوجه هستید که تلگراف سیمی به نوعی یک گربهٔ بسیار بسیار درازی است که وقتی دم اش را در نیویورک می کشید، سرش در لوس آنجلس میومیو می کند. این را می فهمید؟ و رادیو هم دقیقاً به همین شکل کار می کند؛ شما پیام هایی را از اینجا می فرستید و آنها در جایی دیگر دریافتشان می کنند. تنها تفاوت در این است که دیگر گربه ای وجود ندارد.»• «مسائلی که به دلیل سطح فعلی تفکر ما بوجود می آیند، نمی توانند با همان سطح تفکر حل گردند.»• «من با شهرت بیشتر و بیشتر احمق شدم. البته این یک پدیدهٔ نسبی است.»• «مهم آن است که هرگز از پرسش بازنایستیم.»• «هیچ کاری برای انسان سخت تر از فکرکردن نیست.»• «دین بدون علم کور است و علم بدون دین لنگ است.»• «در دنیا خط مستقیم وجود ندارد و تمام خطوط بدون استثناء منحنی و دایره وار است و اگر این خط کوچکی که در نظرما مستقیم جلوه می کند در فضا امتداد یابد خواهیم دید که منحنی است.»• «جاذبهٔ زمین، مسئول به دامان عشق افتادن نیست»• «در سقوط افراد در چاه عشق، قانون جاذبه تقصیری ندارد.»• «خداوند برای اداره جهان تاس نمی ریزد.»• «ثابت کیهانی بزرگترین اشتباه من بود.»• «هرکس می تواند هر چیزی را بزرگتر، پیچیده تر و خشن تر کند. برای حرکت در عکس کمی نبوغ نیاز است.»• «به کسی که حقیقت را در امور جزئی جدی نگیرد، نمی توان در امور بزرگ اعتماد کرد.»• «توجه به انسان و سرنوشتش همواره باید انگیزه اصلی در تلاش های فنی باشد. هیچ گاه این را در رسم نمودارها و حل معادله ها فراموش نکنید.»• «اگر A معادله موفقیت باشد، آنگاه معادله آن چنین می شود: A=X+Y+Z که در آن X کار، Y بازی و Z بسته نگاه داشتن دهان است.»• «اگر می دانستیم که چکار می کنیم که به آن تحقیق نمی گفتیم.»• «روشنفکران مشکلات را حل می کنند ولی نوابغ از برزو آن جلوگیری می کنند.»• «به کاشتن بذر ادامه دهید، چون هیچگاه نمی دانید کدام یک رشد خواهد کرد. (شاید همه آنها)»• «منطق شما را از A به B می برد، ولی تخیل شما را به همه جا می برد.»• «مردم {عام مردم} عاشق شکستن چوب هستند. زیرا این کاریست که نتیجه اش بلافاصله معلوم می شود.»• «غیرقابل درک ترین چیز در دنیا این است که{دنیا} قابل درک است.»• «همه دانش چیزی بیش از پالایش افکار روزمره نیست.»• «تنها دلیل وجود زمان آن است که همه چیز با هم اتفاق نیفتد.»• «زندگی مثل دوچرخه سواریست. برای حفظ تعادل باید حرکت کرد.»• «عاشق سفرم، ولی از رسیدن متنفرم.»• «بدترین چیز جوانی این است که من دیگر به آن تعلق ندارم!»• «هیچ وقت چیزی رو خوب نمی فهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت توضیحش بدی!»• «به سختی می توان در بین مغزهای اندیشمند جهان، کسی را یافت که دارای یک نوع احساس مذهبی مخصوص به خود نباشد؛ این مذهب با مذهب یک شخص عادی تفاوت دارد.»• «دشواری های بزرگی که ما با آن ها روبرو هستیم، نمی توان با همان دیدگاهی که آن ها را پدیدآورده است، از بین برد.»• «در مسیر کشف، هوش، نقش زیادی ایفا نمی کند. جهشی در هشیاری ایجاد می شود که می توانید آن را شم و شهود یا آرزو نام نهید؛ آن گاه راهکار، خود به خود به سوی شما می آید و نمی دانید چگونه یا چرا.»• «هیچ دشواری را نمی توان در همان سطحی که به وجود آمده از بین برد؛ باید یاد بگیریم که نگاهمان را به جهان تغییر دهیم.»• «فقط دو چیز لایتناهی هستند، دنیا و جهالت بشری! البته در مورد اولی اطمینان ندارم!»• «از وقتی که ریاضی دانان از سرو کول «نظریه نسبیت» بالارفته اند، دیگر خودم هم از آن سر درنمی آورم.»• «به آینده نمی اندیشم چون به زودی فرا خواهد رسید.»• «به سختی می توان در بین مغزهای متفکر جهان کسی را یافت که دارای یک نوع احساس مذهبی مخصوص به خود نباشد، این مذهب با مذهب یک شخص عادی فرق دارد.»• «خدا، شیر یا خط نمی کند»• «خداوند زیرک است اما بدخواه نیست.»• «دوچیز بی پایان است: اول «کهکشان»، دوم «حماقت بشر»، در مورد اول زیاد مطمئن نیستم.»• «من نمی دانم انسان ها با چه اسلحه ای در جنگ جهانی سوم با یک دیگر خواهند جنگید، اما در جنگ جهانی چهارم، سلاح آنها سنگ و چوب و چماق خواهد بود.»• «نگران مشکلاتی که در ریاضی دارید نباشید. به شما اطمینان می دهم که مشکلات من در این زمینه عظیم تر است.»• «همزمان با گسترش دایرهٔ دانش ما، تاریکی ای که این دایره را احاطه می کند نیز گسترده می شود.»• «یک فرد باهوش یک مسئله را حل می کند اما یک فرد خردمند از رودررو شدن با آن دوری می کند.»• «اگه نمرهٔ تستت تک شد ناراحت نشو!»• «در دنیایی که دیوارها و دروازه ها وجود ندارند چه احتیاجی به پنجره و نرده است؟»• تا وقتی که در فیزیک اثبات های ریاضی وجود دارد نیازی به آزمایش نداریم.• از گذشته عبرت بگیر، برای حال زندگی کن و به آینده امید داشته باش.• تحقیقات علمی بر این پایه استوار است که همه اتفاقاتی که می افتد معین شده توسط قوانین طبیعت هستند و این در مورد اعمال مردم نیز صادق است برای همین یک محقق علمی به سختی می تواند تمایل به این عقیده داشته باشد که اتفاقات را می توان با دعا خواندن تحت تأثیر قرار داد مثلاً با آرزو کردن یا تمنا کردن از یک موجود ماورای طبیعت بتوان به تغییری دست یافت.• من نمی توانم فرضیهٔ بی اخلاقی فرد را بپذیرم من اخلاق را منحصراً یک امر انسانی و متعلق به انسان می دانم که هیچ نوع قدرت مافوق انسانی در پشت ان وجود ندارد.• من نمی توانم خدایی را تصور کنم که مخلوقات خود را کیفر یا پاداش می دهد و اهدافش طبق مقاصد ما انسانها شکل گرفته است. خدایی که انعکاسی از ضعف و ناتوانی ما انسان هاست. من همچنین نمی توانم باور کنم که انسان می تواند پس از مرگ ورای جسم مادی اش زنده بماند هر چند که روح های ناتوان به دلیل جهل و نادانی این عقاید را با خود حمل می کنند.• من نمی کوشم خدایی شخص وار را تصور کنم شگفتی از ساختار جهان تا آنجا که به ما توان کافی برای درک جهان بدهد کفایت می کند.• موتور قویتر از بخار و الکتریسیته و اتم موتور اراده انسان است.

پیشنهاد کاربران

یکی از بزرگ ترین اشتباهات انیشتین این است که اصل مطلق بودن مکان و زمان نیوتن را بطور کلی منتفی شده تلقی کرد. در حالیکه نیوتن در اثر معروف خود به نام اصول ریاضی فلسفه طبیعی تعاریف زمان و مکان مطلق را اشباه ارائه داده و خود اصل صحیح می باشد. بطور کلی نیوتن و انیشتین هر کدام نیمی از حقیقت زمان و مکان را مشاهده و درک نموده و نیمی دیگر در مقابل آگاهی آنان پنهان و پوشیده مانده است.
نتیجه اینکه با بر هم گذاشتن این دو دیدگاه روی هم می توان به حقیقت مطلق در مورد زمان و مکان رسید. مکان مطلق شامل چهار چوب ؛ شش دیواری ؛ و محیط و مرز جهان ها را شامل می شود و مطلق بودن این مکانها به این معناست که بی حرکت و فرسایش ناپذیرند و یک ذره هم کوچکتر و بزرگتر نمی شوند و زمان مطلق این مکان ها بی زمانی می باشد. زمانمکان انیشتین شامل محتوای جهان ها میشود که مشمول حال انبساط و انقباض و اثر متقابل با جرم و انرژی می شود. انبساط و انقباض زمانمکان انیشتین در چهار چوب مطلق جهان ها یک مکانیزم خودکار است که از طریق ریزش و یا سقوط انرژی و جرم از ارتفاع به عمق و طبق قانون سقوط آزاد صورت می گیرد. تکینگی اولیه در مرکز جهان رفیع ترین قله بوده است و بقیه نقاط در مکان مطلق پاین و پائینترین نقاط بوده و خود نقاط چهار چوب جهان عمیق ترین نقاط را تشکیل می داده اند. انقباض زمان صورت خواهد گرفت که مرکز جهان از انرژی تهی شود و به عمیق ترین نقطه تبدیل شود و آن خود زمانی خواهد بود که مکانزمان نسبی لایه درونی مکان مطلق لمس نماید و از آن طریق انرژی و جرم به رفیع ترین اوج خود رسیده باشند.
این متن را خدمت دوستداران نیوتون و انیشتین و علم کیهان شناسی و نجوم تقدیم می دارم.


کلمات دیگر: