مریم جعفری آذرمانی. مریم جعفری آذرمانی، (زاده ۱۳۵۶) شاعر اهل ایران است.
سمفونیِ روایتِ قفل شده - نشر مینا - بهار ۱۳۸۵
کتاب پیانو - نشر مجنون - زمستان ۱۳۸۵
کتاب هفت - نشر مجنون - پاییز ۸۷
کتاب زخمه - نشر مجنون - پاییز ۸۷
۶۸ ثانیه به اجرای این اپرا مانده است - انتشارات فصل پنجم - پاییز ۸۹
قانون - انتشارات داستانسرا - پاییز ۹۰
کتاب صدای ارّه می آید - انتشارات فصل پنجم - بهار ۹۱
تریبون - انتشارات فصل پنجم - پاییز ۹۱
مذاکرات - انتشارات شانی -زمستان ۹۲
کتاب دایره - انتشارات فصل پنجم-زمستان ۹۳
ضربان - انتشارات فصل پنجم-زمستان ۹۴
راویه - انتشارات فصل پنجم - زمستان ۹۵
نواحی _ انتشارات فصل پنجم - زمستان ۹۶
تشریح- پنجاه و هشت غزل نو - انتشارات فصل پنجم - پاییز 97
تو رها باش و دوست داشته باش- پنجاه و پنج غزل عاشقانه - انتشارات فصل پنجم- پاییز 97
مریم جعفری آذرمانی در ۵ آذر ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. بعد از گرفتن دیپلم ریاضی فیزیک در رشتهٔ کارشناسی حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران مشغول به تحصیل شد اما بعد از سه سال تحصیل در این رشته را رها کردو بعد از آن در رشتهٔ مترجمی زبان فرانسه ادامهٔ تحصیل داد و با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد. او همچنین فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه الزهرا است و در دوره دکتری همین دانشگاه مشغول به ادامه تحصیل است. او از سال ۱۳۷۵ به طور جدی سرودن شعر را بیشتر در قالب غزل آغاز کرد. تا کنون آثار متعددی از او منتشر شده است: «سمفونیِ روایتِ قفل شده»، «پیانو»، «هفت»، «زخمه»، «۶۸ ثانیه به اجرای این اپرا مانده است»، «قانون»، «صدای ارّه می آید»، «تریبون»، «مذاکرات»، «دایره»، «ضربان»، «معنای دیگر»، «راویه»، «بایسته های پژوهش در شعر معاصر»، «نواحی»، «تشریح»، «تو رها باش و دوست داشته باش». بیشتر شعرهای او دارای مضامین اجتماعی سیاسی است. او در اواخر سال ۱۳۹۳ از پایان نامه ارشد خود با عنوان «بررسی معانی ثانویه صد غزل از حسین منزوی بر اساس نظریه تحلیل گفتمان گرایس» دفاع کرده است. از این شاعر ترجمه هایی از شعر معاصر فرانسه و مقاله های متعددی دربارهٔ شعر امروز ایران به ویژه غزل در سایت های مختلف و نشریاتی مثل روزنامه ایران، تهران امروز، کارگزاران، اعتماد ملی، مثلت، مهرنامه، ماهنامه گزارش و… منتشر شده است.
مریم جعفری آذرمانی با وجود احترام به موسیقی غزل سنّتی و بیت مداری خاص شعر کلاسیک به دلیل جزءنگری و عینی گرایی اش، غزلی می سراید که بازتاب نگاهی مدرن به شعر است. به این ترتیب، او توان وزن عروضی و چارچوب تغییرناپذیر غزل را کشف می کند و توسّع می بخشد. از جمله این ظرفیت ها این که علی رغم بیت اندیشی، غزل می تواند به یک قطعه شعر تبدیل شود. سودایی که اساس تلاش غزل فرم، خودکار، پست مدرن یا … در دهه هفتاد و با شکلی تعدیل یافته تر در دهه هشتاد را تشکیل می دهد… او در آنِ واحد، هم از بوطیقای غزل سنّتی فارسی و هم از مختصات غزل آوانگارد امروز آشنایی زدایی کرده است؛ به هر کدام نزدیکی هایی داشته است امّا در ادامه از آن ها فراروی کرده است… او با انتخاب وزن ها و بحرهای دشوار و در هم ریختن موسیقی طبیعی غزل می کوشد سابقه شنیداری مخاطب را به هم بریزد تا شعرش را به نثر نزدیک کند…محمدعلی بهمنی معتقد است: مریم جعفری آذرمانی در آثارش، پنجره های بسته غزل را باز کرده است و با زبان شعر به این نکته پرداخته که شعر در قالب نمی گنجد. کارهای او بی نظیر است و فضاهای فراوانی را برای فردای شعر و غزل باز کرده است…یداله رؤیایی معتقد است: در بعضی از قوی ترین غزل سرایان امروز، مثل سیمین بهبهانی، حسین منزوی و سایه … گاهی حضورعروض چنان است که انگار استعاره و تصویر را هم، همان (یعنی وزن) می آفریند. بعبارت دیگر سَیَلان وزن طوری است که سهمی در آفرینش تصویر دارد. این را، دیده ام، که خواننده ها در وقتِ خوانش بیشتر حس می کنند تا سراینده در وقتِ سرایش…بیشتر شعرهای او دارای مضامین اجتماعی سیاسی و اعتراض است، او از سال نود و هفت به مضامین عاشقانه نیز روی آورد و کتاب «تو رها باش و دوست داشته باش» حاصل این تغییر است.
سمفونیِ روایتِ قفل شده - نشر مینا - بهار ۱۳۸۵
کتاب پیانو - نشر مجنون - زمستان ۱۳۸۵
کتاب هفت - نشر مجنون - پاییز ۸۷
کتاب زخمه - نشر مجنون - پاییز ۸۷
۶۸ ثانیه به اجرای این اپرا مانده است - انتشارات فصل پنجم - پاییز ۸۹
قانون - انتشارات داستانسرا - پاییز ۹۰
کتاب صدای ارّه می آید - انتشارات فصل پنجم - بهار ۹۱
تریبون - انتشارات فصل پنجم - پاییز ۹۱
مذاکرات - انتشارات شانی -زمستان ۹۲
کتاب دایره - انتشارات فصل پنجم-زمستان ۹۳
ضربان - انتشارات فصل پنجم-زمستان ۹۴
راویه - انتشارات فصل پنجم - زمستان ۹۵
نواحی _ انتشارات فصل پنجم - زمستان ۹۶
تشریح- پنجاه و هشت غزل نو - انتشارات فصل پنجم - پاییز 97
تو رها باش و دوست داشته باش- پنجاه و پنج غزل عاشقانه - انتشارات فصل پنجم- پاییز 97
مریم جعفری آذرمانی در ۵ آذر ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. بعد از گرفتن دیپلم ریاضی فیزیک در رشتهٔ کارشناسی حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران مشغول به تحصیل شد اما بعد از سه سال تحصیل در این رشته را رها کردو بعد از آن در رشتهٔ مترجمی زبان فرانسه ادامهٔ تحصیل داد و با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد. او همچنین فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه الزهرا است و در دوره دکتری همین دانشگاه مشغول به ادامه تحصیل است. او از سال ۱۳۷۵ به طور جدی سرودن شعر را بیشتر در قالب غزل آغاز کرد. تا کنون آثار متعددی از او منتشر شده است: «سمفونیِ روایتِ قفل شده»، «پیانو»، «هفت»، «زخمه»، «۶۸ ثانیه به اجرای این اپرا مانده است»، «قانون»، «صدای ارّه می آید»، «تریبون»، «مذاکرات»، «دایره»، «ضربان»، «معنای دیگر»، «راویه»، «بایسته های پژوهش در شعر معاصر»، «نواحی»، «تشریح»، «تو رها باش و دوست داشته باش». بیشتر شعرهای او دارای مضامین اجتماعی سیاسی است. او در اواخر سال ۱۳۹۳ از پایان نامه ارشد خود با عنوان «بررسی معانی ثانویه صد غزل از حسین منزوی بر اساس نظریه تحلیل گفتمان گرایس» دفاع کرده است. از این شاعر ترجمه هایی از شعر معاصر فرانسه و مقاله های متعددی دربارهٔ شعر امروز ایران به ویژه غزل در سایت های مختلف و نشریاتی مثل روزنامه ایران، تهران امروز، کارگزاران، اعتماد ملی، مثلت، مهرنامه، ماهنامه گزارش و… منتشر شده است.
مریم جعفری آذرمانی با وجود احترام به موسیقی غزل سنّتی و بیت مداری خاص شعر کلاسیک به دلیل جزءنگری و عینی گرایی اش، غزلی می سراید که بازتاب نگاهی مدرن به شعر است. به این ترتیب، او توان وزن عروضی و چارچوب تغییرناپذیر غزل را کشف می کند و توسّع می بخشد. از جمله این ظرفیت ها این که علی رغم بیت اندیشی، غزل می تواند به یک قطعه شعر تبدیل شود. سودایی که اساس تلاش غزل فرم، خودکار، پست مدرن یا … در دهه هفتاد و با شکلی تعدیل یافته تر در دهه هشتاد را تشکیل می دهد… او در آنِ واحد، هم از بوطیقای غزل سنّتی فارسی و هم از مختصات غزل آوانگارد امروز آشنایی زدایی کرده است؛ به هر کدام نزدیکی هایی داشته است امّا در ادامه از آن ها فراروی کرده است… او با انتخاب وزن ها و بحرهای دشوار و در هم ریختن موسیقی طبیعی غزل می کوشد سابقه شنیداری مخاطب را به هم بریزد تا شعرش را به نثر نزدیک کند…محمدعلی بهمنی معتقد است: مریم جعفری آذرمانی در آثارش، پنجره های بسته غزل را باز کرده است و با زبان شعر به این نکته پرداخته که شعر در قالب نمی گنجد. کارهای او بی نظیر است و فضاهای فراوانی را برای فردای شعر و غزل باز کرده است…یداله رؤیایی معتقد است: در بعضی از قوی ترین غزل سرایان امروز، مثل سیمین بهبهانی، حسین منزوی و سایه … گاهی حضورعروض چنان است که انگار استعاره و تصویر را هم، همان (یعنی وزن) می آفریند. بعبارت دیگر سَیَلان وزن طوری است که سهمی در آفرینش تصویر دارد. این را، دیده ام، که خواننده ها در وقتِ خوانش بیشتر حس می کنند تا سراینده در وقتِ سرایش…بیشتر شعرهای او دارای مضامین اجتماعی سیاسی و اعتراض است، او از سال نود و هفت به مضامین عاشقانه نیز روی آورد و کتاب «تو رها باش و دوست داشته باش» حاصل این تغییر است.
wiki: مریم جعفری آذرمانی