پروفیل چرخ دنده اینولوت یا چرخ دنده گستران رایج ترین سامانهٔ چرخ دنده سازی در حال حاضر است.
افزایش ظرفیت تحمل بار
کاهش اندازه و وزن
کاهش چشمگیر میزان ارتعاشات
این پروفیل دارای خاصیت بسیار مهم ثابت نگه داشتن نسبت سرعت بین دو چرخ دنده است.در این نوع، نقطه تماس جابجا می شود ولی شکل گسترانِ دندانه های چرخ دنده این جابه جایی را جبران می کند.علت نام گذاری این شکل به گستران اینست که زمانی که به یک دندانه از این نوع چرخ دنده نگاه کنیم می بینیم که پهنای دندانه از نوک به سوی قاعده گسترش می یابد.
در پروفیل دندانه های این نوع چرخ دنده، نقطه تماس از نزدیکی یکی از دندانه ها آغاز شده و با چرخش چرخ دنده نقطه تماس از آن چرخ دنده دور شده و به دیگری نزدیک می شود.خطی که نقطه تماس دو چرخ دنده ایجاد می کند به شکل یک خط مستقیم است و معنی آن اینست که شعاع نقطه تماس با درگیر شدن دندانه ها بزرگتر می شود. شکل پروفیل دندانه چرخدنده گستران به گونه ای است که یک نسبت سرعت دورانی ثابت تولید می کند.
در طراحی چرخدنده های سادهٔ گستران معمولاً پروفیل (نیم رخ) دنده به صورت متقارن طراحی می شود؛ ولی طراحی نامتقارن این گونه چرخ دنده ها هم می تواند مزایای زیر را داشته باشد:
افزایش ظرفیت تحمل بار
کاهش اندازه و وزن
کاهش چشمگیر میزان ارتعاشات
این پروفیل دارای خاصیت بسیار مهم ثابت نگه داشتن نسبت سرعت بین دو چرخ دنده است.در این نوع، نقطه تماس جابجا می شود ولی شکل گسترانِ دندانه های چرخ دنده این جابه جایی را جبران می کند.علت نام گذاری این شکل به گستران اینست که زمانی که به یک دندانه از این نوع چرخ دنده نگاه کنیم می بینیم که پهنای دندانه از نوک به سوی قاعده گسترش می یابد.
در پروفیل دندانه های این نوع چرخ دنده، نقطه تماس از نزدیکی یکی از دندانه ها آغاز شده و با چرخش چرخ دنده نقطه تماس از آن چرخ دنده دور شده و به دیگری نزدیک می شود.خطی که نقطه تماس دو چرخ دنده ایجاد می کند به شکل یک خط مستقیم است و معنی آن اینست که شعاع نقطه تماس با درگیر شدن دندانه ها بزرگتر می شود. شکل پروفیل دندانه چرخدنده گستران به گونه ای است که یک نسبت سرعت دورانی ثابت تولید می کند.
در طراحی چرخدنده های سادهٔ گستران معمولاً پروفیل (نیم رخ) دنده به صورت متقارن طراحی می شود؛ ولی طراحی نامتقارن این گونه چرخ دنده ها هم می تواند مزایای زیر را داشته باشد:
wiki: چرخ دنده اینولوت