کلمه جو
صفحه اصلی

صحرا کریمی

دانشنامه عمومی

صحرا کریمی (به انگلیسی: Sahraa Karimi) در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۴خورشیدی در ایران متولد شد. صحرا کارگردان فیلم داستانی و نویسنده افغانستانی است. او تحصیلات ابتدایی خود را در ایران و دانشگاهی را در اسلواکی گذرانده است. این هنرمند افغان به عنوان بازیگر نقش اول، در چند فیلم ایرانی نیز ایفای نقش کرده است. او از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی دکترای کارگردانی فیلم داستانی دارد و هم اکنون در این دانشگاه تدریس می کند. رساله دکترای او دربارهٔ موج نو سینمای ایران بود.
«زنان پشت فرمان رانندگی»
«نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر»
صحرا در ایران در خانواده ای افغانستانی الاصل به دنیا آمد. پدرش از جوی میر هزار سنگ تخت بندر، منطقه ای در ارزگان قدیم (دایکندی فعلی) و مادرش از اهالی بدخشان است. دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه را در ایران سپری کرد. وی در زمینه بازیگری اولین نقش خود را در فیلم دختران خورشید به کارگردانی مریم شهریار (۲۰۰۰، برندهٔ جایزه در فستیوال های جهانی فیلم مونترال و براتیسلاوا) بازی کرد.او در سن ۱۶ سالگی اولین تجربه بازی در فیلم را کسب کرد. صحرا در سال ۲۰۰۱ بعد از شرکت در فستیوال جهانی فیلم براتیسلاوا از ایران خارج شد و در اسلواکی تقاضای پناهندگی کرد.رشته دبیرستانی اش ریاضی فیزیک بود. صحرا برای مدتی کوتاه دانشجوی مهندسی عمران در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. او دارای دو مدرک لیسانس در رشته کارگردانی فیلم مستند و کارگردانی فیلم داستانی، فوق لیسانس در رشته کارگردانی فیلم داستانی و دکترا در رشته کارگردانی فیلم داستانی با گرایش نشانه شناسی و زیبایی شناسی در سینما است.این کارگردان سینما دکترای کارگردانی فیلم داستانی از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی را دریافت کرده است. او نخستین زن و تنهاترین زن فیلم ساز در افغانستان است که دارای مدرک دکترا می باشد وی خود را پیرو فلسفه هستی گرایی یا اگزیستانسیالیسم می داند.
او همچنین به صورت نامنظم نیز یادداشت های ادبی در وبلاگش درج می کرد.
برخی منتقدان می گویند از آنجایی که صحرا کریمی پیرو فلسفه اگزیستانسیالیست است، رد پای این تفکر را در چند فیلم کوتاه او می توان دید. در فیلم نسیمه نیز همین خط دنبال شده است. اما پایان فیلم نسیمه، پایان امید و رهایی است چنان که نسیمه پس از دریافت قبولی پناهندگی، در نور گرم آفتاب و با لباس ها و آرایش اروپایی، سادگی زیبای زنانه و وارد شدن به فضای جدید به کلی عوض می شود و گویا همچون پرنده ای از قفس آزاد می شود.همچنین منتقدان بر این باورند که فیلم «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر» یادآوری شعر گونه از نیچه، کافکا و کامو، نمایش سمبلیکی از کتاب (کیمیاگر) از پائولو کوئلیو است. برخی دیگر از منتقدان نیز می گویند که او بیشتر متأثر از سینمای نوین شرق اروپا و سنت سینمایی شوروی است. همچنین او را یگانه زن در سینمای افغانستان می دانند که فیلم های زنانه می سازد.


کلمات دیگر: