منتقدان تاریخ روایت استر را روایتی تاریخی نمی شمارند. نخست اینکه هیچ سندی تاریخی در دست نیست که نشان دهد شاهان هخامنشی ملکه ای به نام استر داشته اند. دیگر آنکه هیچ یک از شاهان هخامنشی فرمان به قتل عام یهودیان نداده اند که با میانجیگری ملکه از فرمان خود منصرف شده باشند. با این همه پاره ای اشارات تاریخی و توصیف هایی که از اوضاع دربار شاهان هخامنشی شده و برخی دیگر از اطلاعات مندرج در این کتاب می تواند برای مورخ مورد استفاده قرار گیرد.
جعفری دهقی، محمود (۱۳۹۱). بازشناسی منابع و مآخذ تاریخ ایران باستان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۵۹-۷۸۰-۰.
کورت، آملی (۱۳۹۱). هخامنشیان. ترجمهٔ مرتضی ثاقب فر. تهران: انتشارات ققنوس. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۱۱-۱۷۷-۹.
تاریخ نگارش کتاب استر نامشخص است اما معمولاً بین محققین اتفاق نظر وجود دارد که نگارش کتاب کمی بعد از سقوط هخامنشیان، احتمالاً در دوره اشکانیان و حدود قرن دو یا سه قبل از میلاد بوده است. نویسنده کتاب نیز ناشناخته است. اما معمولاً چنین پنداشته می شود که توسط فردی از میان اقلیت یهودی ایران و بابل نوشته شده است. اما جعفری دهقی معتقد است که این کتاب در زمان هلنیستی (یونانی مآبی) و حاصل تلقی و برداشت فکری یونانیان و دشمنی آنان با شاهان هخامنشی است.
امیلی کورت معتقد است کتاب استر در دوره هلنیستی (یونانی مآبی) نوشته شده است و تصویر زندگی درباری ایران مشابه با آن چیزی است که در نوشته های یونانی دیده می شود.
دانشنامه بریتانیکا در نوشتار مربوط به عید پوریم می نویسد: حقیقت تاریخی این واقعه کتاب مقدس، معمولاً مورد سؤال می باشد. در مورد جشن پوریم، نیز هرچند مشخص است که عید پوریم تا حدود قرن دوم میلادی به سنتی تثبیت شده در میان یهودیان تبدیل شده بوده، ریشه تاریخی این جشن ناشناخته است. در این دانشنامه در هنگام بررسی تأثیرات تمدن ایران زمین بر یهودیت چنین آمده است که ماجرای پوریم از کتاب استر در واقع، یکی از قصه های ایرانی در مورد زیرکی و خدعه های شهبانوهای ایرانی در درون اندرونی های پادشاهان می باشد و خود عید پوریم نیز به نوعی اقتباس یهودیان از عید نوروز می باشد.
جعفری دهقی، محمود (۱۳۹۱). بازشناسی منابع و مآخذ تاریخ ایران باستان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۵۹-۷۸۰-۰.
کورت، آملی (۱۳۹۱). هخامنشیان. ترجمهٔ مرتضی ثاقب فر. تهران: انتشارات ققنوس. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۱۱-۱۷۷-۹.
تاریخ نگارش کتاب استر نامشخص است اما معمولاً بین محققین اتفاق نظر وجود دارد که نگارش کتاب کمی بعد از سقوط هخامنشیان، احتمالاً در دوره اشکانیان و حدود قرن دو یا سه قبل از میلاد بوده است. نویسنده کتاب نیز ناشناخته است. اما معمولاً چنین پنداشته می شود که توسط فردی از میان اقلیت یهودی ایران و بابل نوشته شده است. اما جعفری دهقی معتقد است که این کتاب در زمان هلنیستی (یونانی مآبی) و حاصل تلقی و برداشت فکری یونانیان و دشمنی آنان با شاهان هخامنشی است.
امیلی کورت معتقد است کتاب استر در دوره هلنیستی (یونانی مآبی) نوشته شده است و تصویر زندگی درباری ایران مشابه با آن چیزی است که در نوشته های یونانی دیده می شود.
دانشنامه بریتانیکا در نوشتار مربوط به عید پوریم می نویسد: حقیقت تاریخی این واقعه کتاب مقدس، معمولاً مورد سؤال می باشد. در مورد جشن پوریم، نیز هرچند مشخص است که عید پوریم تا حدود قرن دوم میلادی به سنتی تثبیت شده در میان یهودیان تبدیل شده بوده، ریشه تاریخی این جشن ناشناخته است. در این دانشنامه در هنگام بررسی تأثیرات تمدن ایران زمین بر یهودیت چنین آمده است که ماجرای پوریم از کتاب استر در واقع، یکی از قصه های ایرانی در مورد زیرکی و خدعه های شهبانوهای ایرانی در درون اندرونی های پادشاهان می باشد و خود عید پوریم نیز به نوعی اقتباس یهودیان از عید نوروز می باشد.