کلمه جو
صفحه اصلی

شوراهای کلیسا

پیشنهاد کاربران

شوراها در مسیحیت از اهمیت ویژه ای برخوردارند. گردهمایی رسمی اسقفان و نمایندگان و افراد دیگر از سطوح گوناگون کلیسای مسیحی برای رسیدگی و بررسی مسائل مربوط به آموزه ( ایمان ) و انظباط ( عمل ) را شورای کلیسایی می نامند. این شوراها در سطوح پایین تر معمولاً «مجمع روحانیون» ( شورای محلی ) [1] خوانده می شود. اما وقتی این شورا از اسقفان شرق و غرب عالم متشکل شود به آن شوراى جهانى ( شورای عمومی ) [2] می گویند. [3] بنابراین شوراى جهانى عبارت است از مجمع عمومى و فوق‏العاده کلیساى کاتولیک که در سطح جهانى برقرار مى‏شود و در آن، همه کاردینال‏ها، پاتریارک‏ها، اسقفان و آباى برجسته مجموعه‏هاى رهبانى از سرتاسر جهان شرکت مى‏کنند. در تاریخ مسیحیت شوراهای مهم، همان شوراهای عمومی یعنی گردهمایی­‏های اسقف­‏های عموم کلیساها بوده است. [4] که البته همچنان که خواهیم گفت در اعتبار برخی از آن‏ها اختلاف نظر وجود دارد.

دلایل تشکیل شوراها:
تنظیم اعتقادات و اعمال: عالم مسیحیت در بستر زمان با حوادثی روبرو می‏شود که نیازمند تبادل نظر علمای برجسته و تبیین مواضع کلیسا در قبال آن مسائل و تفسیر آموزه‏های دینی مسیحیت است. بدین منظور با فراخوانی اسقف‏ها شوراهایی تشکیل و در مورد موضوعات اعتقادی و اخلاقی بحث می‏شود. [5]
نگاهی به علل برگزاری این شوراها و تصمیم‏گیری­های اسقفان حاضر در شوراها، نشان­ دهنده اختلافات اعتقادی مهم و گاه بسیار حیاتی در تاریخ مسیحیت است که علی­رغم اعلام‏نظر شوراها هنوز در بدنه مسیحیت خودنمایی می­ کند[6] مسائلی که در این شوراها مطرح شده اند همگی نکته و مساله ای از الهیات و فلسفه مسیحی را بیان می کنند که این مسائل در درک ما از این آئین بسیار موثر خواهند بود.
دلایل شخصی و سیاسی: بسیاری از مورخان معتقدند که اختلافات مربوط به الاهیات که شوراهای نخستین را پدید آورد، در غالب موارد بیش از آن که مربوط به عقیده باشد، زاییده اختلافات شخصی و سیاسی بود. [7]

اعتبار شوراها:
دستورات این شوراها معتبرترین احکامی است که کلیسا صادر می کند. مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک احکام اعتقادی شوراهای جهانی را واقعا معتبر و در حقیقت آن را تفسیر درست انجیل می‏دانند. از نظر آنان احکام اعتقادی شورا، شعور کل کلیسا را که عاری از خطا و معصوم است، منعکس می­کند. [8] حتی در دوره شقاق کبیر[9] ( 800 - 1054م ) این نظریه قوت گرفت که شورای جهانی در مراتب کلیسایی بر پاپ برتری دارد. [10] این در حالی است که در مقابل اعتقاد مطلق این گروه، بعضی از مسیحیان هیچ شورایی را به رسمیت نمی­شناسند و معتقدند که مسیحیت، ایمان محض مبتنی بر عهد جدید است. از نظر این عده، مسیحیت خود را مبتنی بر تجربه­‏ای از عیسی می­‏داند که نیاز به تعریف اعتقادی ندارد و به همین دلیل اعتقادنامه‏‏های کلیسا هیچ اعتباری ندارد. بنابراین همه مسیحیان لزوم یا اهمیت شوراها را به رسمیت نمی‏شناسند.
مسیحیانی که شوراهای عمومی کلیساها را قبول دارند نیز به دو دسته تقسیم می‏شوند. برخی از پروتستان­ها و مسیحیان ارتودوکس فقط هفت شورای عمومی اول را معتبر می­دانند و از میان پانزده شورای بعدی تنها به شورای دوم واتیکان علاقه نشان می­دهند و حجیت مابقی آنها را انکار می­کنند. چرا که به اعتقاد ایشان آن ها واقعا شورای عمومی نبوده بلکه شورای محلی رم بوده­اند. [11] درآیین کلیسای کاتولیک این شوراها در صورتی معتبر و قابل اطمینانند که از جانب نظام پاپی فراخوانده و تأیید شده باشند. بنابراین کلیسای کاتولیک ۲۱ شورا را دربین این گونه شوراها به رسمیت می شناسد و اصالت شورای پیسا را انکار می­کنند. البته بسیاری از محققان اعتبار شورای پیسا را قبول دارند.
کلیساهای ارتدوکس معتقدند که شوراهای جهانی کلیساها نه ممکن است از راه راست منحرف شوند و نه لازم است که پاپ آن­ها را به مجازات برساند. آن­ها به طور کلی هفت شورا را به عنوان شوراهای معتبر به رسمیت می­شناسند، [12] نسطوریان دو شورای اول را صحّه می­گذارند. کلیساهای ارمنی، قبطی و سریانی انطاکیه سه شورای نخست را قبول دارند. [13] انگلیکن ها و پروتستان ها تا حدود معینی مرجعیت چهار شورای اول را می پذیرند. [14]کلیسای پروتستان دو شورای بعدی را تقریبا تایید می کند اما شورای هفتم را نمی پذیرد. [15]

فهرستی از شوراهای کلیسایی:
از آغاز شکل­گیری جامعه مسیحی و قدرت گرفتن کلیسا به عنوان مرجع دینی در مسیحیت، تا کنون بیست­ و دو شورا به عنوان شورای عمومی تشکیل شده است. [16]نکته ای که شایان ذکر است این است که قبل از تشکیل شوراهای جهانی از دو مجمع مهم دیگر نام برده شده است. به اعتقاد مسیحیان اولین مجمع به نام «مجمع رسولان»[17] در سال 52 میلادی در اورشلیم به ریاست پطرس برپا شد. موضوع این جلسه که برخی حواریان و پولس هم در آن شرکت داشتند بررسی موضوع ختان نو مسیحیان غیر یهودی بود.
مجمع دوم که در سال 196 میلادی در افسس تشکیل شد، به مجمع اسقف‏های آسیایی معروف است. موضوع بحث در این مجمع تعیین یک روز به عنوان عید برخاستن مسیح ( ع ) از بین مردگان بود. [18]
در بین شوراهای ذیل شوراهای نیقیه، ترنت و دوم واتیکان از اهمیت بسزایی برخوردارند. [19]
1 - شورای نیقیه ( 325 میلادی در ازنیک ترکیه در هفتاد مایلی قسطنطنیه در ساحل آسیایی بسفر )
موضوع مورد بحث: مبارزه با افکار آریوس ( آریانیسم )
اعضا: 318 اسقف از جمله ایوسبیوس سزاریای مورخ، آتاناسیوس و پاپ سیلوستر اول.
رئیس: امپراطور کنستانتین اول
احکام و تصمیمات: صدور اعتقادنامه نیقیه و اجازه برای برگزاری عید پاک در یک روز توسط همه کلیساها.
2 - شورای اول قسطنطنیه ( 360 میلادی در استانبول کنونی در ترکیه )
موضوعات مورد بحث: لزوم تکیه بر هم ذاتی، مبارزه با آپولیناریانیسم ( آپولیناریس تعلیم می داد که مسیح یک انسان واقعی نبود. )
اعضا: 180 اسقف از جمله بازیل کبیر، گریگوری از نیسا و پاپ داماسوس.
رئیس : امپراطور تئودوسی . . .


کلمات دیگر: