کلمه جو
صفحه اصلی

قیاسوند

دانشنامه عمومی

قیاسوند (قیاسی . غیاثی یا غیاثوند) نام یکی از طوایف بزرگ لک و لک زبان است که در ایران و عراق زندگی می کنند. طوایف اصلی قیاسوند در روستاهای شیخ مکان . سیمره (دره شهر)و رو ستاهای شهرستان پلدختر زندگی می کنند. طایفه قیاسوند از هفت تیره تشکیل شده است. طوایف قیاسوند در استان ایلام در دره شهر، دهلران، آبدانان و در استان لرستان در خرم آباد، ملایر، نهاوند، و پلدختر و استان کرمانشاه و استان زنجان، و در شهر و استان قزوین، در استان همدان، و در استان گیلان در رودبار، منجیل، لوشان،طرازان و در استان تهران و استان البرز ساکنند. در عراق اکثر در شهرهای الحی البدره و الکوت ساکنند لازم به ذکر است که در عراق این طایفه را با نام فیلی (القیسی) می شناسند.
در روایات آمده است در زمان حمله نادرشاه افشار به غرب ایران و جنگ با عثمان پاشا، شخصی شجاع و وطن خواه از اهالی پشتکوه (ایلام امروزی) به نام سل سل در جنگ مزبور سر یکی از سرداران عثمانی را به پای نادرشاه می اندازد و نادر به پاس خدمت او سرزمین دلفان و یا در اصطلاح لکی، خاوه (khaawa) را به او می بخشد. سل سل در آنجا حکومت محلی تشکیل داده و به مرور سرزمین های اطراف از جمله دشت الشتر را می خرد. سل سل دارای سه پسر به نام های: حسن، یوسف و قیاس بوده که اجداد عشایر حسنوند، یوسفوند و قیاسوند می باشند.
ولی بعضی از اهل طایفه این روایت را قبول ندارند و بعضی از ریش سفیدان طایفه مدعی آن هستند که جد اولیه آنها یعنی قیاس که طایفه قیاسوند از آن گرفته شده در زمان سلجوقیان و در زمان سنجر شاه میزیسته است.
طایفه قیاسوند اصالتا لک و لک زبان هستند ولی در بعضی از شهرها به زبان لری و فارسی صحبت می کنند.
از بزرگان این طایفه میتوان به ملاپریشان قیاسوند شاعر ، عارف و پرفسور نور محمد قیاسوند کاشف ژن نابینایی و امیر امجد غیاث نظام مبارز استعمار روس اشاره کرد

واژه نامه بختیاریکا

از قرن 8 بزرگترین واحد ایل بختیاری از تیره تبدیل به طایفه گردید. چهارلنگ و هفت لنگ تعریف شد و از آن تاریخ تحولات زیادی در زمینه جغرافیا، تقسیمات بصورت مداوم بوجود آمد. بدین سبب هنوز اجماعی بر روی چارت بختیاری وجود ندارد. برآیند نظریات متعدد از میان کتب و ماخذ شفاهی بدین گونه می باشد. ( تش ) ( ت ) بساک؛ ( ط ) مِیوند

پیشنهاد کاربران

غیاثوند نام یکی از طوایف بزرگ است وبا گویش های فیل ی. لک ی و لری تکلم دارند . و در ایران. عراق و اقلیم کوردستان ساکن هستند

در فرهنگ کوردی به کوردی و کوردی به فارسی هژار نوشته دکتر شرفکندی در تعریف لر آمده:به شیکه له چوار به شی گه لی کورد ( لر:بخشی از چهار ملت کرد ) در فرهنگ لغت کوردی به کوردی و کوردی به فارسی هژار نوشته ی دکتر شرفکندی در تعریف لک آمده. له ک :به شیک له نه ژادی کورد ( لک:بخشی از کرد ) درفرهنگ لغت کوردی به کوردی و کوردی به فارسی هژار نوشته دکتر شرفکندی در تعریف این واژه آورده ست: فه یلی :چه تیره وتایه فه ی کوردن له کوردستان وگیلان ده ژین. ( فیلی:چند قبیله کردکه در کردستان وگیلان زندگی می کنند )

غیاثوند به معنی فریاد رس است غیاثوند در قدیم و به زبان لکی کیاسحون بوده که با ورود عربها به ایران به غیاثوند تغییر پیدا کرده کیا به معنی پادشاهی تاج و سروری است کیاسحون به معنی والا بودن و سرور بودن است لطفا تو اطلاعات اسل بزرگ غیاثوند که از ایلات پر افتخار و لک زبان لکستان است لکهای استان قزوین را درج نمایید سربرزی لکستانم

لکها کرد و سکای اشکانی هستند شک نکنید

غیاثوند ها یا قیاسوندها ایرانی تبار و در شرق. جنوب شرق وجنوب کوردستان زندگی میکنند. غیاثوند ها علاوه بر کوردستان در جنوب دریای کاسپین ( مابین لوشان _رشت ) نیز ساکن هستند. غیاثوند های شرق کوردستان به گویش لری. غیاثوندهای جنوب شرق کوردستان به گویش لکی و غیاثوند های جنوب کوردستان و غیاثوندهای جنوب دریای کاسپین به گویش فیلی تکلم دارند. پس از زمین لرزه که در اواخر دهه 1360 در گیلان رخداد باعث ویرانی روستاها شدواین اتفاق باعث شد که خیلی از اقوام غیاثوند به شهر تهران هجرت کنند.

طبق شجره نامه های موجود و اسناد مکتوب، قیاسون ها فرزند قیاس هستند که از فرزندان سلسله بوده است. خاستگاه اصلی آنها طبق تحقیقات ژنتیکی پروفسور قیاسوند، روستای شیخ مخو ( شیخ مکان ) دره شهر در ایلام است
نگارش قیاسوند به صورت"غیاثوند"ناشی از ناآگاهی ماموران سجلی ( شناسنامه ) برای ثبت نفوس در دهه های سی و چهل بوده است و ارتباط معنایی واقعی با غیاث به معنی فریادرس ندارد.

با افتخار من از طایفه قیاسوند قوم بزرگ لر در خوزستان

لر و کرد دو قوم از نژاد آریایی هستند
ایل لک شاخه ایی از قوم بزرگ لر است


از ایلات پهلوی ایران .
فرزندان قیاس
در عراق القیسی
به زبان لری ( لکی . فیلی . بختیاری ) و عربی تکلم میکنند
از لوشان و قزوین تا لرستان و ایلام وهمدان وتهران و خوزستان و عراق . . . . پراکنده هستند

درودوسلام برطایفه غیاثوندهادرهرمکانی درایران وخارج ازکشورهستند پیشنهادمن این است درتلگرام یاواتساب بتونیم پیام بدیم وهراطلاعاتی که داریم ازگذشتگان ویابزرگان وکسانی که به هرمقامی ازنظرتحصیلات ویاشݝل ومقام رسیده اندهم گزارش بدیم من نوه مرحوم محمدحسین غیاثوندهستم وساکن کرجم ممنون

غیاسوندها درهمه جای ایران هستند ودرودبرگذشتگان طوایف غیاثونددوست دارم درتلگرام بتونیم پیام بدیم ازشجاعت وجوانمردی ووݝیاثوندها بیشتراطلاعات داشته باشیم ازغیاثوندها ممنون خداخیرتون بده

درود بر بزرگان و نیاکان ایلم
به امید روزی که بشه مجلسی تدارک دید و بزرگان تیره های مختلف طایفه مان که در سرتاسر ایران ساکن هستند رو دعوت کرد تا بتونیم دقیق ترین و اصیل ترین شجره نامه طایفه قیاسوند رو بصورت کتاب تدوین کنیم ، تا ارتباطمون و وحدتمون رو برای همیشه احیاء کنیم. . .

سالیان درازی است که خاندان قیاسوند در شهر کرمانشاه سکونت داشته و از کرمانشاهیان اصیل هستند.

غیاسوند از ایلات بزرگ لکستان است
ریشه تباری ایل غیاسوند منطقه الشتر بوده

نه کُردم نه هم لر نژادم لک است
میان تبارها تبارم تک است



طایفه قیاسوند از نسل اتابک قیاس الدین لر از اتابکان لر بزرگ ( بختیاری )

از قیاسوند های الشتر می باشیم جد بزرگ به اسم شیخه به این مکان مهاجرت نموده ودختر قاسم از پرسک را گرفته ودارای چهار فرزندبه نامهای نادعلی، کبکعلی، مراد علی، دارعلی، ویک دختر به اسم عصمت می باشد، فرزندبزرگ نادعلی که دارای چهار فرزندپسر میباشد غلامعلی، عباسعلی، غلام عباس، عباس مراد وسه دختر میباشد، تمام اهالی غلامعلی راکه فردی سخن ور است میشناسند واقدام به عوض نمودن فامیلی پسران از قیطولی به قیاسی فر مینماید، زادگاه این فرزندان پشت کوه والی بوده وبه دلایل نامعلوم به این منطقه مهاجرت نموده اند ودر حال حاضر تمام فرزندان قیاسی در خرم آباد سکونت دارند درصورت تمایل لیست تمام فرزندان دیگر پدران ارسال میگردد

پدر جدشیخه، جد نادعلی، مرادعلی، کبکعلی، دارعلی، نادعلی ( غلامعلی، عباس علی، عباس مراد، غلام عباس ) مرادعلی ( شرف علی، عزیزعلی ) کبکعلی ( زیتعلی یا علی، محمود علی ) دارعلی ( شمس علییا شمی، رئیس علی یا علی، فرهاد ودو فرزند دیگر، که نفرات فوق الذکر دارای فرزندان پسر زیادی می باشند

قیاثوند قلب لکستلن است
قیاثوند نامی به پهنای ایران زمین

من رضا قیاسوندهستم از روستای کرک سفلی هم ولایتی وازاقوام پرفسورنورمحمدقیاسوندازتوابع شهرستان نهاوند. . . قیاسوندبااین نوشتار درست است قیاس که یک اسم است واینکه واژه �وند� درگویش لری به معنای انداختن یعنی مااز فردی بنام قیاس بجای مانده ایم وبه گفته بزرگان طایفه از پشته شیخ مکان دره شهربه منطقه آمده ایم. . . دوستان دارم همه قیاسوندهادرهرکجاهستید.

ما هم قیاسوند هستیم ما در اندیمشک سکونت داریم و اصالت ما لک است و همکنون به گویش لُری بالاگریوه ای تکلم داریم . پدر بزرگم به زبان فاخر لکی تکلم داشت و همیشه آوای حورهَ میخواند . خیلی دوست دارم به زبان لکی حرف بزنم ولی متاسفانه نمی توانم
افتخار میکنم که لک هستم

غیاثوند همون قیاسوند است من قبرهای 240ساله سراغ دارام که برای دوره کریم خان زند بزرگ بود در امامزادگان محمد حنفیه بیورزین لوشان وجود داره از مردم مظلوم لک است


کلمات دیگر: