برابر پارسی : آماج، درافکند، سردوربین
ابژکتیو
برابر پارسی : آماج، درافکند، سردوربین
فارسی به انگلیسی
فرهنگ فارسی
عدسی دوربین، عدسی که تصویراشیائ رابه دوربین دهد، به معنی حقیقی، واقعی، محسوس، دارای وجودخارجی، قابل مشاهده واثبات
فرهنگ معین
(اُ ژِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - عدسی دوربین که تصویر شی ء را گرفته ، کوچک و بزرگ نماید و به داخل اتاق دوربین ،روی صف ح ة حساس منعکس کند. ۲ - واقعی ، ملموس ، قابل مشاهده .
فرهنگ عمید
۱. (فیزیک ) عدسی دوربین.
۲. (صفت ) حقیقی، واقعی.
۳. (صفت ) محسوس.
۴. (صفت ) دارای وجود خارجی، قابل مشاهده و اثبات.
۲. (صفت ) حقیقی، واقعی.
۳. (صفت ) محسوس.
۴. (صفت ) دارای وجود خارجی، قابل مشاهده و اثبات.
فرهنگ فارسی ساره
آماج، درافکند، سردوربین
پیشنهاد کاربران
عینی، قابل مشاهده
به معنای بیرونی و شهودی می باشد، در فلسفه پدیدار شناختی به امر بیرونی یا Objective ( ابژه ) گفته می شود که یک امر عینی است. در مقابل آن واژه ی سوبژکتیو است که امر درونی اشاره میکند.
مقصود . هدف . منضور مطلوب
برابر پارسی واژه ( ابژکتیو ) ، واژه ( برون آختی ) می باشد و برابر پارسی واژه ( سوبژکتیو ) ، واژه ( درون آختی ) می باشد.
ابژه= برون آخته
سوژه= درون آخته
ابژکتیو= برون آختی
سوبژکتیو= درون آختی
منبع: نسک ( کتاب ) های سنجش خرد ناب کانت و بنیادهای منطق نگریک ترگویه ای از دکتر شمس الدین ادیب سلطانی
در دوگانه انگاری عین و ذهن، پدیده یا هستنده ذهنی را سوژه و هستنده عینی را ابژه می گویند. امر ذهنی را سوبژکتیو و امر عینی را ابژکتیو گویند.
برابرنهادهای پارسی این واژگان، درونمایه و معنای آن واژگان را بهتر به پارسی زبانان می رساند؛
ابژه= برون آخته
سوژه= درون آخته
ابژکتیو= برون آختی
سوبژکتیو= درون آختی
منبع: نسک ( کتاب ) های سنجش خرد ناب کانت و بنیادهای منطق نگریک ترگویه ای از دکتر شمس الدین ادیب سلطانی
در دوگانه انگاری عین و ذهن، پدیده یا هستنده ذهنی را سوژه و هستنده عینی را ابژه می گویند. امر ذهنی را سوبژکتیو و امر عینی را ابژکتیو گویند.
برابرنهادهای پارسی این واژگان، درونمایه و معنای آن واژگان را بهتر به پارسی زبانان می رساند؛
کلمات دیگر: