کلمه جو
صفحه اصلی

بازاریابی دهان به دهان

دانشنامه عمومی

بازاریابی دهان به دهان یا تبلیغ دهان به دهان (به انگلیسی: Word-of-mouth marketing یا word of mouth advertising) نوعی ترویج رایگان — چه شفاهی چه مکتوب — است که در آن مشتریانی که از کسب وکار، محصول، خدمات، یا رویدادی راضی بوده اند، از رضایتمندی شان به دیگران می گویند. تبلیغ دهان به دهان یکی از موثق ترین شیوه های تبلیغ است، زیرا افرادی که از تبلیغ آن شیء نفعِ شخصی نمی برند، با هر بار توصیهٔ کالا یا خدماتی، از اعتبار خودشان مایه می گذارند.
Wikipedia contributors, "Word-of-mouth marketing," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Word-of-mouth_marketing&oldid=491674338 (accessed May 16, 2012).
امروزه با پیشرفت دیجیتال و اینترنت، بازاریابی دهان به دهان بستر جدیدی برای فعالیت پیدا کرده است. در واقع بازاریابی شبکه های اجتماعی موجب تغییر بازاریابی دهان به دهان به بازاریابی ویروسی شده است.
در تعریف بازاریابی دهان به دهان گفته شد که افراد میزان رضایت خود از یک خدمات و یا محصول را با یک دیگر به اشتراک می گذارند اما روی دیگری هم برای آن وجود دارد. اگر یک خدمات بد باشد و موجب رضایت مصرف کننده واقع نشود، در واقع یک امتیاز منفی دریافت می کند و ممکن است که آن شخص مصرف کننده در گفتگویی از برند و کسب و کار بد بگوید و باعث شود که شخص دوم گفتگو به سراغ شما نیاید. همانطور که افراد پیشنهادهای مثبت دوستان اعتماد می کنند، به همان میزان هم به پیشنهادهای منفی اعتماد می کنند. پس فاکتور اصلی موفقیت در بازاریابی دهان به دهان، کیفیت خدمات است. اگر مفید باشد، خودش تبلیغ شده و اگر بی کیفیت باشد، به صورت منفی تبلیغ خواهد شد.

پیشنهاد کاربران

Word of mouth marketing یا بازاریابی دهان به دهانی:
در روش بازاریابی دهان به دهان، افراد تاثیرگذار درباره برند، محصول یا خدماتی با مخاطبان خودشان صحبت می کنند و مخاطبان آن ها به دلیل قبول داشتن اینفلوئنسرهای انتخابی خود حرف های آن ها را در نظر می گیرند و در تصمیم گیری های شان تحت تاثیر آن حرف ها هستند


کلمات دیگر: