کلمه جو
صفحه اصلی

اصحاب ایکه

فرهنگ فارسی

در قر آن کریم آمده است : و ان کان اصحاب الایکه ظالمین و ابو الفتوح رازی آرد : و جماعت اصحاب ایکه و بیشه درختان ظالم بودند .

لغت نامه دهخدا

اصحاب ایکه. [ اَ ب ِاَ ک َ ] ( اِخ ) در قرآن کریم آمده است : و ان کان اصحاب الایکة لظالمین ( 78/15 ). و ابوالفتوح رازی آرد: و جماعت اصحاب ایکه و بیشه درختان ، ظالم بودند... حسن گفت : اَیکة درختان باشد و جمعش اَیک کشجرة و شجر. قال امیة: کبکا الحمام علی فروع الایک فی الطیر الجوانح. و گفتند درختان بهم درشده باشد و گفته اند بیشه باشد و مراد قوم شعیب اند. ایشان اصحاب درختان و بیشه ها بودند و وجه معایش ایشان از آنجا بود، خدای تعالی شعیب را به ایشان فرستاد و به اهل مدین. و اما اهل مدین چون ایمان نیاوردند خدای ایشان را به صیحه هلاک کرد و اصحاب ایکه به ظله و آن ابری بود که برآمد و از او آتش بیامد و ایشان را بسوخت. فانتقمنا منهم ؛ تا از ایشان کینه بکشیدیم بعذاب وآن آن بود که خدای تعالی گرمایی بر ایشان گماشت هفت روز که هیچ آسایش نبود ایشان را از آن ، آنگه ابری برآمد. ایشان به سایه ابر گریختند و چنان دانستند که ایشان را در آن راحتی خواهد بود. از آن ابر آتشی بیامد و ایشان را بسوخت. ( از تفسیر ابوالفتوح چ قمشه ای ج 6 ص 169 ). و در تفسیر آیه کذب اصحاب الایکة المرسلین ( 176/26 ) آرد: بدروغ پنداشتند اهل بیشه پیغامبران. وبعضی گفتند این نام مدینه ایشان است یا آنکه بیشه است و برای این صرف نکرد ایکه را لاجتماع السببین فیها: التعریف و التأنیث. ابن کثیر و نافع و ابن عامر لیکه خواندند باقی قراء ایکه. ابوعلی فارسی گفت اولیتر آن باشد که بر تخفیف همزه بود مثل لحمر فی الاحمر و امثال ذلک. چون چنین باشد منع صرف را وجهی نبود، و آیه بعد چنین است : اذ قال لهم شعیب الا تتقون . چون گفت ایشان را شعیب و برای آن نگفت اخوهم که شعیب از ایشان نبود اعنی از اصحاب ایکه و انما از مدین بود نبینی که چون ذکر مدین کرد گفت : و الی مدین اخاهم شعیباً الا تتقون. ( تفسیر ابوالفتوح چ قمشه ای ج 7 ص 373 ). و رجوع به سوره 38 آیه 13و سوره 50 آیه 14 و تفسیر آنها در تفسیر ابوالفتوح و قصص الانبیاء ص 94 و نزهةالقلوب چ لیدن مقاله 3 ص 269 و لغات تاریخیه و جغرافیه ترکی ج 1 ص 186 شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَصْحاب اَیْکه، نام قومی یاد شده در قرآن کریم که رسالت پیامبر خویش، شعیب (علیه السلام) ، را نپذیرفتند و بر ستمکاری خود اصرار ورزیدند.
یاد اینان ۴ بار در قرآن کریم، در سوره های حجر شعرا ص و ق به میان آمده، و در کنار اقوامی چون ثمود ، قوم لوط و قوم تُبَّع جای گرفته است.این قوم در منابع قصص ، غالباً با اصحاب مدین که حضرت شعیب (علیه السلام) ، میان آنان نبوت می کرده، یکی دانسته شده، و این نکته در قولی مشهور از ابن عباس نیز تأیید شده است، اما بسیاری از مفسران، از جمله اهل تفسیر از تابعان چون قتاده و عکرمه، این دو نام را به دو قوم بازگردانیده اند.
معنی ایکه
ضبط واژه «ایکه»، موضوع اختلاف میان قراء بوده، و معانی متفاوتی برای آن ذکر گردیده است. در میان عالمان قرائت، در ضبط این ترکیب در سوره های شعرا و ص «و نه در سوره های حجر و ق» اختلاف نظر وجود دارد. این ترکیب در قرائت قراء حجاز و شام ، به صورت «اصحاب لَیکَه»، بدون همزه و با تاء مفتوح آمده است و لیکه در تفسیر، نام شهری دانسته شده که به جهت تأنیث و معرفه بودن، منصرف نیست. قاریان عراق در تمامی موارد، واژه اخیر را «الایکه» خوانده اند که از شهرت و پذیرشی بیش تر نزد مفسران برخوردار بوده است و «ایکه» در آن به معنای بیشه و محل درختان انبوه «جمع آن اَیک» دانسته شده است. ایکه را نام مسکن قوم شعیب دانسته است، اما برخی دیگر برآنند که این قوم درختی پر شاخ و برگ موسوم به «ایکه» را پرستش می کرده اند و از همین رو اصحاب ایکه خوانده شده اند.
خصوصیات اصحاب ایکه
بنابر آنچه در سوره شعراء در وصف اصحاب ایکه آمده است، این مردم به فساد در داد و ستد گرفتار بوده اند و کم فروشی و نادرستی در اوزان و مقادیر میان ایشان مرسوم بوده است. شعیب نبی (علیه السلام) که برای هدایت ایشان برانگیخته شده بود، آنان را به تقوا فرامی خواند و از ایشان می خواست تا در سنجش با پیمانه و ترازو ، درستی پیشه کنند و از عواقب کارهای ناپسند خود بهراسند، اما قوم از او روی برتافتند و به دروغ و جادو متهمش کردند.
داستان اصحاب ایکه در روایات
...


کلمات دیگر: