بورلسک، بورلاسک یا مضحکه نوعی سرگرمی تئاتری مضحک و طنزآمیز که معمولاً بر تقلید یا ادای کسی را درآوردن مبتنی است. این شیوه، گاهی شکل اغراق شدهٔ گروتِسک ، می باشد.
وودویل
بورلسک در قرن بیستم و در امریکا، با شکلی از نمایش واریته که جذابترین بخش آن استریپ تیز یا همان رقص برهنه (رقص توام با برهنگی تدریجی رقاصه) بود، همراه گشت.
کلمهٔ بورلسک در اصل یک کلمهٔ ایتالیایی الاصل است که به تدریج معنی اصطلاحی پیدا کرده و در مورد هنرپیشه ای که ادای مضحک یک موضوع جدی را درآورد، به کار رفته است. آن را معادل موزیک هال یا ورایتی هم دانسته اند. بورلسک اندک اندک در آمریکا معناهای جدید یافت: استریپ تیز و هنرپیشه هایی که شوخی های رکیک می کنند.
این نوع نمایش در دههٔ سی از میان رفت. فیلم روبن مامولیان، به اسم کف زدن (محصول ۱۹۲۹)، تصویر بسیار خوبی از روزهای پایانی رواج این نوع نمایش بدست می دهد. امّا در دههٔ شصت، شکل جدید این طرز نمایش، اوج موفقیت خویش را در فیلم هایی مثل: شبی که آن ها به کافهٔ مینسکی حمله کردند (محصول ۱۹۶۸) و جیپسی (محصول ۱۹۶۲) تجربه نمود.
وودویل
بورلسک در قرن بیستم و در امریکا، با شکلی از نمایش واریته که جذابترین بخش آن استریپ تیز یا همان رقص برهنه (رقص توام با برهنگی تدریجی رقاصه) بود، همراه گشت.
کلمهٔ بورلسک در اصل یک کلمهٔ ایتالیایی الاصل است که به تدریج معنی اصطلاحی پیدا کرده و در مورد هنرپیشه ای که ادای مضحک یک موضوع جدی را درآورد، به کار رفته است. آن را معادل موزیک هال یا ورایتی هم دانسته اند. بورلسک اندک اندک در آمریکا معناهای جدید یافت: استریپ تیز و هنرپیشه هایی که شوخی های رکیک می کنند.
این نوع نمایش در دههٔ سی از میان رفت. فیلم روبن مامولیان، به اسم کف زدن (محصول ۱۹۲۹)، تصویر بسیار خوبی از روزهای پایانی رواج این نوع نمایش بدست می دهد. امّا در دههٔ شصت، شکل جدید این طرز نمایش، اوج موفقیت خویش را در فیلم هایی مثل: شبی که آن ها به کافهٔ مینسکی حمله کردند (محصول ۱۹۶۸) و جیپسی (محصول ۱۹۶۲) تجربه نمود.
wiki: بورلسک