در مطالعات علم، سیاست گذاری علم و فناوری (STS یا مطالعات علم و فناوری) به مطالعه نحوه تأثیر ارزش های فرهنگیِ، سیاسی و اجتماعی بر پژوهش های علمی و نوآوری فناورانه می پردازد و اینکه در مقابل پژوهش های علمی و نوآوری های فناورانه چگونه بر بر جامعه، سیاست و فرهنگ اثر گذارند.
مانند بسیاری از برنامه های تحقیقاتی میان رشته ای، سیاست گذاری علم و فناوری نیز از تلاقی انواع رشته و گرایش هایی پدید آمد که مایل بودند (به طور معمول در طول دهه ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰) علم و فناوری را به مثابه عناصری تعبیه شده در بافت اجتماعی درک کنند. اجزای اصلی رشته سیاستگذاری علم و فناوری طور مستقل در آغاز دهه ۱۹۶۰ توسعه یافته و در انزوا از یکدیگر رشد کردند و در دهه ۱۹۸۰ به همگرایی و رشد دست یافتند. گرچه رساله لودویگ فلک(Ludwik Fleck) در سال ۱۹۳۵ با عنوان "پیدایش و توسعه یک واقعیت علمی" بسیاری از موضوعات کلیدی سیاست گذاری علم و فناوری را پیش بینی کرده است. در دهه ۱۹۷۰ التینگ ماریسون(Elting E. Morison) یک برنامه سیاست گذاری علم و فناوری در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) پایه گذاری کرد که به عنوان یک مدل در خدمت دیگران قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱ ۱۱۱برنامه STS شمارش شدند.
در سال ۱۳۸۷ اولین دوره این رشته در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
مانند بسیاری از برنامه های تحقیقاتی میان رشته ای، سیاست گذاری علم و فناوری نیز از تلاقی انواع رشته و گرایش هایی پدید آمد که مایل بودند (به طور معمول در طول دهه ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰) علم و فناوری را به مثابه عناصری تعبیه شده در بافت اجتماعی درک کنند. اجزای اصلی رشته سیاستگذاری علم و فناوری طور مستقل در آغاز دهه ۱۹۶۰ توسعه یافته و در انزوا از یکدیگر رشد کردند و در دهه ۱۹۸۰ به همگرایی و رشد دست یافتند. گرچه رساله لودویگ فلک(Ludwik Fleck) در سال ۱۹۳۵ با عنوان "پیدایش و توسعه یک واقعیت علمی" بسیاری از موضوعات کلیدی سیاست گذاری علم و فناوری را پیش بینی کرده است. در دهه ۱۹۷۰ التینگ ماریسون(Elting E. Morison) یک برنامه سیاست گذاری علم و فناوری در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) پایه گذاری کرد که به عنوان یک مدل در خدمت دیگران قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱ ۱۱۱برنامه STS شمارش شدند.
در سال ۱۳۸۷ اولین دوره این رشته در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
wiki: مطالعات علم و فناوری