تصویرگرایی یا ایماژیسم (به انگلیسی: Imagism) نهضتی آمریکایی-انگلیسی بود که در اوایل قرن بیستم رخ داد و طرفدار صراحت در تصویرسازی و زبانی روشن و تند در شعر بود.
تصویرگرایی به عنوان با نفوذترین حرکت در شعر انگلیسی از زمان فعالیت پیش رافائلی ها گزارش شده است. به عنوان یک سبک شاعرانه نقطهٔ شروع مدرنیسم در اوایل قرن بیستم شد و اولین جنبش ادبی مدرن سازمان یافته در زبان انگلیسی به حساب می آید. تصویرگرایی گاهی به عنوان 'توالی خلاق لحظات' در نظر گرفته می شود تا هرگونه دوره توسعه مداوم یا پایدار. رنه تاپین اظهار داشت "دقیق تر این است که تصویرگرایی را نه به عنوان یک دکترین و نه حتی به عنوان یک مکتب شاعرانه بلکه باید به عنوان انجمنی متشکل از چند شاعر دانست که برای یک زمان خاص بر سر تعداد کمی از اصول مهم به توافق رسیده اند.
برخلاف معاصران خود، شاعران گرجی، که عموماً به سنت احساس و برهان متکی بودند، تصویرگرایی احساس و برهانی را که مشخصهٔ اکثر اشعار رومانتیک و ویکتوریایی است کنار می گذارد. در مقابل، تصویرگرایی دعوتی بود برای بازگشت به ارزش هایی که جنبهٔ کلاسیک بالاتری داشتند. ارزش هایی مانند ارزش مانند صراحت در ارائه و اقتصاد زبانی، همچنین تمایلی به آزمایش با استفاده از قالب های شعری غیر سنتی. تصویرگرایی، استفاده از شعر آزاد است.
انتشارات تصویرگرا که بین سال های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ ظهور یافتند هم در زمینه شعر و هم در دیگر زمینه ها روی کارهایی تکیه کردند که توسط اشخاص شناخته شدهٔ مدرنیست بوجود آمده بودند. گروه تصویرگرا در لندن تمرکز داشتند و دارای اعضایی از بریتانیای کبیر، ایرلند و ایالات متحده بود. می توان گفت به گونهٔ غیرمعمولی شماری از نویسندگان زن عمدهٔ شخصیت های تصویرگرا را تشکیل می دادند.
تصویرگرایی به عنوان با نفوذترین حرکت در شعر انگلیسی از زمان فعالیت پیش رافائلی ها گزارش شده است. به عنوان یک سبک شاعرانه نقطهٔ شروع مدرنیسم در اوایل قرن بیستم شد و اولین جنبش ادبی مدرن سازمان یافته در زبان انگلیسی به حساب می آید. تصویرگرایی گاهی به عنوان 'توالی خلاق لحظات' در نظر گرفته می شود تا هرگونه دوره توسعه مداوم یا پایدار. رنه تاپین اظهار داشت "دقیق تر این است که تصویرگرایی را نه به عنوان یک دکترین و نه حتی به عنوان یک مکتب شاعرانه بلکه باید به عنوان انجمنی متشکل از چند شاعر دانست که برای یک زمان خاص بر سر تعداد کمی از اصول مهم به توافق رسیده اند.
برخلاف معاصران خود، شاعران گرجی، که عموماً به سنت احساس و برهان متکی بودند، تصویرگرایی احساس و برهانی را که مشخصهٔ اکثر اشعار رومانتیک و ویکتوریایی است کنار می گذارد. در مقابل، تصویرگرایی دعوتی بود برای بازگشت به ارزش هایی که جنبهٔ کلاسیک بالاتری داشتند. ارزش هایی مانند ارزش مانند صراحت در ارائه و اقتصاد زبانی، همچنین تمایلی به آزمایش با استفاده از قالب های شعری غیر سنتی. تصویرگرایی، استفاده از شعر آزاد است.
انتشارات تصویرگرا که بین سال های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ ظهور یافتند هم در زمینه شعر و هم در دیگر زمینه ها روی کارهایی تکیه کردند که توسط اشخاص شناخته شدهٔ مدرنیست بوجود آمده بودند. گروه تصویرگرا در لندن تمرکز داشتند و دارای اعضایی از بریتانیای کبیر، ایرلند و ایالات متحده بود. می توان گفت به گونهٔ غیرمعمولی شماری از نویسندگان زن عمدهٔ شخصیت های تصویرگرا را تشکیل می دادند.
wiki: تصویرگرایی