خرید اینترنتی (به انگلیسی: Online Shopping) نوعی خرید است که از طریق فروشگاه های اینترنتی انجام می شود. از مهم ترین و بزرگ ترین سایت های خرید اینترنتی می توان به سایت های ئی بی و آمازون اشاره کرد.
اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایه گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد. همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ(Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. ۱۹۹۵ شرکت آمازون. کام و سال ۱۹۹۶ شرکت ئی بی نیز فعالیت های خود را شروع کردند.
در این نوع فروشگاه که بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می دهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعهٔ مشخصات و ویژگی های کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می کند. این سفارش ها پس از بررسی و تأیید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست یا باربری به آدرس سفارش دهنده ارسال می شود و وجه کالا به روش های مختلف قابل پرداخت می باشد. امروزه تجارت الکترونیک در سر تا سر دنیا بسیار رواج پیدا کرده است.
اغلب پرداخت در این فروشگاه های اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. کارت های پرداخت الکترونیک، چه به صورت مجازی (فقط قابل استفاده در فضای اینترنت) و چه به صورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در چنین محیط هایی هستند. البته فروشگاه های اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.
اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایه گذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد. همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ(Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. ۱۹۹۵ شرکت آمازون. کام و سال ۱۹۹۶ شرکت ئی بی نیز فعالیت های خود را شروع کردند.
در این نوع فروشگاه که بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می دهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعهٔ مشخصات و ویژگی های کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام می کند. این سفارش ها پس از بررسی و تأیید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست یا باربری به آدرس سفارش دهنده ارسال می شود و وجه کالا به روش های مختلف قابل پرداخت می باشد. امروزه تجارت الکترونیک در سر تا سر دنیا بسیار رواج پیدا کرده است.
اغلب پرداخت در این فروشگاه های اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. کارت های پرداخت الکترونیک، چه به صورت مجازی (فقط قابل استفاده در فضای اینترنت) و چه به صورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در چنین محیط هایی هستند. البته فروشگاه های اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.
wiki: خرید اینترنتی