در علم ترمودینامیک و در بحث چرخه های ترمودینامیکی، موتور چرخهٔ اتکینسون یک نوع موتور درون سوز می باشد که توسط جیمز اتکینسون در سال ۱۸۸۲ میلادی ابداع شد. چرخهٔ اتکینسون برای فراهم کردن ماکزیمم چگالی توان به ازای هزینهٔ خرج شده، طراحی می شود و امروزه در برخی از خودروهای برقی دوگانه (همچون تویوتا پریوس) کاربرد دارد.
چرخه ترمودینامیکی
چرخهٔ اتکینسون ایده آل شامل فرآیندهای زیر می باشد:
۱ به ۲ – فرایند تراکم هم آنتروپی (بی درو و برگشت پذیر)
۲ به ۳ – فرایند گرمایش هم حجم
چرخه ترمودینامیکی
چرخهٔ اتکینسون ایده آل شامل فرآیندهای زیر می باشد:
۱ به ۲ – فرایند تراکم هم آنتروپی (بی درو و برگشت پذیر)
۲ به ۳ – فرایند گرمایش هم حجم
wiki: چرخه اتکینسون