داسو رافال (به فرانسوی: Dassault Rafale) هواپیمای جنگنده دوموتورهٔ چندمنظورهٔ فرانسوی است که توسط شرکت هوانوردی داسو طراحی شده و ساخته می شود. داسو این هواپیما را جنگنده ای همه منظوره با قابلیت پنهان کاری نسبی توصیف کرده که قادر است همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریت های بازدارندگی اتمی را ایفا کند.
فرانسه: نیروی هوایی فرانسه و نیروی دریایی فرانسه کاربران اصلی این جنگنده هستند و طبق برنامه آنها قصد دارند رافال را جایگزین تمام جنگنده های قبلی خود در نیروی هوایی و نیروی دریایی خود کنند و از آن در جنگ افغانستان و طرح پرواز ممنوع لیبی استفاده کرده است.
هند: نیروی هوایی هند در ژانویه سال ۲۰۱۲ قرارداد خرید ۱۲۶ فروند داسو رافال را به ارزش ۱۰٬۴ میلیارد دلار نهایی کرده که ۱۸ فروند آن در سال ۲۰۱۵ به این کشور تحویل داده خواهد شد و بقیه در این کشور تحت لیسانس تولید می شوند. رقبای این جنگنده در رقابت تعیین جنگنده چندمنظوره جدید نیروی هوایی هند اف-۱۶ و بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت آمریکایی، میگ-۳۵ روسی، یاس-۳۹ گریپن سوئدی و یوروفایتر تایفون از کنسرسیوم اروپایی بودند که در نهایت رافال بالاتر از نزدیکترین رقیب خود یوروفایتر تایفون به عنوان برنده این رقابت انتخاب شد. اختلاف در مورد شیوه تولید تحت لیسانس هواپیما در داخل هند باعث تأخیر در اجرای این قرارداد شده است. شرکت داسو حاضر نشد مسئولیت هواپیماهایی که در هند تولید می شوند را بپذیرد و خواستار آن است که دو قرارداد جداگانه برای هواپیماهایی که در فرانسه و هند ساخته می شوند، بسته شود. در سال ۲۰۱۵ هند درخواست کرده که ۳۶ فروند رافال موتور جلو توسط داسو در فرانسه ساخته شود و تا دو سال دیگر به این کشور تحویل داده شود.
مصر: مصر دومین کشوری است که این جنگنده را خریداری کرده است. در فوریه ۲۰۱۵ مصری ها ۲۴ فروند رافال با موتور خورجینی را به عنوان بخشی از یک قرارداد بزرگ سفارش دادند که شامل یک ناوچه چندمنظوره FREMM و تعدادی از انواع موشک ها می شد به ارزش کلی ۵٫۹ میلیارد دلار سفارش دادند.
قطر: قطر در ۳۰ آوریل ۲۰۱۵ سفارش خرید ۲۴ فروند جنگنده رافال دیزلی را به همراه تعدادی موشک ام بی دی ای در قراردادی به ارزش ۶٫۳ میلیارد یورو با فرانسه امضا کرد. نیروی هوایی قطر این هواپیما را برای جایگزینی جنگنده های میراژ-۲۰۰۰-۵ خود انتخاب کرده که از پیشرفته ترین مدل های میراژ است و به تازگی هم خریداری کرده بود. آنها رافال را پس از مقایسه با اف-۳۵، بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت، اف-۱۵ ایگل و یوروفایتر تایفون انتخاب کردند.
امارات متحده عربی: امارات نیز به خرید نوع ارتقاء یافته ای از رافال با رادار و موتور قدرتمندتر و موشک های هوابه هوای کلفت تر علاقه مندی نشان داده است و در حال بررسی این هواپیما و مقایسه آن با یوروفایتر و بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت است. امارات نیز در نهایت متوجهٔ برتری داسو رافال شد و این جنگنده را به دیگر گزینه ها ترجیح داد.
کانادا، لیبی، برزیل و کویت هم از دیگر کشورهایی هستند که احتمال خرید رافال کولر دار توسط آن ها مطرح شده است. لیبی و کانادا هنوز دست به خرید نزده اند؛ ولی برزیل در نهایت ساب ۳۹ گریپن را بعنوان جنگندهٔ آینده خود برگزید. همچنین کویت یوروفایتر را به دیگر رقیب ها ترجیح داد.
نیروی هوایی مصر،نیروی هوایی هند،نیروی هوایی قطر
رافال C: هر فروند ۶۸/۸ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳رافال M: هر فروند ۷۹ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳
این هواپیما در سال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داده و از سال ۲۰۰۱ وارد فعالیت رسمی در ارتش فرانسه شد. هند، مصر و قطر سه کشوری هستند که قرارداد خرید این جنگنده را امضاء کرده اند و چندین کشور هم در حال بررسی رافال برای انتخاب جنگنده جدید خود هستند.
فرانسه: نیروی هوایی فرانسه و نیروی دریایی فرانسه کاربران اصلی این جنگنده هستند و طبق برنامه آنها قصد دارند رافال را جایگزین تمام جنگنده های قبلی خود در نیروی هوایی و نیروی دریایی خود کنند و از آن در جنگ افغانستان و طرح پرواز ممنوع لیبی استفاده کرده است.
هند: نیروی هوایی هند در ژانویه سال ۲۰۱۲ قرارداد خرید ۱۲۶ فروند داسو رافال را به ارزش ۱۰٬۴ میلیارد دلار نهایی کرده که ۱۸ فروند آن در سال ۲۰۱۵ به این کشور تحویل داده خواهد شد و بقیه در این کشور تحت لیسانس تولید می شوند. رقبای این جنگنده در رقابت تعیین جنگنده چندمنظوره جدید نیروی هوایی هند اف-۱۶ و بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت آمریکایی، میگ-۳۵ روسی، یاس-۳۹ گریپن سوئدی و یوروفایتر تایفون از کنسرسیوم اروپایی بودند که در نهایت رافال بالاتر از نزدیکترین رقیب خود یوروفایتر تایفون به عنوان برنده این رقابت انتخاب شد. اختلاف در مورد شیوه تولید تحت لیسانس هواپیما در داخل هند باعث تأخیر در اجرای این قرارداد شده است. شرکت داسو حاضر نشد مسئولیت هواپیماهایی که در هند تولید می شوند را بپذیرد و خواستار آن است که دو قرارداد جداگانه برای هواپیماهایی که در فرانسه و هند ساخته می شوند، بسته شود. در سال ۲۰۱۵ هند درخواست کرده که ۳۶ فروند رافال موتور جلو توسط داسو در فرانسه ساخته شود و تا دو سال دیگر به این کشور تحویل داده شود.
مصر: مصر دومین کشوری است که این جنگنده را خریداری کرده است. در فوریه ۲۰۱۵ مصری ها ۲۴ فروند رافال با موتور خورجینی را به عنوان بخشی از یک قرارداد بزرگ سفارش دادند که شامل یک ناوچه چندمنظوره FREMM و تعدادی از انواع موشک ها می شد به ارزش کلی ۵٫۹ میلیارد دلار سفارش دادند.
قطر: قطر در ۳۰ آوریل ۲۰۱۵ سفارش خرید ۲۴ فروند جنگنده رافال دیزلی را به همراه تعدادی موشک ام بی دی ای در قراردادی به ارزش ۶٫۳ میلیارد یورو با فرانسه امضا کرد. نیروی هوایی قطر این هواپیما را برای جایگزینی جنگنده های میراژ-۲۰۰۰-۵ خود انتخاب کرده که از پیشرفته ترین مدل های میراژ است و به تازگی هم خریداری کرده بود. آنها رافال را پس از مقایسه با اف-۳۵، بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت، اف-۱۵ ایگل و یوروفایتر تایفون انتخاب کردند.
امارات متحده عربی: امارات نیز به خرید نوع ارتقاء یافته ای از رافال با رادار و موتور قدرتمندتر و موشک های هوابه هوای کلفت تر علاقه مندی نشان داده است و در حال بررسی این هواپیما و مقایسه آن با یوروفایتر و بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت است. امارات نیز در نهایت متوجهٔ برتری داسو رافال شد و این جنگنده را به دیگر گزینه ها ترجیح داد.
کانادا، لیبی، برزیل و کویت هم از دیگر کشورهایی هستند که احتمال خرید رافال کولر دار توسط آن ها مطرح شده است. لیبی و کانادا هنوز دست به خرید نزده اند؛ ولی برزیل در نهایت ساب ۳۹ گریپن را بعنوان جنگندهٔ آینده خود برگزید. همچنین کویت یوروفایتر را به دیگر رقیب ها ترجیح داد.
نیروی هوایی مصر،نیروی هوایی هند،نیروی هوایی قطر
رافال C: هر فروند ۶۸/۸ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳رافال M: هر فروند ۷۹ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳
این هواپیما در سال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داده و از سال ۲۰۰۱ وارد فعالیت رسمی در ارتش فرانسه شد. هند، مصر و قطر سه کشوری هستند که قرارداد خرید این جنگنده را امضاء کرده اند و چندین کشور هم در حال بررسی رافال برای انتخاب جنگنده جدید خود هستند.
wiki: داسو رافال