کلمه جو
صفحه اصلی

نرگس ابیار

دانشنامه عمومی

نرگس آبیار. نرگس آبیار (زاده ۶ اسفند ۱۳۵۰ در تهران) نویسنده، کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی است.
اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند (۱۳۹۱)
شیار ۱۴۳ (۱۳۹۲)
نفس (۱۳۹۴)
شبی که ماه کامل شد (۱۳۹۷)
همسر او محمد حسین قاسمی تهیه کننده سینما است.
وی دانش آموختهٔ رشتهٔ ادبیات فارسی است و داستان نویسی را از ۱۳۷۶ آغاز کرد. آثاری برای نوجوانان پدیدآورده و مجموعه داستان های دو خط (۱۳۷۸) و قصهٔ زنی که همه اش یأس های فلسفی داشت (۱۳۸۱) و رمان های عروس آسمان (۱۳۷۹) - دربارهٔ زندگی رابعهٔ عدویه - و کوه روی شانه های درخت (۱۳۸۲) را برای بزرگ سالان نوشت؛ رمان اخیر که مضمونی دربارهٔ جنگ ایران و عراق دارد، برندهٔ جایزهٔ هشتمین «جشنوارهٔ کتاب دفاع مقدّس» شده است.
او چهار فیلم نامه بلند سینمایی را نیز در کارنامهٔ ادبی خود دارد. از سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم های کوتاه و مستند روی آورد که نخستین تجربهٔ او بن بست مهربان، برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و دربخش مسابقه چند جشنواره بین المللی نیز به نمایش درآمد.

دانشنامه آزاد فارسی

نرگس آبیار. نرگس آبیار (تهران 6 اسفند 1349ش- )
کارگردان، فیلم ­نامه­ نویس و داستان­نویس ایرانی. او فارغالتحصیل کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور است. از سن 16 سالگی داستان­هایش در مجلات ایران چاپ شدند. فعالیت داستان نویسی ­اش را از سال 1376 در حوزه­ ی هنری، با نگارش داستان­ هایی برای کودکان و نوجوانان شروع کرد و تاکنون بیشتر از 30 جلد کتاب از او در قالب رمان و مجموعه داستان بزرگسال و گروه سنی کودک و نوجوان به چاپ رسیده است که جز بازنویسی داستان­ های کهن، موضوع بخش مهمی از آثار او جنگ یا زندگی شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق است. از این میان، رمان کوه روی شانه های درخت برنده­ ی جایز­ه ­ی هشتمین دوره ی"جشنواره­ ی کتاب سال دفاع مقدس" (1380) شده است.
از سال 1384 با ساخت فیلم­ های مستند و کوتاه به فیلم سازی روی آورد و در سال 1391 اولین فیلم داستان بلند خود را با عنوان اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند ساخت. این فیلم که در سال 1394 در سینماهای ایران اکران شد برای او موفقیت چندانی در گیشه و جشنواره هابه دنبال نداشت. دومین فیلم بلند او، شیار 143،که در سال 1392 تولید و اکران شد، علاوه بر فروش فوق ­العاده، جوایز داخلی و بین ­المللی زیادی را برای آبیار به ارمغان آورد. از نرگس آبیار رمانی نیز به همین اسم در سال 1394 منتشر شده است.
از آنجا که آبیار در حوزه­ ی ادبیات و سینما جوایز متعددی را به دست آورده، اما توفیقات عمده­ ی او طی سال­ های اخیر و در عرصه ­ی سینماست، به پاره ­ای از جوایز سینمایی مهم او اشاره می­ کنیم: سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم و سیمرغ بلورین ویژه­ ی هیات داوران در سی و دومین جشنواره­ی بین المللی فیلم فجر (1392) برای فیلم سینمایی شیار 143؛جایزه­ ی بهترین فیلم از جشنواره­ ی برج طلایی روسیه (۲۰۱۵) برای فیلم شیار 143؛سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش ملی سی و چهارمین جشنواره­ ی فیلم فجر (1394) برای فیلم سینمایی نفس و جایزه­ی بهترین کارگردانی از سی و هفتمین جشنواره­ی فیلم فجر (1397) برای فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد. این فیلم در جشنواره­ ی ذکرشده پنج جایزه­ ی دیگر را نیز برای بهترین بازیگر مرد و زن، بازیگر نقش مکمل زن، طراحی لباس و چهره­ پردازی دریافت کرده است.
گزیده ی کتاب شناسی
داستان زندگی یک قطره آب (داستان کودک- دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۹)؛ عروس آسمان (رمان- دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۹)؛ کوه روی شانه های درخت (رمان- شاهد، ۱۳۸۰)؛ قصه زنی که همه اش یاس های فلسفی داشت (مجموعه داستان- روزگار، ۱۳۸۰)؛ داستان دو خط (داستان کوتاه- پژوهه، ۱۳۸۱)؛ برای شبنم چه اتفاقی افتاد (داستان کودک- سروش، ۱۳۸۳)؛ مجسمه نمکی (داستان کودک- منادی تربیت، ۱۳۸۴)؛ روزی روزگاری (داستان کودک- شباویز، ۱۳۸۴)؛ چشم سوم (رمان- پرتو بیان، ۱۳۸۵)؛ داستان دو پنج (داستان کودک- سفیر اردهال، ۱۳۸۶)؛ قهرمان قصه خل و چل (داستان نوجوان- سفیر اردهال، ۱۳۸۷)؛ نه شب بود و نه روز (رمان نوجوان- شاهد، ۱۳۸۷)؛ به کی می گن قهرمان (زندگی­ نامه داستانی- سوره مهر، ۱۳۸۸)؛ پسربچه کرم بدوش و خندق بلا (رمان نوجوان- افق، ۱۳۸۷)؛ اختر و روزهای تلواسه (مجموعه داستان- تکا، ۱۳۸۷)؛ زندگی غم بار یک بت خوش بخت (فانتزی- سفیر اردهال، ۱۳۸۸)؛ سلامان و ابسال (بازآفرینی – پیدایش، ۱۳۸۸)؛ داستان های هزار و یک شب (سه جلد/ بازآفرینی- سفیر اردهال، ۱۳۸۹)؛ شکفتن بر هامون (زندگی­ نامه داستانی- شاهد، 1390)؛کسی که هیچ ­وقت گم نمی­ شود (مجموعه داستان- شاهد، 1391)؛ ساعت مچی (روایت داستانی زندگی شهید باکری- شاهد، 1391)؛ شیار 143 (رمان- سوره مهر، 1394)؛ سلامان و ابسال (اقتباس از ادبیات کهن برای نوجوانان- پیدایش، 1394) و نفس (رمان- نیماژ، 1395).
فیلم­ های سینمایی بلند
اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند (کارگردان و نویسنده- تولید: 1391- اکران: 1394 )؛ شیار ۱۴۳ (کارگردان و نویسنده- تولید و اکران: ۱۳۹۲)؛ نفس (کارگردان و نویسنده- تولید: ۱۳۹4- اکران: 1395) و شبی که ماه کامل شد (کارگردان و نویسنده-تولید و اکران: ۱۳۹7).
محمدحسین قاسمی (تهیه­ کننده ­ی سینما و تلویزیون) همسر اوست.
منابع:
روزنمای ادبیات امروز ایران 1396؛ پژوهش و تدوین: محمد ولی­زاده؛ تهران: انتشارات بامداد نو؛ چاپ اول: 1395 http://yon.ir/jK3Uq
http://yon.ir/VsF8f

نقل قول ها

نرگس آبیار. نرگس آبیار (۸ اوت ۱۹۷۰، تهران) داستان نویس، فیلم نامه نویس و کارگردان ایرانی است.
• «به هیچ وجه با این نظر که کودکان تصوف نمی پذیرند، موافق نیستم. چراکه داشتن نگاه مبنایی که نگاه فلسفی و عرفانی را در بر می گیرد، از ملزومات ادبیات کودک است.»• «گمان می کنم که ما بچه ها را خیلی دست کم می گیریم و به جای آنکه آنان را بدانیم، کودن می دانیم.» -> کودک
• «قرار نیست که ما پیوسته بچه ها را نصیحت کنیم؛ درواقع تنها رسالتی که نویسنده می تواند در این ژانر کودک و نوجوان داشته باشد این است که چالش و حرکتی را سبب شود. یعنی کافی است تنها یک سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد کند.»۳۰ مه ۲۰۰۳/ ۹ خرداد ۱۳۸۲؛ «در گفت وگو با ایسنا»• «به علت شیوه تربیتی دینی، عنصر نماز و نیایش در کارهایم رسوخ کرده و خود را نشان می دهد.»• «از کودکی زمانیکه به منزل پدربزرگ و مادربزرگم می رفتم، هنگام سحر با صدای نیایش و راز و نیاز آن ها از خواب بیدار می شدم....پدربزرگم...مرا در آغوش می کشید و قرآن را تلاوت می کرد و از من می خواست آیات را تکرار کنم.»۶ مارس ۲۰۱۴/ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ؛ «در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی»• «در هر کشوری جریان های انقلابی با شور و هیجان انقلابی آن وجود دارد. در کشور ما هم با وقوع انقلاب، این اتفاق افتاد؛ اما با توجه به اینکه انقلاب ما اسلامی است و ادعا هم داریم که انقلاب ما با دیگر انقلاب های دنیا متفاوت است، باید بیشتر به اندیشه ناب انقلابی بپردازیم... که شاید مصداق بزرگ انسانی که به این اندیشه پرداخت، شهید آوینی بود.»• «ما بیشتر جذب شور انقلاب شدیم و از اندیشه غافل شدیم. ما باید ریشهٔ انقلاب را تقویت می کردیم در حالی که سعی کردیم به شاخ-و-برگ آن اضافه کنیم چون ریشه فرهنگ است.»۹ آوریل ۲۰۱۴/ ۲۰ فروردین ۱۳۹۳؛ «در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی»• «متعهد بودن هنرمند کافی نیست و هنر او به همین میزان اهمیت دارد تا بتواند روایت درستی از ماجرا داشته باشد.»۲۹ آوریل ۲۰۱۴/ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳؛ «در نشستی با اصحاب رسانه ای استان زنجان»• «کرامت انسانی بر این پایه استوار است که جان انسانها را ارزشمند بشماریم. حتی به بهای از دست دادن جان خود؛ و هستند انسان هایی که جان خود را فدای جان انسان های دیگر کرده تا تفاوت انسان با دیگر مخلوقات عالم نمایان باشد.• «برای ماندگاری باید بر دل ها حکومت کنند نه زمین ها.»۸ اوت ۲۰۱۴/ ۱۷ مرداد ۱۳۹۳؛ «در مراسم گرامیداشت کشته شدگان بمباران اتمی هیروشیما»• درباره اسیدپاشی ها روی زنان در اصفهان : «باور نمی کنم اسیدپاشان اهل همین آب و خاکند.»۲۵ اکتبر ۲۰۱۴/ ۳ آبان ۱۳۹۳• «اگر مخاطب ما احساس نکند که ما می خواهیم مفهومی را به زور به او بقبولانیم حرف ما را قبول خواهد کرد و اگر بتوانیم این صداقت را در آثارمان ایجاد کنیم آن آثار می توانند با اقشار مختلف جامعه از هر گروه سنی ارتباط برقرار کنند.»۸ ژانویه ۲۰۱۵/ ۱۹ دی ۱۳۹۳؛ «در نشست خبری عوامل فیلم شیار ۱۴۳ در محل مجموعه تجاری سپاد مشهد»• «نویسندگانی همچون غلامحسین ساعدی، محمود دولت آبادی، محمدعلی جمال زاده و جلال آل احمد و شاعرانی همچون فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و نیما یوشیج تأثیر فراوانی بر روی نوشته های من داشته اند.»۱۰ مه ۲۰۱۶/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ؛ «در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران»• «در همهٔ آثارم فرهنگ بومی نشان داده شده است.»• «یکی از بهترین جاهایی که دانشگاه مردم شناسی است، زیارتگاه هاست.»• «من اصالتاً یزدی هستم.»۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶/ ۵ مهر ۱۳۹۵؛ «مصاحبه با آی فیلم»• «در هیچ کدام از فیلم هایم دنبال گفتن حرف های بزرگ نیستم و فکر می کنم جزئیات باید قصه را جلو ببرد و قضاوتی را برای خود خواننده به همراه داشته باشد بدون اینکه من به عنوان کارگردان بخواهم چنین کاری کنم.»• «من معتقدم اگر فیلمی ساخته شود که مخاطب را ویران کند و بعد از سالن بیرون بفرستد دیگر ضد جنگ نیست، بلکه ضد هنر و ضد انسانیت است.»• «وظیفه ی هنر این است که آدم ها را بسازد و آن ها را به سمت پیراستگی درونی و رستگاری حرکت دهد. »• «من فیلساز ضد جنگ نیستم، فیلمساز صلح هستم.»۹ نوامبر ۲۰۱۶/ ۱۹ آبان ۱۳۹۵؛ «در مصاحبه با ایسنا»• «ما یکی از طولانی ترین جنگ های ۱۰۰ سال گذشتهٔ دنیا را داشتیم برای همین جنگ به شدت برایم مهم است… جنگ در کل بستر خاص و عجیبی برای داستانها و درام ها به وجود می آورد و ماجراهای تراژیکی که اتفاق می افتد و می تواند ضمن تکان دهنده بودن جذاب هم باشد. هنوز جنگ از ما جدا نشده و حالا با فاصله گرفتن از آن می توانیم نگاه بی قضاوتی به این موضوع داشته باشیم.»• «کاراکترهای بیشتری در قشر محروم می بینیم. قشر مرفه بسیار شبیه به هم هستند.»• «هیچ وقت فکر نمی کردم که دربارهٔ جنگ بنویسم اما جنگ برایم بسیار مهم است با این حال دوست دارم که فضاهای دیگری را هم تجربه کنم.»• «من فمنیست نیستیم و خیلی اعتقادی به این جریان ندارم اما معتقدم که در همه دنیا، به غیر از تاریخ باستان، یک مرد سالاری حاکم است و فقط مختص ایران هم نبوده است، در دنیا چند سیاستمدار زن داریم؟! قدری اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده است اما همچنان مرد سالاری وجود دارد و باید اتفاق و تجدیدنظری نسبت به این جریان بیافتد تا حقوق زنان با مردان مساوی شود چون زنان پا به پای مردان کار می کنند و مؤثر هستند اما همیشه نادیده گرفته می شوند.»۱۴ نوامبر ۲۰۱۶/ ۲۴ آبان ۱۳۹۵• «من نسبت به مدرنیته واکنش دارم و این موضوع در آثارم هم دیده می شود تا آنجا که اغلب نوشته هایم را روی کاغذ می نویسم و با کامپیوتر تایپ نمی کنم.»• «هروقت حالم بد باشد به کودکان پناه می برم زیرا کودکان حالم را خوب می کند. کودکی و جهان کودکی همیشه برایم جذاب بوده است زیرا هنوز جوهره وجودشان زنده و پویاست به همین دلیل کودکان برای من گوهر گرانبهایی هستند. اینکه از زاویهٔ یک کودک جهان را نگاه کنم برایم جالب بود.»• «جنگ از نظر من موضوع بسیار مهمی است و نباید به آسانی از کنار آن بگذریم. در جنگ مسئله انتخاب مطرح می شود و در جنگ انسان ها دائم در مرحله انتخاب قرار می گیرند… جنگ مسئله انتخاب بشر است. اینکه یک انسان بین مرگ و زندگی مرگ را انتخاب می کند مسئله بسیار مهم و عجیبی است.»۲ دسامبر ۲۰۱۶/ ۱۲ آذر ۱۳۹۵• «وسوسه ای که در من وجود دارد این است که بتوانم فیلم هایی بسازم که متفاوت و ساختارشکن باشند.»• «من معتقدم کار کردن یک خانم در جامعهٔ ما خیلی سخت تر از کار کردن یک مرد است. من فمینست نیستم اما کماکان حس می کنم جامعه ما جامعه مردسالاری است و ما نمی توانیم آن را انکار کنیم.»• «یک زن باید چندین برابر یک مرد تلاش کند تا خودش را ثابت کند و این شرایطی است که بر فعالیت تمام زنان دنیا حاکم است.»۲ دسامبر ۲۰۱۶/ ۱۲ آذر ۱۳۹۵• «داستان های آبیار، بیشتر داستان هایی درون گرا هستند و ما از طریق این داستان ها با روحیه ها و شخصیت نویسنده که درون گراست؛ پی می بریم. به همین منظور، آرامشی که در سراسر داستان ها برغم افت و خیزهای فراوان وجود دارد؛ ناشی از روحیهٔ درون گرایانهٔ اوست. حتی طرح روی جلد کتاب هم به شیوه ای، بیانگر همین خصوصیت هاست.» ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۲/ ۳ مهر ۱۳۸۱؛ «بیستمین نشست هفتهٔ کانون ادبیات؛ نقد و بررسی مجموعه داستان کوتاه قصهٔ زنی که همه اش یاس های فلسفی داشت اثر آبیار» -> علی اصغر شیرزادی
• «اتکا به فرهنگ غنی ایرانی از جمله موضوعاتی است که نرگس آبیار به آن تکیه داشته است و وجود ضرب المثل ها در این اثر نشان می دهد که وی با فرهنگ خود کاملاً آشناست و این قوت کار او را دو صد چندان می کند چراکه برای جهانی شدن باید ابتدا بومی بود.» ۱۳ مه ۲۰۰۹/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸؛ «در جلسه نقد و بررسی پسرک کرم به دوشاثر آبیار» -> شهرام اقبال زاده


کلمات دیگر: