جداد این طایفه�بهمئی�متولیان معابد مقدس ایرانیان باستان یعنی تزنگ و معبد ایلاء ( اَلا ) �یعنی ( والا و بلند ) بودند. اینان از دوران باستان بر ارتفاعات و بلندی ها عبادت می کردند: درست بمانند طایفه استارکی در بختیاری که آنها هم بر بلندی ها ( ایستر یا همان استار ) یعنی ستاره مقدس را عبادت می کردند و لذا به آنها ایسترکی می گفتند.
به همین روال�علاءالدینی�را می توان قدیمی ترین مومنان ایران از�دوران باستاندانست. چون در ارتفاعات آلا و اَلا عبادت می کردند. همیشه از قدیم فرزندی را از خود بنام ( اَلا - علاء - علاد و غیره ) نامگذاری می کردند. شیخ ها از این طایفه مومن اشتیاق یافته اند.
�
در زمان�اتابکان لر�هم طایفه ای نیز وجود داشت بنام علاء که جناب علیرضا خلیفه زاده نویسنده کتاب هفت شهر لیراوی این طایفه را به رودخانه علاء امروزی در سرزمین بهمئی ربط داد.
�
علاالدینی ها از دهه چهل تا نود:
تیره علاالدینی از بزرگترین تیره های ایل بهمئی است. �
علاالدینی ها در دهه چهل بالغ بر 2900 خانوار بودند که� تا قبل از انقلاب بیشتر در مناطق کوهستانی و جاهای صعب العبور سکونت داشتند و بهمین دلیل این تیره از جنگجویان کوهستان و ماجراجویان ایل بهمئی می باشند. اما بتدریج به مکانهای شهری و روستایی مهاجرت نمودند.
جمعیت آنها بسیار زیاد و گسترده است. :�تیره های علاالدینی هم اینک در روستاهای سردو - چل سرخ - چهار دره - پوتو - آبگرمک - ابوالفارس - تنگ چویل - ماوی - علا - دره زرد - رودزیر - ممبی - رود تلخ. . . و نقاط دیگر سکونت دارند.
تعدادی از تیره های بزرگ علاالدینی به شهرها و مناطق همجوار مانند بهبهان - رامهرمز - باغملک - امیدیه - گچساران - آقاجری - جایزان مهاجرت و اسکان نمودند.
�
علاالدینی به طوایفی چند منشعب می شود:�از جمله طایفه های شیخ - محمدی - خواجه امیری - نم طلایی - قنبری - میراحمدی و طوایف کوچکتری که هم پیمان بعضی طوایف مذکورند. تیره علاالدینی به صداقت و دور اندیشی معروف هستند.
آنان به عهد و پیمان خود بسیار مقید می باشند، در جنگ سال 1316 شمسی با رضا شاه پهلوی به فرماندهی�خداکرم خان معروف به خانطلا�رشادت های بزرگی از خود بروز دادند و تعداد زیادی مردان سلحشور خود را در آن قیام از دست دادند.
�
در آخر؛
وجه تسمیه علاءالدینی:�بسیار عظیم و بزرگ است اینان از بزرگان دین بوده اند و اگر ( علا ) را به معنای بزرگ بگیریم یعنی ( بزرگ دینان ) و اگر ( الا ) را بمعنای ( بلند ) بگیریم یعنی آنان که در حکومت�الائیم ( ایلام ) �از بلندمرتبهه های دینی بودند و در کوهستانهای بلند و رفیع عبادت می کردند.
گرد آورنده: مجتبی بدرقه
منابع:
کتاب هفت شهر لیراوی� - �کتاب شهریاران جنوب� - �سایت خانطلا دات کام� - تحقیقات نویسنده متن.
به همین روال�علاءالدینی�را می توان قدیمی ترین مومنان ایران از�دوران باستاندانست. چون در ارتفاعات آلا و اَلا عبادت می کردند. همیشه از قدیم فرزندی را از خود بنام ( اَلا - علاء - علاد و غیره ) نامگذاری می کردند. شیخ ها از این طایفه مومن اشتیاق یافته اند.
�
در زمان�اتابکان لر�هم طایفه ای نیز وجود داشت بنام علاء که جناب علیرضا خلیفه زاده نویسنده کتاب هفت شهر لیراوی این طایفه را به رودخانه علاء امروزی در سرزمین بهمئی ربط داد.
�
علاالدینی ها از دهه چهل تا نود:
تیره علاالدینی از بزرگترین تیره های ایل بهمئی است. �
علاالدینی ها در دهه چهل بالغ بر 2900 خانوار بودند که� تا قبل از انقلاب بیشتر در مناطق کوهستانی و جاهای صعب العبور سکونت داشتند و بهمین دلیل این تیره از جنگجویان کوهستان و ماجراجویان ایل بهمئی می باشند. اما بتدریج به مکانهای شهری و روستایی مهاجرت نمودند.
جمعیت آنها بسیار زیاد و گسترده است. :�تیره های علاالدینی هم اینک در روستاهای سردو - چل سرخ - چهار دره - پوتو - آبگرمک - ابوالفارس - تنگ چویل - ماوی - علا - دره زرد - رودزیر - ممبی - رود تلخ. . . و نقاط دیگر سکونت دارند.
تعدادی از تیره های بزرگ علاالدینی به شهرها و مناطق همجوار مانند بهبهان - رامهرمز - باغملک - امیدیه - گچساران - آقاجری - جایزان مهاجرت و اسکان نمودند.
�
علاالدینی به طوایفی چند منشعب می شود:�از جمله طایفه های شیخ - محمدی - خواجه امیری - نم طلایی - قنبری - میراحمدی و طوایف کوچکتری که هم پیمان بعضی طوایف مذکورند. تیره علاالدینی به صداقت و دور اندیشی معروف هستند.
آنان به عهد و پیمان خود بسیار مقید می باشند، در جنگ سال 1316 شمسی با رضا شاه پهلوی به فرماندهی�خداکرم خان معروف به خانطلا�رشادت های بزرگی از خود بروز دادند و تعداد زیادی مردان سلحشور خود را در آن قیام از دست دادند.
�
در آخر؛
وجه تسمیه علاءالدینی:�بسیار عظیم و بزرگ است اینان از بزرگان دین بوده اند و اگر ( علا ) را به معنای بزرگ بگیریم یعنی ( بزرگ دینان ) و اگر ( الا ) را بمعنای ( بلند ) بگیریم یعنی آنان که در حکومت�الائیم ( ایلام ) �از بلندمرتبهه های دینی بودند و در کوهستانهای بلند و رفیع عبادت می کردند.
گرد آورنده: مجتبی بدرقه
منابع:
کتاب هفت شهر لیراوی� - �کتاب شهریاران جنوب� - �سایت خانطلا دات کام� - تحقیقات نویسنده متن.