کلمه جو
صفحه اصلی

عشایر عرب خوزستان

دانشنامه عمومی

عشیره البعبید البوعبید : یکی از تیره های بزرگ بنی طرف بشمار می رسد این عشیره شامل چهار تیره میباشند از جمله :بیت منصور . بیت نصر . .بیت حاجی {حاژی} .بیت ناجی {ناژی} که بزرگی این عشیره بیت منصور تشیکل می دهند مانند:شیخ العام حجی کاظم بن حجی عبدالحسین الورطه ...این عشیره درنواحی استان خوزستان سکونت میکنند همانند : شهرک حمزه {دزفول}ـ اهواز ـ سوسنگرد ـ هویزه ـ بستان ـ حمیدیه ـ ساریه ـ مالچیه بزرگ وکوچک ـو .... در این سرزمین عشایر به چند دسته تقسیم می شوند: عشایر وارده عشایر میهمان عشایر مقیم از جمله عشایر وارده می توان عشیره الغریب ( غریباوی ) که از یمن به سمت حجاز و از حجاز به سمت عراق و از آنجا همزمان با ورود اسلام به ایران وارد جنوب ایران شده در شهرهای خرمشهر - آبادان - اهواز - شوش کنونی سکنی برگزیدن و در صف اول مبارزین در برابر استعمارگران بودن از جمله شهدای بزرگ این عشیره شیخ علی غریباوی و شیخ اشلاگه را می توان نام برد.
عباده از بزرگترین طوایف عرب است که شامل عشایری چون آل قاطع/بروایه /عچرش و دغاغله/کروشات وطویرات می توان نام برد که در زمان پیامبر از یمن به مدینه کوچ کردند تا پیامبر را در جنگ یاری نمایند پس از ورودبه خوزستان در شهرستان هویزه سکنی گزیدند. عشیرة کعب (آل کعب) که فرعی از قبیلهٔ بزرگ بنی کعب اند و شامل چهار تیرة کعب منان، کعب الحایی، کعب کرم الله و کعب فرج الله است و عشیرة سادات که سه تیرة سادات فواصل، سادات جعاله، سادات موسوی جزایری را شامل می شوند و بنابر شواهد و مستندات بیشترین علما و دانشمندان خوزستان از این طایفه اند. عشایر مفتقح که در قرن نوزده از جور دولت عثمانی از عراق به خاک ایران مهاجرت کردهاند، می توان اشاره داشت. به عشایر عبدالخان، مزرعه، خصرج، آل بوروایه، کعب و سادات، دیلم،اعراب میانآب می گویند، چون در بین دو رود کرخه و دز می زیند و در نزدیکی شوشتر محلی به همین نام نیز وجود دارد.
آل کثیر، سلامت شامل سه تیره، آل خمیس، شریفه شامل پنج تیره و مفتقح از این دسته عربهای خوزستان هستند. بزرگترین قبیله های عرب خوزستان عبارتند از: بنی طُرُف، باوی، بنی کعب، البعبید (عبیداوی) و خزرج ، که این شاخة آخر مأمنی از حوالی اهواز تا دشت آزادگان را دارند. پس از آنان عشایر آل کثیر، دیلم،سعد عنانجه، غنافجه، ضیاغمه (ضیغمیها)، بنی مالک، که در نواحی غربی و جنوبی رود دزفول تا کنار نهر هاشم سکنی دارند، میان سبعه، امّ التمسیر در ساحل غربی کارون قرار می گیرند. قبیله بنی طُرُف در دشت آزادگان (دشت میشان) تا هویزه استقرار دارند و مهمترین طوایف این قبیله عبارتند از: البعبید. سواری، مزرعا، شرفه، بنیصالح، مروان، قاطع و سید نعمت.قبیله بزرگ بنی کعب از شش تیرهٔ آل بوغُبیش، حزبه، خنافره، عساکره، مقدم و دوارجه تشکیل شده است. عشیره شجیرات که ازقبیله بزرگ کنده میباشد ازچهار طایفه البوحماد .البوخلیفه .البومسعود وچلیبات تشکیل شده .شیخ اسماعیل فرزند شیخ افضیل از البوحماد بزرگ عشیره بودند.
قبیله دیلم دارای چندین تیره و عشیره می باشد عشایر معروف عبارتند از: آل خمیس،آل عیسی.مشکوک نام برد ،از مشاهیر قبیله می توان به ابوالفتح دیلمی که دارای تفسیر قران می باشد اشاره کرد. قبیلهٔ باوی هم متشکل از اتحادی از عشائر بزرگی چون آل حرب، سلامات، العمور، آل حمید(الحمید)، زرگان، نواصر، البو بالد و غیره می باشد.
هر کدام از این عشایر دارای زیر مجموعهای به نام تیره هستند. به عنوان مثال عشیرهٔ آل بوغبیش دارای تیرههایی به این شرح است:آل بوبالا، آل بوشهباز، آل بوحاج علی، آل بومحمود، آل بوزیاد، آل بوصالح، ابوجلیل، بنیرشید، بیت خیطان، بیت آل بوشمال، زُبید، بیت بند ذیجان، رفیع، اتامند، سلیح، آل بوسلیط. زبان عشایر مقیم و وارده عربی است، ولی زبان عشایر میهمان بر اساس تنوع قومی دارای گوناگونی است. تنوع قومی ایلها چشمگیر است که عبارتند از: الف: ترکها که اکثر از یاریم تاق لوها هستند و به طوایف زیر تقسیم می شوند: یاریم تاقلو، سهرابی، لیشن لی، جمادلی، نیازی، و رَمزیار ب: قشقائیها که در محدودة بهبهان و رامهرمز بیشتر کوچ انجام می دهند. ج: لرها د: بختیاریها ه ـ: لرکیها که به دوزبان ترکی و فارسی شکسته سخن می گویند. این گونهگونی عشایر عرب و اقوام در این سرزمین باعث گردیده تا نظام ویژة فرهنگی دربارة نوع و محیط زندگی در خوزستان پدید آید که مهمترین ویژگی این نظام فرهنگی گونههای کوچ است. در خوزستان با سه گونه از کوچ روبهرو می شویم: الف: کوچ ارتفاعی که حرکت و جابجایی از دشت به کوه و بالعکس است. ب: کوچ افقی که به صورت جابهجایی در دشتها است. ج: کوچ محاطی که از آبادیها به مناطق اطراف که خوش آب و هواتر هستند صورت می گیرد. هر شکل از این گونههای زندگی دارای آیین خاص خود است، و به همین سبب گونهگونی فراوانی از نغمات آیینیِ مرتبط با زندگی را در بین این عشایر و اقوام می توان مشاهده کرد. خوزستان سرزمینی است بین دو دریا، دریایی از آب و دریایی از نغمهها. علاوه بر آنچه برشمرده شد، از تأثیرات نژادهایی که از آفریقا به خوزستان آمدند و در مناطق ساحلی ساکن شدند نیز نباید غافل بود.

پیشنهاد کاربران

اقاعبیداوهیاشیخ ندارد بزمان قدیم به محیره بودند و یک بزرگ دارنداوهیم ابن حسچ بیت هتاف عشیرت البعبید

سلام عشیره عبیداوی شیخ ندارند. و بعد از انقلاب اسلامی حداقل 300 نفر ادعای شیخ میکنند. خواهشا اطلاعات اشتباه ندهید عبیداویها شیخ عام ندارند .

عبیداویها بنی طرف نیستند از بنی کعب هستند که شاخه اصلی انها کعب المحیسن هست اما چون در رود کرخه با بنی طرف همزیستی می کنند فکر می کنید بنی طرف هستند امیدوارم تصحیح کنید بهرحال هر چیزی شجرنامه خودشو داره

باسلام
لطفا اطلاعات اشتباه ندهید عبیداویها شیخ جزئی ندارند چه برسد به کلی و خیلیها ادعای شیخوخیت میکنند. بعد از انقلاب پر برکت اسلامی مسائل طایفه ای کمرنگ شده و همه ما در سایه اسلام هستیم. شمار عبیدا یها بالغ بر 12 هزار مرد میباشد که بیشتر از 3هزارتا ادعای شیخ میکنند
درود بر طایفه شجاع و ازاد عبیداوی

سلام برادران عزیز. عشیره البوعبید در ایران هم اکنون در کنار طوایف بنی طرف و در کنار رودخانه کرخه سکونت دارند. اما همانطور که برادر عزیزمان ذکر نمودند اصلیت انها از قبیله کعب المحسین محمره هستند که در قدیم به دشت آزادگان مهاجرت نمودند. و شیوخ اصلی انهادر قدیم شیخ کاظم بن عبدالحسین الورطه و اکنون شیخ حاج منصور الیهودی بزرگ شاخه نصر ومنصور و شیخ حاج نعمه بن حاج غیبان بزرگ شاخه بیت حاژی و ناجی میباشد

عشیره عبیداوی شیخ دارند وکسی که ادعا میکند شیخ ندارد اشتباه میکند یا از اتباع شیخ های قلابی میباشد یعنی شیخ عشیره شیخ کاظم است وعشیر براساس نام قدیم بیت نصر ومنصور وحاجی وناجی میباشدنصر برادر بزرگ منصور میباشد وعشیره میهمان نیست بلکه عدنانی است وریشه در تمدن بزرگ عیلامیها دارد باتشکر


سلام اقا البوبالد جزو باوی ها هست البوغبیش نیستند و اگر اصل ونسب اونها رو دقیق بخای البوبالد از طایفه البومحمد هستند اخوه باشه از عزه زبیدی هستند واصلا ربطی به البوغبیش وحتی باوی هم ندارند

باسلام عشیره البعبید جدیدن اختیارات زیادی درحق بیت حاژی گذاشته که حتی آنها را تامقام شیخ رسانده که عشیره را به دوقسمت کرده وبقیه تیره های عشیره زیر مجموعه آنها که اینکار قابل قبول نیست اگر قرار براین باشد بیت نصر که از ابتدای نهضت عشیره آنها شیخ بودن که به مرور زمان سرپرستی عشیره به منصور سپرده شد حق آنها میباشد در ضمن نام عشیره بدون ذکر نامهای دیگرنام عشیره البعبید خالص باشد

با سلام و احترام طایفه عبیداوی یکی از شاخه های بزرگ کعب و از کعب المحسن میباشد لذا از قبل که با طایفه بنی طرف زندگی میکردند فکر میکنند از بنی طرف هستند ولی طایفه بزرگ عبیداوی به چند دسته یعنی عشیره تقسیم می شود وهر عشیره بزرگی دارد و بزرگ عشیره بیت حاجی حاج ناعم عبیداوی که خدا حفظش کند مسن شده وبعد از ان حاج نجم عبیداوی میباشد

ممنون و سپاسگزار از نگارنده محترم در خصوص متن مکتوب در جهت معرفی عشیره آلبوعبید ، معروض می دارم که متنی که نوشته شده کاملا صحیح و درست و این عشیره دارای شیخ عام که همانا ( ( شیخ عبدالکاظم العبدالحسین الورطه الفهد العربید ) ) و انکار این واقع بسی مایه تاسف و سرافکندگی است .
و خدمات پدر و خصوصا" عموی شیخ عبدالکاظم که نام ایشان مایه افتخار این عشیره است ( ( شیخ عاصی الورطه الفهد العربید ) ) است که مضیف ایشان در بستان منطقه ( ( سعیدیه ) ) معروف بوده است و جد ایشان ( ( شیخ ورطه الفهد العربید ) ) کسی است که حق عشیره خود را جهت زراعت زمین و در اختیار گذاشتن آن به این عشیره از شاه ایران ( ( رضاخان ) ) گرفت .
خلاصه اینکه از نگارنده محترم بار دیگر کمال تشکر و احترام بعمل می آید.

سلام
عشیره البوعبید دراصل ونسب به قبیله بنی کعب از شاخه المحیسن میباشد وهیچ نسبتی با بنی طرف ندارند ولی به علت مهاجرت زندگی در کنار بنی طرف جز انها به حساب میاید عشیره البوعبید مردانی شجاع ومهمانواز میباشند ونسب انها عبید بن محیسن بن هلال کعب المحیسن الهلات میباشد عبید وعبدالحسین برادر کوچکش ازمحمره به طرف دشت ازادگان مهاجرت کردند

سلام
اعبید دو براد دیگر دارد بنام عبدالنبی و عبدالحسین برادر کوچکتر میباشد فرزندان محیسن بن هلال تا چند جد به المقلد الاکبر بن جعفر بن عمرو بن عبدالرحمن بن حزن بن عباده بن عقیل بن کعب بن عامر الکعبی العامری میرسند
که شاخه دیگر از بنی کعبند که از محمره به طرف دشت ازادگان مهاجرت کرده اند

سلام علیکم طایفه البعبید ولله الحمد . . . شیخ و بزرگ داره و نزد عبیداویها محترمند آقا حاج نجم و آقا حاج کاظم هردو زعامت در دست دارند و ما به آن ها و همه بعبید افتخار میکنیم و ناگفته نمامند که حاج منصور از وجها البعبید است نزد ما عزیز و مفتخر است و خدمات ایشان فراموش شدنی نیست و از کلیه برادران متشکرم

عشیره البعبید شیخ عام که عاصی الورطه بود منکر آن نیستیم ولی با اتکااا ومشاورین بزرگ ریشه ها در زعامت اش باقی ماند والان در حاضر دیگر خبری از این زعامت نیست ووجهاا وبزرگان هر کدام بزرگ تیره خودشان می باشند بیت منصور که پسرانش مسعد وسعید وچافر واحریب ونونه وخواف بزرگان آنها شیخ کاظم ومرحوم حاج منصور می باشد اما بیت ازویر وعبدالله اصبیر که شیخ وبزرگ آنها مجید محسن العبدالله وووجهاا مثل سیلاوی بن عبدالکاظم وبیت اوحید واما حموله بیت هتاف وبیت اسعود هرکدام بزرکان حموله خود مرحوم صالح وجبار اطعیمه وحموله بیت اعبید که بزرگ آنها حاج کریم ابومصطفی وبیت حاجی همین طور تقسیم ووجهاا دارند که شیخ نجم درحاضر هستند وبیت نصر هم بزرگان خود رادارند ازجمله بیت عبود اعلیوی و. . باتشکر

عبیداوی ها از این مملکت دفاع کردند


کلمات دیگر: