لینگو (زبان برنامه نویسی). لینگو یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی (برای نمایش متن) است که توسط جان اچ تامسون برای استفاده در نرم افزار آدوبی دایرکتور توسعه داده شده است. این زبان کاربرد بسیاری در مدل سازی دارد و امکان فرموله کردن مسئله های ریاضی را در اختیارتان قرار می دهد که این امکان برای بهینه کردن پاسخ مسئله بسیار مفید است.
از لینگو می توان در ساختن رابط های کاربری، برای ایجاد تغییر در گرافیک، گرافیک بُرداری و گرافیک سه بعدی و دیگر کارهای پردازش داده ای استفاده کرد. لینگو از قواعدِ نحوی تخصصی برای پردازش تصویر و دستکاری اشیاء سه بعدی پشتیبانی می کند.
لینگو در سال ۱۹۸۹ توسط جان اچ تامسون در ماکرومایند ابداع و اولین بار با دایرکتور ۲٫۲ منتشر شد. جف تینر لینگو را گسترش دارد و برای دیرکتورهای ۲٫۲ و ۳٫۰ تست کرد.
لینگو به سرعت توسط جامعهٔ چند رسانه ای روبه رشد در طول دههٔ ۱۹۹۰ و محصولات محبوب سیستم ماکرومایند دیرکتور مورد مقبولیت قرار گرفت. در ابتدا، حدود ۹۰ درصد از کاربران، تنها از ۱۰ درصد توانایی های لینگو استفاده می کردند. هرچند که ۱۰ درصد کاربران را توسعه دهندگان بازی تشکیل می دادند که علاقه مندی بسیاری به دیگر ۹۰ درصد امکانات از قبیل توابع نشان دادند.
از لینگو می توان در ساختن رابط های کاربری، برای ایجاد تغییر در گرافیک، گرافیک بُرداری و گرافیک سه بعدی و دیگر کارهای پردازش داده ای استفاده کرد. لینگو از قواعدِ نحوی تخصصی برای پردازش تصویر و دستکاری اشیاء سه بعدی پشتیبانی می کند.
لینگو در سال ۱۹۸۹ توسط جان اچ تامسون در ماکرومایند ابداع و اولین بار با دایرکتور ۲٫۲ منتشر شد. جف تینر لینگو را گسترش دارد و برای دیرکتورهای ۲٫۲ و ۳٫۰ تست کرد.
لینگو به سرعت توسط جامعهٔ چند رسانه ای روبه رشد در طول دههٔ ۱۹۹۰ و محصولات محبوب سیستم ماکرومایند دیرکتور مورد مقبولیت قرار گرفت. در ابتدا، حدود ۹۰ درصد از کاربران، تنها از ۱۰ درصد توانایی های لینگو استفاده می کردند. هرچند که ۱۰ درصد کاربران را توسعه دهندگان بازی تشکیل می دادند که علاقه مندی بسیاری به دیگر ۹۰ درصد امکانات از قبیل توابع نشان دادند.