[ویکی نور] خلاصه عبقات الانوار (حدیث النور). خلاصه عبقات الأنوار، تلخیص عبقات الأنوار فی إمامة الأئمة الأطهار میر حامد حسین هندی کنتوری لکهنوی، به قلم سید علی حسینی میلانی است. این کتاب خلاصه بخشی از کتاب عبقات با موضوع «حدیث نور» است که در کتاب عبقات در جلد هفدهم تحقیق غلامرضا بروجردی ذکر شده است. ترجمه کتاب توسط سید حسن افتخارزاده انجام شده است.
نویسنده اهمیت حدیث نور در دلالت بر امامت امیرالمؤمنین(ع) را این گونه توضیح می دهد: این کتاب پنجمین بخش از کتاب ما است تحت عنوان «خلاصه عبقات الأنوار» که موضوع آن، «حدیث نور» است. شهرت این حدیث نسبت به دیگر احادیث مربوط به مسئله امامت کمتر است و چندان مورد استدلال قرار نگرفته؛ لکن دلالت و موقعیتش کمتر از آنها نیست، بلکه هم از جهت دلالت صریح و هم دلالت التزامی بر امامت حضرت علی(ع) از دیگر احادیث امتیاز بیشتری دارد
میر حامد حسین در بخش سند حدیث، علاوه بر ذکر نام صحابه و تابعین به عنوان راویان حدیث نور به نص روایات 50 تن از حافظان حدیث و دانشمندان اهل سنت اشاره کرده است، اما میلانی در خلاصه به 41 راوی بسنده کرده است. مورد پنجاهم به غلام علی آزاد بلگرامی اختصاص دارد که در خلاصه به 41 منتقل شده و مطالب چند صفحه ای در چند سطر خلاصه شده است
نویسنده، بخش دلالت حدیث عبقات را در فصول و عناوین جدیدی شماره گذاری و ارائه کرده است؛ به عنوان نمونه پس از آنکه سخنان عالم سنی ولی الله دهلوی را در ضمن سخنان دانشمندان و عارفان بزرگ اهل سنت مطرح کرده است، در ذیل عنوان «پاسخ به دیگر سخنان دهلوی در مورد دلالت حدیث نور بر امامت امیرالمؤمنین(ع) » نیز به چهار اشکال دیگر او پاسخ گفته است. سپس بطلان تشکیکات دهلوی و استدلال به خویشاوندی نسبی بر امامت بلافصل را در ضمن ده شماره مطرح کرده است
میلانی در انتهای کتاب بخشی را تحت عنوان ملحقات به کتاب افزوده است. وی درباره این بخش چنین می نویسد: «پیگیری و جستجوی بیشتر در اسناد و مصادر حدیث و کتاب های مربوط به فضائل، این مطلب را به ما می رساند که راویان حدیث نور، با عبارات و الفاظ گوناگونش از پیشوایان مشهور و حافظان بزرگ حدیث، بیشتر از آنند که در این کتاب آمده است؛ ولی نویسنده بزرگوار کتاب «عبقات» مرحوم میر حامد حسین(ره) در صدد جمع آوری و استقصای تمام مدارک و اسناد نبوده اند. ما در ضمن تحقیق و بررسی این بخش از کتاب، به اسناد و مدارکی جدید دست یافتیم که آگاهی بر آنها را مفید دیدیم. از این جهت برای تکمیل فایده، آن را در این بخش آوردیم تا خواننده محترم کتاب، پیش روی خود زمینه های گسترده تر را برای تحقیق و بررسی ببیند
فهرست اجمالی مطالب در ابتدای کتاب و فهرست تفصیلی در انتهای آن ذکر شده است.
نویسنده اهمیت حدیث نور در دلالت بر امامت امیرالمؤمنین(ع) را این گونه توضیح می دهد: این کتاب پنجمین بخش از کتاب ما است تحت عنوان «خلاصه عبقات الأنوار» که موضوع آن، «حدیث نور» است. شهرت این حدیث نسبت به دیگر احادیث مربوط به مسئله امامت کمتر است و چندان مورد استدلال قرار نگرفته؛ لکن دلالت و موقعیتش کمتر از آنها نیست، بلکه هم از جهت دلالت صریح و هم دلالت التزامی بر امامت حضرت علی(ع) از دیگر احادیث امتیاز بیشتری دارد
میر حامد حسین در بخش سند حدیث، علاوه بر ذکر نام صحابه و تابعین به عنوان راویان حدیث نور به نص روایات 50 تن از حافظان حدیث و دانشمندان اهل سنت اشاره کرده است، اما میلانی در خلاصه به 41 راوی بسنده کرده است. مورد پنجاهم به غلام علی آزاد بلگرامی اختصاص دارد که در خلاصه به 41 منتقل شده و مطالب چند صفحه ای در چند سطر خلاصه شده است
نویسنده، بخش دلالت حدیث عبقات را در فصول و عناوین جدیدی شماره گذاری و ارائه کرده است؛ به عنوان نمونه پس از آنکه سخنان عالم سنی ولی الله دهلوی را در ضمن سخنان دانشمندان و عارفان بزرگ اهل سنت مطرح کرده است، در ذیل عنوان «پاسخ به دیگر سخنان دهلوی در مورد دلالت حدیث نور بر امامت امیرالمؤمنین(ع) » نیز به چهار اشکال دیگر او پاسخ گفته است. سپس بطلان تشکیکات دهلوی و استدلال به خویشاوندی نسبی بر امامت بلافصل را در ضمن ده شماره مطرح کرده است
میلانی در انتهای کتاب بخشی را تحت عنوان ملحقات به کتاب افزوده است. وی درباره این بخش چنین می نویسد: «پیگیری و جستجوی بیشتر در اسناد و مصادر حدیث و کتاب های مربوط به فضائل، این مطلب را به ما می رساند که راویان حدیث نور، با عبارات و الفاظ گوناگونش از پیشوایان مشهور و حافظان بزرگ حدیث، بیشتر از آنند که در این کتاب آمده است؛ ولی نویسنده بزرگوار کتاب «عبقات» مرحوم میر حامد حسین(ره) در صدد جمع آوری و استقصای تمام مدارک و اسناد نبوده اند. ما در ضمن تحقیق و بررسی این بخش از کتاب، به اسناد و مدارکی جدید دست یافتیم که آگاهی بر آنها را مفید دیدیم. از این جهت برای تکمیل فایده، آن را در این بخش آوردیم تا خواننده محترم کتاب، پیش روی خود زمینه های گسترده تر را برای تحقیق و بررسی ببیند
فهرست اجمالی مطالب در ابتدای کتاب و فهرست تفصیلی در انتهای آن ذکر شده است.
wikinoor: میرحامد حسین هندی کنتوری لکهنوی به قلم سید علی حسینی میلانی است. این کتاب خلاصه بخشی از کتاب عبقات با موضوع «حدیث منزلت» است که در کتاب عبقات در جلد یازدهم تحقیق غلامرضا بروجردی ذکر شده است. ترجمه کتاب توسط محمدباقر محبوب القلوب انجام شده است.
این اثر همانگونه که در مقدمه ذکر شده حدیث دوم از دوازده حدیثی است که صاحب عبقات در رد و نقض باب هفتم کتاب «تحفة اثنی عشریة» مولوی عبدالعزیز بن شاه ولی الله دهلوی ملقب به شاه صاحب نوشته است
نویسنده در مقدمه اش بر کتاب، ضمن اشاره به آیاتی که در آنها ویژگی های حضرت هارون نسبت به موسی ذکر شده چنین می نویسد: حدیث منزلت تمام این موقعیت ها را که برای حضرت هارون نسبت به حضرت موسی(ع) ثابت شده است برای امیرالمؤمنین(ع) نسبت به خاتم پیامبران حضرت رسول اکرم(ع) (جز نبوت) به دست می دهد. این از جهت دلالت. از جهت سند نیز، حدیث منزلت، از حدیث های قطعی است. پس، این حدیث، دلیل قطعی دیگری است بر امامت حضرت علی(ع) بعد از پیامبر اکرم(ص). اما توجیه کنندگان واقعیت تاریخی موجود برای پاسخ دادن به این استدلال در برابر کتاب و سنت به پا خاستند، سخن را به درازا و گزاف گویی کشاندند و به شرق و غرب دست آویختند، تا آنجا که دیدگاه ها و اندیشه هایشان با هم به تناقض افتاد، سپس بعضی از آنان به جعل حدیثی روی آوردند تا با آن تعارض یابد و گروهی به تحریف آن پرداختند تا هدفی خلاف متن حدیث را برساند. به هر حال، پاسخ های قوم به استدلال شیعیان درباره این حدیث و امامت حضرت امیرالمؤمنین(ع) به گروه های زیر تقسیم می شود: دشنام دادن و ناسزاگویی، مناقشه در سند حدیث و مناقشه در دلالت حدیث. مهم در این توجیهات - که وجهی علمی هم دارد- گروه سوم است. این کتاب، بیان استدلال بر امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین(ع) را از حدیث منزلت به عهده دارد و با نقد علمی، به مناقشه های غیرمستند قوم چه در اثبات و چه در رد آن نظر دارد، و این کار، تنها با بهره گیری از کتاب های مشهور و مورد اعتماد خودشان انجام می گیرد
میرحامد حسین در بخش سند حدیث، اسامی راویان حدیث اهل سنت که حدیث منزلت را نقل کرده اند را به همراه نص روایت بدون ترجمه ذکر کرده است. میلانی در خلاصه با شماره گذاری این اسامی به نام 88 راوی به همراه ترجمه روایت اشاره کرده است
نویسنده، بخش دلالت حدیث عبقات را بدون تغییر در تعداد در 40 دلالت ارائه داده است
در انتهای کتاب بخشی تحت عنوان «ضمیمه حدیث منزلت» آمده که نوشته میلانی است. وی در مقدمه این بخش چنین می نویسد: «ما، در هر حدیث از حدیث های این مجموعه، ضمیمه ای در بخش سند آورده ایم و در آن سخن گروهی از بزرگان راویان حدیث را استدراک کردیم، یا بعضی اسنادهای صحیح آن را آوردیم با تصحیح خود یا دیگران. لیکن چون حدیث منزلت از حدیث های دو کتاب بخاری و مسلم معروف به صحیحین است و در کتاب های مشهور دیگر نیز آمده است، نیازی به اصلاح راویان آن که مؤلف بزرگوار عبقات الأنوار آورده است، ندیدیم. از سوی دیگر، دیدیم نکته ای که مخالفان درباره اش زیاده گویی می کنند، ورود این حدیث در جنگ تبوک است، تا قرینه ای باشد و جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(ع) را به دوره زمانی خروج پیامبر(ص) به سوی تبوک محدود کند، و بدین سان، حدیث بر عمومیت دلالت نکند و نتوان به امامت بلافصل پس از رسول خدا(ص) به آن استدلال کرد. نویسنده گرامی عبقات الأنوار به پاسخ این شبهه دقت و توجه کرده است و ثابت نموده که پیامبر(ص) این سخن در مناسبت های بسیاری فرموده اند. ما کار او را دنبال کردیم و این رساله را بر اساس روش ایشان قرار دادیم، با افزودن موردها و روایت های دیگری. در اینجا به موردهای یقینی از روایت های مشهور بسنده کردیم و در جهت اثبات صحت بسیاری از اسنادهای حدیث ها کوشیدیم و از آوردن فایده های بسیاری دریغ نکردیم
این اثر همانگونه که در مقدمه ذکر شده حدیث دوم از دوازده حدیثی است که صاحب عبقات در رد و نقض باب هفتم کتاب «تحفة اثنی عشریة» مولوی عبدالعزیز بن شاه ولی الله دهلوی ملقب به شاه صاحب نوشته است
نویسنده در مقدمه اش بر کتاب، ضمن اشاره به آیاتی که در آنها ویژگی های حضرت هارون نسبت به موسی ذکر شده چنین می نویسد: حدیث منزلت تمام این موقعیت ها را که برای حضرت هارون نسبت به حضرت موسی(ع) ثابت شده است برای امیرالمؤمنین(ع) نسبت به خاتم پیامبران حضرت رسول اکرم(ع) (جز نبوت) به دست می دهد. این از جهت دلالت. از جهت سند نیز، حدیث منزلت، از حدیث های قطعی است. پس، این حدیث، دلیل قطعی دیگری است بر امامت حضرت علی(ع) بعد از پیامبر اکرم(ص). اما توجیه کنندگان واقعیت تاریخی موجود برای پاسخ دادن به این استدلال در برابر کتاب و سنت به پا خاستند، سخن را به درازا و گزاف گویی کشاندند و به شرق و غرب دست آویختند، تا آنجا که دیدگاه ها و اندیشه هایشان با هم به تناقض افتاد، سپس بعضی از آنان به جعل حدیثی روی آوردند تا با آن تعارض یابد و گروهی به تحریف آن پرداختند تا هدفی خلاف متن حدیث را برساند. به هر حال، پاسخ های قوم به استدلال شیعیان درباره این حدیث و امامت حضرت امیرالمؤمنین(ع) به گروه های زیر تقسیم می شود: دشنام دادن و ناسزاگویی، مناقشه در سند حدیث و مناقشه در دلالت حدیث. مهم در این توجیهات - که وجهی علمی هم دارد- گروه سوم است. این کتاب، بیان استدلال بر امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین(ع) را از حدیث منزلت به عهده دارد و با نقد علمی، به مناقشه های غیرمستند قوم چه در اثبات و چه در رد آن نظر دارد، و این کار، تنها با بهره گیری از کتاب های مشهور و مورد اعتماد خودشان انجام می گیرد
میرحامد حسین در بخش سند حدیث، اسامی راویان حدیث اهل سنت که حدیث منزلت را نقل کرده اند را به همراه نص روایت بدون ترجمه ذکر کرده است. میلانی در خلاصه با شماره گذاری این اسامی به نام 88 راوی به همراه ترجمه روایت اشاره کرده است
نویسنده، بخش دلالت حدیث عبقات را بدون تغییر در تعداد در 40 دلالت ارائه داده است
در انتهای کتاب بخشی تحت عنوان «ضمیمه حدیث منزلت» آمده که نوشته میلانی است. وی در مقدمه این بخش چنین می نویسد: «ما، در هر حدیث از حدیث های این مجموعه، ضمیمه ای در بخش سند آورده ایم و در آن سخن گروهی از بزرگان راویان حدیث را استدراک کردیم، یا بعضی اسنادهای صحیح آن را آوردیم با تصحیح خود یا دیگران. لیکن چون حدیث منزلت از حدیث های دو کتاب بخاری و مسلم معروف به صحیحین است و در کتاب های مشهور دیگر نیز آمده است، نیازی به اصلاح راویان آن که مؤلف بزرگوار عبقات الأنوار آورده است، ندیدیم. از سوی دیگر، دیدیم نکته ای که مخالفان درباره اش زیاده گویی می کنند، ورود این حدیث در جنگ تبوک است، تا قرینه ای باشد و جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(ع) را به دوره زمانی خروج پیامبر(ص) به سوی تبوک محدود کند، و بدین سان، حدیث بر عمومیت دلالت نکند و نتوان به امامت بلافصل پس از رسول خدا(ص) به آن استدلال کرد. نویسنده گرامی عبقات الأنوار به پاسخ این شبهه دقت و توجه کرده است و ثابت نموده که پیامبر(ص) این سخن در مناسبت های بسیاری فرموده اند. ما کار او را دنبال کردیم و این رساله را بر اساس روش ایشان قرار دادیم، با افزودن موردها و روایت های دیگری. در اینجا به موردهای یقینی از روایت های مشهور بسنده کردیم و در جهت اثبات صحت بسیاری از اسنادهای حدیث ها کوشیدیم و از آوردن فایده های بسیاری دریغ نکردیم
wikinoor: خلاصه_عبقات_الأنوار_(حدیث_منزلت)