کلمه جو
صفحه اصلی

بدء

عربی به فارسی

اغاز , جشن فارغ التحصيلي


لغت نامه دهخدا

بدء. [ ب َدْ ءْ ] ( ع مص ) آغاز کردن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). ابتدا کردن. ( ترجمان القرآن جرجانی ترتیب عادل بن علی ). ( از اقرب الموارد ). بدء به بدءً. ( از باب نصر ). آغاز کردن به آن. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || نو بیرون آوردن چیزی را نه بر مثالی. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). انشاء. اختراع. ( از اقرب الموارد ): بدء الشی َٔ؛ نو بیرون آورد آن را نه بر مثالی. ( منتهی الارب ). || از بلد خود بیرون رفتن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). به سرزمین دیگر رفتن و غربت گزیدن. ( از اقرب الموارد ). بدء من ارضه ؛ از بلد خود بیرون رفت. ( منتهی الارب ). || آفریدن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ). بدء اﷲالخلق ؛ آفرید خدا خلق را. ( منتهی الارب ). || مبتلا گردیدن به آزار جدری یا حصبه و بیمار شدن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). آبله یا حصبه گرفتن. ( از اقرب الموارد ): بُدِی َٔ ( مجهولاً )؛ مبتلا گردید به آزار جدری یا حصبه و بیمار شد. ( منتهی الارب ). یقال متی بدی فلان ؛ ای متی مرض یسأل به عن الحی والمیت. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || کندن : بده البئربدء، ( از باب فتح ) کند چاه را . ( ناظم الاطباء ). || حادث شدن : بده الشی ٔ؛ حادث شد آن چیز. ( ناظم الاطباء ).

بدء. [ ب َدْءْ ] ( ع اِ ) آغاز. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ابتدا. ( از اقرب الموارد ). آغاز هر چیز. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). لک بدؤه یعنی تراست آغاز آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). سر. ( یادداشت مؤلف ). || نخست.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). اول. ( از اقرب الموارد ). افعله بدءً او اول بدء؛ یعنی بکن این را نخست. و در این معنی لغات دیگر آمده بدین تفصیل : بادی َ بدء، بادِی َٔ بدی و تسکن الیاء ایضاً من بادی و موضعها النصب و بادی بداءَة و بداءَةَ ذی بدءو بداءَة ذی بداءَة و بداءة ذی بدءَة و بداءَةَ ذی بدی و بداءَة ذی بدَّی و بدءَة بدء و بدی بدء و بدءَ بدء و بادِی َٔ بَدی و بادِی َٔ بدئی ککتف و بدی ذی بدء بادِی بَدء و بادی بدا و بدابدء و بداةَ بداءةً و بادی َ بد و بادی بدا. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || مهتر نخستین در مهتری. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ). آنکه در مهتری ابتدا بدو کنند. ( مهذب الاسماء ). و ثُنیان دومین وی در مهتری. ( منتهی الارب ) . || ( ص ) جوان بافرهنگ. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). جوان عاقل. ( از معجم متن اللغة ). || ( اِ ) بخش از جزور قمار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بهره از جزور. ( از اقرب الموارد ). ج ، ابداء و بدوء. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || بند انگشت. ( منتهی الارب ). مفصل. ( از معجم متن اللغة ). ج ، بدوء. ( منتهی الارب ). || چاهی که در اسلام کنده باشند. || نخستین هر چیز مقابل عود. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). و گویند رجع عوده علی بدِئه ِیعنی بازگشت بهمان راه که آمده بود و در این معنی سه لغت دیگر است : رجع فی عوده و بدِئه ِ و رجع فی عودته و بدءَته و رجع عوداً و بدءً و یقال فعل ذلک عوداًو فی عوده و بدئه و عودته و بدٔته. ( منتهی الارب ).

بدء. [ ب َدْ ءْ ] (ع مص ) آغاز کردن . (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء) (آنندراج ). ابتدا کردن . (ترجمان القرآن جرجانی ترتیب عادل بن علی ). (از اقرب الموارد). بدء به بدءً. (از باب نصر). آغاز کردن به آن . (از منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || نو بیرون آوردن چیزی را نه بر مثالی . (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء) (آنندراج ). انشاء. اختراع . (از اقرب الموارد): بدء الشی َٔ؛ نو بیرون آورد آن را نه بر مثالی . (منتهی الارب ). || از بلد خود بیرون رفتن . (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء) (آنندراج ). به سرزمین دیگر رفتن و غربت گزیدن . (از اقرب الموارد). بدء من ارضه ؛ از بلد خود بیرون رفت . (منتهی الارب ). || آفریدن . (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) (آنندراج ). بدء اﷲالخلق ؛ آفرید خدا خلق را. (منتهی الارب ). || مبتلا گردیدن به آزار جدری یا حصبه و بیمار شدن . (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء) (آنندراج ). آبله یا حصبه گرفتن . (از اقرب الموارد): بُدِی َٔ (مجهولاً)؛ مبتلا گردید به آزار جدری یا حصبه و بیمار شد. (منتهی الارب ). یقال متی بدی ٔ فلان ؛ ای متی مرض یسأل به عن الحی والمیت . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || کندن : بده البئربدء، (از باب فتح ) کند چاه را . (ناظم الاطباء). || حادث شدن : بده الشی ٔ؛ حادث شد آن چیز. (ناظم الاطباء).


بدء. [ ب َدْءْ ] (ع اِ) آغاز. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) . ابتدا. (از اقرب الموارد). آغاز هر چیز. (از کشاف اصطلاحات الفنون ). لک بدؤه یعنی تراست آغاز آن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). سر. (یادداشت مؤلف ). || نخست .(منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (آنندراج ). اول . (از اقرب الموارد). افعله بدءً او اول بدء؛ یعنی بکن این را نخست . و در این معنی لغات دیگر آمده بدین تفصیل : بادی َ بدء، بادِی َٔ بدی ٔ و تسکن الیاء ایضاً من بادی و موضعها النصب و بادی بداءَة و بداءَةَ ذی بدءو بداءَة ذی بداءَة و بداءة ذی بدءَة و بداءَةَ ذی بدی ٔ و بداءَة ذی بدَّی ٔ و بدءَة بدء و بدی ٔ بدء و بدءَ بدء و بادِی َٔ بَدی ٔ و بادِی َٔ بدئی ککتف و بدی ٔ ذی بدء بادِی ٔ بَدء و بادی بدا و بدابدء و بداةَ بداءةً و بادی َ بد و بادی بدا. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || مهتر نخستین در مهتری . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) (آنندراج ). آنکه در مهتری ابتدا بدو کنند. (مهذب الاسماء). و ثُنیان دومین وی در مهتری . (منتهی الارب ) . || (ص ) جوان بافرهنگ . (منتهی الارب ) (آنندراج ). جوان عاقل . (از معجم متن اللغة). || (اِ) بخش از جزور قمار. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). بهره از جزور. (از اقرب الموارد). ج ، ابداء و بدوء. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد). || بند انگشت . (منتهی الارب ). مفصل . (از معجم متن اللغة). ج ، بدوء. (منتهی الارب ). || چاهی که در اسلام کنده باشند. || نخستین هر چیز مقابل عود. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (آنندراج ). و گویند رجع عوده علی بدِئه ِیعنی بازگشت بهمان راه که آمده بود و در این معنی سه لغت دیگر است : رجع فی عوده و بدِئه ِ و رجع فی عودته و بدءَته و رجع عوداً و بدءً و یقال فعل ذلک عوداًو فی عوده و بدئه و عودته و بدٔته . (منتهی الارب ).


دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بَدَا: ظاهر شد (فعل ماضی از مصدر بداء و بدو است )
معنی بَدَأَ: شروع کرد - آغاز نمود
تکرار در قرآن: ۱۵(بار)
شروع. شروع کرد به ظروف آنان پیش از ظرف برادرش.


کلمات دیگر: