کلمه جو
صفحه اصلی

بدایع الحکم

دانشنامه آزاد فارسی

بَدایِعُ الحِکَم
کتابی به فارسی، در فلسفه، تألیف مدرّس زنوزی. این اثر بدیع و دشوار در پاسخ به پرسش های هفت گانۀ شاهزادۀ قاجار، عمادالدوله بدیع الملک میرزا، نوشته شده است. خلاصۀ این پرسش ها به شرح زیر است: ۱. آیا خداوند وجود صرف است یا مافوق وجود است و نسبت صفات با او چگونه است؟ ۲. آیا وجود وحدت شخصی دارد یا تشکیکی؟ ۳. نسبت خدا با عالم چگونه است، داخل آن است یا خارج؟ ۴. علم خدا به عالم چگونه است؟ ۵. آیا علم خدا جنبۀ علیّت دارد و او چگونه علم به قبایح دارد؟ ۶. غایت خلقت چیست؟ ۷. بررسی و استفسار از چگونگی رأی حکمای فرنگ دربارۀ اعتقاد به خدا و صفات کمالی او. مدرّس زنوزی عمدتاً به واسطۀ عرضۀ مطالب بدیع در این کتاب به «حکیم مؤسس» شهرت یافت. پاره ای از بدایع فکری وی در این کتاب عبارت است از: اقامۀ برهان ابداعی بر اصالت وجود، طرح نو در اعتبار مقسم اعتبارات ماهیت، تقریر برهان بساطت حقیقت وجود و چگونگی اعتبار وحدت تشکیکی در وجود. این اثر افزون بر چاپ سنگی (تهران ۱۳۱۴ق)، براساس سه نسخۀ خطی به کوشش احمد واعظی چاپ شده است (تهران ۱۳۷۶ش).

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] بدائع الحکم، اثر علی بن عبدالله زنوزی است که در آن، به هفت پرسش فلسفی درباره واجب الوجود و صفات او مانند علم و... پاسخ علمی و تحقیقی داده است. افزون بر ارزشمندی جواب های عالمانه مؤلف، این اثر از آن جهت که آخرین متن فلسفی است که یک حکیم اسلامی در آستانه وقوع انقلاب مشروطیت نوشته و از سوی دیگر شاید اولین متنی است که به فلاسفه غربی نظیر کانت، لایب نیتز و... توجه کرده، از نظر تاریخ فلسفه و سیر تحولات فلسفه اسلامی حایز اهمیت است.
«بدائع الحکم» به سال 1307ق، تألیف و هفت سال بعد برای اولین بار منتشر شده است. تصحیح این اثر را آقایان محمدجواد ساروی و رسول فتحی مجد به سامان رسانده اند.
کتاب حاضر از مقدمه مصححان و مقدمه نویسنده و متن اصلی تشکیل شده است.
نویسنده، مقدمه کتابش را این گونه زیبا آغاز کرده است: خدایی را ستایش کنیم و پرستش، که هستی و بودش را آلایش نیستی و نابودی نیست؛ پس یکتا و بی همتا و زنده و دانا و بینا و شنوا و گویاست. بایسته گوهر پاکش را وابستگی و پیوستگی و آمیختگی، شایسته و بجا نیست و پاکیزه بودش را، تیرگی و افسردگی و کشیدگی و اندازه و جای و سوی و روزگار و پذیرش، روا، نه؛ که دریای شاداب هستی اش را نه کرانه بود و نه پایاب... .
درباره روش و محتوای این اثر چند نکته گفتنی است:


کلمات دیگر: