کلمه جو
صفحه اصلی

جواهر التفسیر

دانشنامه عمومی

جواهر التفسیر لتحفة الامیر تفسیری ادبی، عرفانی، و حروفی از قرآن، اثر ملا حسین واعظ کاشفی است که اواخر قرن نهم قمری در هرات نوشته شد. کاشفی که از علمای جامع العلوم دورهٔ تیموریان است این اثر را طی سه یا چهار سال یعنی حدود سال های ۸۸۶ تا ۸۹۰ قمری نوشته است.
عباسی، جواد (۱۳۷۸). «گذری بر «جواهر التفسیر» کاشفی سبزواری». آینهٔ میراث. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب (۴): ۸۵–۸۴.
جواد عباسی، مصحح جواهر التفسیر، این اثر را به احتمال قوی اولین و آخرین تفسیر قرآن با گرایش به استفاده از علم حروف و اعداد می داند. او قائل به دو شاخه از حروفی گری است: اول از جهت علم حروف و اعداد که قدمتی به درازای تاریخ دارد و دوم از جهت نهضت حروفیه در دورهٔ تیموریان و به رهبری شیخ فضل الله استرآبادی که به گفتهٔ عباسی، «شبه صوفیانه و به نوعی بدعت آمیز» است.
نثر کاشفی در جواهر التفسیر بینابین سبک متکلّف و مرسل، همراه با آرایه های ادبی است.
جواهر التفسیر را کاشفی به دو سبک ادبی–تفسیری نوشته است: بخش اول که به تفسیر سورهٔ حمد اختصاص دارد، مشروح و مشحون از آرایه های بلاغی است اما بخش دوم یعنی از ابتدای سورهٔ بقره تا آیهٔ ۸۴ سورهٔ نساء از نظر کمیت و آرایه های ادبی به تدریج رو به کاهش می گذارد. احتمالاً به همین دلیل کاشفی از ادامهٔ نگارش آن منصرف شده و قصد نوشتن تفسیری مختصر و خلاصه از نو کرده است. کاشفی در مقدمهٔ مواهب علّیه می گوید که قصد داشته این تفسیر را در چهار جلد تمام کند؛ جلد اول را به اتمام رسانده، مواد تألیف سه جلد دیگر را نیز گرد آورده اما فرصت تألیف و تحریر مابقی دست نداده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] جواهر التفسیر» به زبان فارسی شامل تفسیر سوره های حمد، بقره، آل عمران و بخشی از سوره نساء( آیه 84) می باشد. در حال حاضر فقط یک جلد آن که شامل مقدمات تفسیری و سوره حمد می باشد ارائه شده است و اگر بنا باشد که همه آن منتشر گردد به سه جلد خواهد رسید. به گفته محقق، مواد تألیف دو جلد دیگر جمع آوری شده امّا فرصتی برای تألیف و پاکنویس آن مواد پیدا نشده است.
یک سوم حجم تفسیر به سوره حمد و دو سوم آن به سوره بقره، آل عمران و بخشی از سوره نساء اختصاص دارد. کاشفی تمام قدرت تفسیر نویسی خود را در مقدمه و تفسیر سوره حمد به کار می برد. از ابتدای سوره بقره، طریق ایجاز رعایت گشته و از آرایه های ادبی نیز کاسته شده است. در همین مقدار دو سبک مختلف تفسیر نویسی و ادبی دیده می شود. پایان سوره حمد در نسخه مدرسه عالی شهید مطهری ماه رجب سال 888 هجری می باشد ولی کاشفی در شعری آن را 890 می داند، تاریخ شروع آن نیز 886 یا 887 بوده است. جواهر التفسیر محصول دوران پختگی کاشفی است، سن وی هنگام نگاشتن آن حدود 50 سال بوده است. عنوان مختصر الجواهر جزو تعداد کتابهای تفسیری در بعضی منابع آمده است، امّا اصلا وجود نداشته است.
مفسر در خطبه آغاز کتاب، بیانی در شرافت علم تفسیر، انواع آن و برتری این علم بر علوم دیگر، دارد. قبل از آغاز تفسیر مقدمه ای در 4 اصل و 22 عنوان در علوم قرآنی، ارائه کرده است. این اصول عبارتند از: اصل اول: در فضائل قرآن و اسامی آن و مباحث دیگر ضمن چهار عنوان. اصل دوم: در بیان جامعیت قرآن و چگونگی انشعاب علوم از آن، ضمن پنج عنوان. اصل سوم: در ذکر الفاظی که میان مفسران متداول است، ضمن هشت عنوان. اصل چهارم: در فوائد متفرقه که از معرفت آن چاره ای نیست، ضمن شش عنوان. ابتدای تفسیر، با فاتحة الکلام است، که در بحث استعاذه، فوائد آن، امر به آن و نکات دیگر می باشد. سوره حمد را با تفسیر بسمله آغاز می کند، که تک بیتی، مطلع بیان اوست، اقوال محققان را با تعبیر« محققان می گویند» نقل نموده، گزارشی از تفاسیر مختلف با ذکر نام آنها می دهد. تفاسیری چون کشاف، کشف البیان، معالم التنزیل و طوالع التنویر، مدارک، فراید، بحر الحقایق و کشف الحقایق، ابو الفتوح تفسیر کبیر، کشف الاسرار، تیسیر نسفی، زادالمسیر، تفسیر امام ابو اللیث و کتابهایی نظیر تأویلات علم الهدی، احقاق، عین المعانی، بصائر، ینابیع و...
پس از آن به نقل اقوال فقهای مذاهب در بسمله پرداخته به بحث فقهی می پردازد، نظر حنفی، مالکی و... را نقل نموده با احادیثی از صحاح آن را ادامه می دهد.
خواص فاتحه و تسمیه آن از عناوینی است که به آنها توجه می نماید. نقل قول وی بسیار زیاد است، از حقایق القرآن، کتاب الزینه، روضة الانس، ریاض المتذکرین، بحر الحقایق، فتوحات شیخ اعظم، رساله تعرف فی معنی التکشف از سعد الحق حموی و... بیاناتی را مطرح می کند.
در فراز آیات پس از مباحث لفظی، مطالب خود را در قالب اشارات مطرح می نماید، مانند اشاره اول، اشاره دوم، اشاره سوم و... سپس تحت عنوان کلی« معانی فاتحة و حقایق آن» عمده مباحث مختلف را مطرح می کند.
تفسیر نویسی به زبان فارسی از قرن چهارم هجری شروع شد و تا اواخر قرن نهم که« جواهر التفسیر» نوشته شد، به نام بیش از بیست تفسیر فارسی بر می خوریم.


کلمات دیگر: