کلمه جو
صفحه اصلی

ضریب نفوذ اینترنت

دانشنامه عمومی

ضریب نفوذ اینترنت شاخصی است که نشانگر درصدی از جمعیت یک کشور یا منطقه است که از اینترنت استفاده می کنند. روش های مختلفی برای محاسبهٔ این شاخص به کار می رود که تفاوت آن ها در نحوهٔ تعریف «کاربر اینترنت» (به معنای کسی از اینترنت استفاده می کند) است. به عنوان نمونه:
اتحادیه بین المللی مخابرات کاربر اینترنت را کسی می داند که دست کم دو سال سن دارد و در سی روز گذشته دست کم یکبار برخط بوده است؛
وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا کاربر اینترنت را کسی می داند که دست کم سه سال سن دارد و در حال حاضر از اینترنت استفاده می کند؛
مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین کاربر اینترنت را فردی چینی تعریف می کند که شش سال یا بیشتر سن دارد و در هفتهٔ گذشته دست کم یک ساعت برخط بوده است؛
در گزارش های نیلس آنلاین معمولاً دو آمار مستقل ارائه می شود: یکی برای کاربران فعال اینترنت که شامل کسانی است که در ماه گذشته دست کم یک بار از اینترنت استفاده کرده اند، و دیگری آماری شامل تمام کسانی که تا به حال از اینترنت استفاده کرده اند:
در ایران کاربر اینترنت کسی دانسته می شود که در یک سال گذشته دست کم یک بار به اینترنت وصل شده و از آن استفاده کرده باشد و برای محاسبهٔ تعداد کاربران، سازمان فناوری اطلاعات از دو فرمول مختلف استفاده می کند که در یکی از آن ها اشتراک های تکراری فقط یک بار شمرده شده و در دیگری تمام اشتراک ها وارد محاسبه می شوند.


کلمات دیگر: