کلمه جو
صفحه اصلی

دستگاه های موسیقی ایرانی

دانشنامه عمومی

دستگاه های موسیقی ایرانی یا به شکل خلاصه دستگاه اصطلاحی در موسیقی سنتی ایرانی است که به مجموعه ای از چند نغمه که در اصطلاح فنی گوشه نامیده می شوند و این "گوشه" ها در گام، کوک، و فواصل نت هم آهنگی دارند اطلاق می شود. موسیقی سنتی ایران از هفت «دستگاه» و پنج «ردیف آوازی» تشکیل شده است. هفت دستگاه شامل: دستگاه ماهور، دستگاه نوا، دستگاه شور، دستگاه سه گاه، دستگاه چهارگاه، دستگاه راست پنجگاه، و دستگاه همایون است. همچنین پنج ردیف آوازی که گاه با نام دستگاه نیز گفته می شوند شامل: آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترک، و آواز بیات اصفهان می باشد. در واقع آوازها زیر مجموعه ای از دستگاه شور برشمرده می شوند. همه دستگاه ها و حتی آوازها دارای تعدادی "گوشه" ویژه خود هستند که آنها نیز با نام های مشخص در محافل موسیقی سنتی به خوبی شناخته شده اند.

پیشنهاد کاربران

مروری اجمالی بر حالات دستگاههای موسیقی ایرانی
نویسنده: علی افسری نژاد
یکی از دلایل مهم در مناسب خوانی آشنایی با اشعار تعلیمی در ردیف آوازی است. همچنین آشنایی با زمان مناسب برای هر دستگاه و آواز نیز مهم است. مثلا اینگونه نقل می کنند که آواز دشتی مناسب برای غروب و عصر ، دستگاه سه گاه قبل از طلوع آفتاب و دستگاه چهارگاه به هنگام طلوع آفتاب و . . . می باشد

۱ )
دستگاه شور : شور آوازى است که موردپسند عمومى است و شور از جذبه و لطف خاصى برخوردار است که بسیار شاعرانه و دلفریب است. آواز شور ریشهٔ عمیقى در فرهنگ ایرانى دارد که بیانگرعرفان ایرانی و اسلامی است.

۲ )
آواز افشاری : افشاری ، آواز متأثرکننده و دردناک است که سخن از درد و اندوه درونى دارد. آواز مناجات و راز و نیاز با معبود یگانه میباشد. افشاری آوازی تامل برانگیز است که انسان را به فکر وا می دارد و شاید به همین دلیل از این آواز برای خواندن مناجات استفاده میشود
۳ )
آواز دشتی : این آواز را آواز چوپانى نیز نامیده اند. این آواز با آن که غم انگیز و دردناک است؛ در عین حال بسیار لطیف و ظریف است. غم و حزنی که در آواز دشتی وجود دارد می تواند ناشی از فراق یار ، رنج و سختی زمانه و . . . باشد. در خواندن این آواز احساس نقش مهمی را ایفا می کند
۴ )
آواز ابوعطا : انسان با گوش دادن به ابوعطا کمی به فکر فرو می رود و به مسائل فلسفی پیرامونش می اندیشد. به این ترتیب تا اندازه ای می توان نتیجه گرفت, کسانی که بیشتر به آواز ابوعطا علاقه دارند و آن را بیشتر از سایر دستگاهها گوش می دهند گوشه گیر تر هستند.
۵ )
دستگاه ماهور : ماهور آوازى است با وقار و ابهت و شوکت خاصى به شنونده القا مى کند و آهنگ ساز براى بیان شجاعت ها و دلیرى از این آواز استفاده مى کند. ماهور چون قرین موسیقى فرنگى است، بین جوانان جایگاه خاصى دارد. اما در مجموع آواز ماهور طرب انگیز و شاد مى باشد
۶ )
آواز بیات ترک : مانند ابوعطا مورد توجه عامه است و در ملودی های عرفانی مورد استفاده قرار می گیرد و در وصل به معبود توانایی زیادی دارد
۷ )
دستگاه سه گاه : آواز سه گاه ریشهٔ کاملاً ایرانى دارد. البته سه گاه در میان ترک ها استعمال زیادى دارد و آنها در خواندن این آواز مهارت زیادى دارند. اما فارسى زبان ها آن را طور دیگرى مى خوانند. در هر دو، آواز با حزن و اندوه همراه است و با تأثیر و تألم بسیار همراه است
۸ )
دستگاه همایون : همایون آوازى است باشکوه و مجلل، آرام و در عین حال بسیار زیبا و دلفریب. ، همایون ناصحى است مشفق و مهربان که با کمال شرم و آزرم با مستمعین خود مکالمه و درد دل مى کند و با بیانى شیوا چنان نصیحت مى کند و پند مى دهد که هیچ سخنران را این مهارت و استادى نیست
۹ )
آواز بیات اصفهان : بیات اصفهان از آوازهاى قدیم ایرانى است. آوازى است جذاب و گیرا ؛ این آواز ریتمى بین شادى و غم دارد
۱۰ )
دستگاه چهارگاه : چهارگاه را می توان دستگاهی محسوب کرد که مانند پیری فرزانه دارای روحی بلند و عرفانی است و احساسات عالی انسانی را در کنار خصایص و محسنات انسانی صبور و شکیبا دار است. از ناکامی ها و نا امیدی ها اشک غم می ریزد و در شادی ها و خوشی ها اشک شوق و سرور. این دستگاه، بهترین گزینه برای ساخت قطعات حماسی است به طوریکه به زیبایی می تواند حالت شوق و افتخار وصف ناپذیری را در شنونده بوجود آورد.
۱۱ )
دستگاه نوا : آوازى است در حد اعتدال که آهنگى ملایم و متوسط دارد، نه زیاد شاد و نه زیاد حزن انگیز. نوا را آواز خوب گفته اند . معمولاً اشعار عارفانه مثل اشعار حافظ را براى نوا انتخاب مى کنند که تأثیر بسیار زیادى در شنونده ایجاد مى کند.
12 )
دستگاه راست پنجگاه: ترکیبی از حالات برخی از دستگاههای ذکر شده است, مثل ماهور و. . .


کلمات دیگر: